ROZCHOD

ROZCHOD

5.0

Filmová recenzia



Barbra Streisand podala vo filme Dve tváre lásky pomerne cynickú analýzu rozprávkovej schémy, ktorú si teraz vypožičiam. Skonštatovala niečo vo význame, že nikoho netrápi, čo nasleduje po svadbe trvajúcej sedem dní a sedem nocí a čo presne znamená ono „a žili šťastne, až kým nepomreli“. Niečo podobné môžeme povedať aj o moderných rozprávkach – romantických komédiách. Už málokoho zaujíma, ako sa Edward Lewis vysporiadal s minulosťou svojej milovanej Vivan a koľkokrát jej vyhodil na oči, že bola šľapka a tak ďalej. Sféra „potom“ býva vyhradená skôr vážnejším filmom, drámam, melodrámam, kedy sa vášeň mení na ľad a atmosféra je viac než chladná. Payton Reed, hoci nie ako prvý, prekračuje túto hranicu a ponúka romantickú komédiu naruby. Nápad síce dobrý, jeho realizácia však už pokrivkáva.

Než sa skončili úvodné titulky, prešli si Gary (Vince Vaughn) a Brooke (Jennifer Aniston) prvé ne-rande, prvé rande a prerandili to až k spoločnému bývaniu. Keď úvodné titulky zmizli z dohľadu, situácia sa razantne zmenila. Gary miesto dvanástich citrónov kúpil len tri, Brooke tak nemohla ozdobiť tabuľu pre rodinnú večeru, ktorá aj tak bola dosť trápna, škrobená a nepríjemná. A navyše, akosi sa nemal k tomu pomôcť s riadom. Chyba! Vyžral si prešľapy za posedných X rokov a spal na gauči. A tak spolu žili v trucoch a naschváloch, až kým..

Keby som mala hodnotiť Rozchod ako romantickú komédiu, asi by som sa dostala do podivného rozpoloženia. Rozchod má bližšie k romantickej melodráme, než ku komédii. A práve v tomto spočíva jeho plus, no tiež aj mínusy. Na jednej strane možno tento posun chápať ako inováciu žánru, posun oproti zabehanej schéme: on a ona nemajú nič spoločné (prípadne sa nenávidia), stretnú sa, prekonajú zopár prekážok a nakoniec si vyznajú lásku (v daždi ;-). Samotný rozchod a jeho riešenie pridáva na ťaživosti, je v zásade depresívnym momentom, a to aj napriek snahám o odľahčenie.

Rozchod Rozchod Rozchod

Payton Reed formálne necháva široký priestor, nevyvoláva pocit dusna, uzavretosti (aj faktickej) v byte, v ktorom bývalí milenci hrajú svoje hry. Pristupuje k téme ako k romantickej komédii, necháva ventily, únikové cesty. Oba žánre tak zostávajú niekde na polceste: Rozchod nie je ani komický, ale ani stiesňujúco-depresívny. Svojím spôsobom sa tak dostáva na úroveň akéhosi záznamu či štúdie správania Garyho a Brooke, ako aj ich okolia, ktoré tvorí kulisu vzťahu a je tiež potvrdením charakterov: Gary ako nezodpovedný c.h.l.a.p. a Brooke ako samostatná, nezávislá žena s ilúziami o pretváraní c.h.l.a.p.-ov.

Na rozdiel od „klasikov patológie vzťahov“ Ozona, Giannoliho či Bergmana, Reed situáciu rozchodu predkladá priamo, nenecháva priestor na otázky, ale len konštatuje nejaký stav. A aj keď je jeho pohľad dôveryhodný a viacerým asi aj známy, povrchný prístup k nemu nedáva veľa príležitostí na vyvolanie emocionálnej odozvy diváka. Ale udeliť filmu podpriemerné hodnotenie len preto, že nespĺňa moju predstavu zobrazenia rozchodu by bolo minimálne nevhodné, nakoľko by opomínalo pôvodný zámer – komediálny prístup. 

