PRÍBEH Z TOKIA - PROJEKT 100

PRÍBEH Z TOKIA - PROJEKT 100

10

Jasudžiro Ozu  je považovaný za jednu z najväčších a najznámejších osobností japonskej kinematografie. Medzi jeho neuveriteľných 54 filmov, ktoré stihol nakrútiť počas svojho života, sa vo väčšine prípadov radia najmä nemé filmy. Režisér si získal svojimi dôveryhodnými a jedinečnými snímkami nielen uznanie japonských kritikov, ale i najvýznamnejšieho nemeckého režiséra súčasnosti Wima Wendersa.

Keď sa obyvatelia malomesta vyberú do takej metropoly ako je Tokio, vždy je to pre nich veľký zážitok a zmena. Tak je to i v prípade postaršieho manželského páru, ktorý sa rozhodne ísť navštíviť - na pár dní - svoje dlho nevidené deti. Počiatočná eufória z vycestovania, z nového prostredia a z opätovného stretnutia rodiny po dlhom čase, sa však po krátkom čase zmení.

Rovnako ako rodičia, sa i divák stáva prvýkrát návštevníkom v dome ich detí. Koiči pracuje ako lekár. Má manželku, dvoch synov a žije v Tokiu. Takáto bola rodičovská "provinčná" predstava o živote ich syna. To, že lieči iba okolitých susedov, a že má byt na predmestí a nie v centre mesta sa stáva novinou, no zároveň i tichým sklamaním pre oboch rodičov.

Príbeh z Tokia - Projekt 100 Príbeh z Tokia - Projekt 100

Šigu riadi kadernícky salón. Predstavuje typ zamestnanej pragmatickej ženy, ktorá neustále trpí nedostatkom času. Preto sa i návšteva rodičov pre obe deti stáva skôr nevyhnutnou starosťou ako radosťou a hostia sú len nutnou povinnosťou premiestňovanou z jedného miesta na druhé. Z toho dôvodu dostanú i "štedrú" ponuku navštíviť kúpele v Atami. No práve vďaka zaneprázdnenosti ich vlastných detí sa nakoniec dostávajú do starostlivosti ich nevesty, vdovy po ich zosnulom synovi, ktorá ich i napriek pracovnej vyťaženosti po celý čas s láskou sprevádza a prijíma do svojho domu. Dlhoročné predstavy a spomienky rodičov, stovky kilometrov vzdialených od skutočného života ich detí sa tak dostávajú do bolestnej konfrontácie s realitou.

Ich deti už nie sú kým bývali, sú úplne inými bytosťami žijúcimi v pre nich nepoznanom ruchu a uponáhľanom svete veľkomesta. A práve prebúdzajúca sa túžba a clivota za ich vlastným domovom ich privedie na myšlienku k predčasnému návratu.

Príbeh z Tokia je poznávacou výpravou do japonskej kultúry, kde sa ustiela na zemi, klania pri vďake a hoduje s kalíškom saké od gejši. Jasudži Ozo nám predstavuje čiernobiely príbeh, kde v pomalom rytme vyzdvihuje každodenné maličkosti všedného dňa s nenútenou prirodzenosťou. Nevypovedaná pravda, trpká ľútosť nad sebou samým, priznanie roky potláčaných citov, smrť, či náhla samota a nutnosť naučiť sa žiť sám, predstavuje problémy, ktoré divákovi nie sú neznáme a vzdialené, práve naopak. Obrazy, ktoré nám Ozu predkladá sú realistické a vierohodné. A to je cieľom. Dokázať, aby sa divák dokázal vžiť do momentálneho stavu postavy a stotožniť sa s ňou.

Film je sondou do rodinných vzťahov. Znázorňuje zmeny, ktoré nastali po uplynutí určitej doby, vzájomné očakávania a rozdiely medzi dvoma generáciami. Dieťa tu slúži ako predstaviteľ snov, nesplnených túžob, nádejí a pýchy svojich rodičov. Kým vzájomné vzťahy v rodine Koičiho a Šigu sú charakteristické neustálym napätím a stresom, postarší pár predstavuje ukážku harmonického vzťahu medzi dvoma ľuďmi, spokojne nažívajúcich a dokonale si rozumejúc v pokojnom svete takmer bez slov.

Za tichého šuchotu kimona a podmanivej hudobnej vložky sa stávame svedkami  príbehu o osude jednej japonskej rodiny vyrozprávanom v pomaly plynúcom čase a dospievame k poznaniu, že žiaden človek nie je dokonalý, a že sebeckosť sídli a je zakorenená v každom z nás, i v tej "najlepšej žene".

Minimálne využitie pohybu kamery, dlhé zábery bez dynamických strihov a 139 minút čiernobieleho filmu nemusí vyhovovať každému divákovi. No i tak považujem Príbeh z Tokia za neopakovateľný zážitok a príjemnú nadčasovú snímku, ktorá má veľkú šancu osloviť i súčasného diváka.

Tokjó monogatari (Japonsko, 1953, 139 min.)
Réžia: Jasudžiro Ozu. Scenár: Kogo Noda, Jasudžiro Ozu. Kamera: Juharu Acuta. Hudba: Takanori Saito. Hrajú: Chishu Ryu, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara, Haruko