Rozchod Rozchod Rozchod

Rozchod je na komédiu málo vtipný. Stopy tohto žánru sú tak najmä v prístupe a práci s hudbou. Je tu snaha o humor (tak trochu zvrátený) vyplývajúci z uvedomenia si smiešnosti konania postáv, ktoré v snahe odčiniť svoje omyly bez toho, aby si ich priznali, vyvolávajú úplne opačné následky. Sú tu tiež vstupy vedľajších postáv od kamarátov a rodinu, cez teplého asistenta v galérii, kde Brooke pracuje a jej strohú šéfku. Nebyť však glosovania zo strany Garryho, mohla by som s pokojným svedomím skonštatovať nulovú prítomnosť fungujúceho humoru. Reed nevyužíva ani šancu vytvoriť film na hranici, niečo v zmysle „smiech cez slzy“. Zhrňme si to: Rozchod nefunguje ako melodráma, na komédiu je málo vtipný, a miešaním melodrámy a komédie ubíja výhody citového pôsobenia, ktoré mohol z oboch vyťažiť.

Reedov schizoidný prístup k obsahu, forme, v spojení s chýbajúcou pevnou rukou nad hercami, ktorí hrajú za každý seba, vyústi k ľahostajnému postoju k filmu. Navyše,  Jennifer Aniston a Vince Vaughn sú až príliš silné osobnosti a aj tu fungovali izolovane, hoci by bolo vhodnejšie aby hrali ako dvojica. Prišlo mi úplne logické, že sa na začiatku filmu rozišli a bolo mi záhadou, prečo by sa mali dávať znovu dokopy. Dobrá správa je, že po dosť dlhej dobe ide o „romantiku“, ktorá mi neliezla na nervy. Tak úplne. Ale aj tak je škoda nevyužitého potenciálu. A to Reed tak milo a šarmantne dal dokopy Renée Zellweger a Ewana McGregora v Kašlem na lásku.


The Break-Up (USA, 2006, 105 min.)
Réžia: Peyton Reed. Scenár: Jay Lavender, Jeremy Garelick. Kamera: Eric Alan Edwards. Hudba: Jon Brion. Hrajú: Vince Vaughn, Jennifer Aniston, Jason Bateman, Justin Long, Vincent D'Onofrio, Cole Hauser, John Michael Higgins


Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
7.7
Ohodnotiť

Žáner: Komédia/Romantický
Minutáž: 105 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2006
Homepage www

Premiéra SK: 12.10. 2006
Premiéra US: 2.6. 2006
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
5.12 |
hodnotenie 6/10
5.12 |
hodnotenie 9/10
5.12 |
hodnotenie 8/10
12.12 |
hodnotenie 8/10
12.12 |
hodnotenie 7/10
NAJČÍTANEJŠIE
|TERMINÁTOR: TEMNÝ OSUD
1
hodnotenie 6/10
|ĽADOVÉ KRÁĽOVSTVO 2
1
hodnotenie 7/10
|ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK
1
hodnotenie 6/10
|LE MANS 66
1
hodnotenie 9/10
|AMNESTIE
0
hodnotenie 8/10
|THE IRISHMAN
1
hodnotenie 9/10
|ŽENSKÁ NA VRCHOLE
0
hodnotenie 5/10
|DOKTOR SPÁNOK
1
hodnotenie 6/10
|ZOMBIELAND: RANA ISTOTY
0
hodnotenie 6/10
|SIROTA BROOKLYN
1
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 87359
02 |
návšt. 9366
03 |
návšt. 9065
04 |
návšt. 7621
05 |
návšt. 4571
06 |
návšt. 4554
07 |
návšt. 3229
08 |
návšt. 2376
09 |
návšt. 1861
10 |
návšt. 1841
REBRÍČEK US
01 |
$86,0 mil.
02 |
$26,8 mil.
03 |
$13,2 mil.
04 |
$11,9 mil.
05 |
$11,8 mil.
06 |
$5,6 mil.
07 |
$4,2 mil.
08 |
$3,9 mil.
09 |
$2,0 mil.
10 |
$2,0 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk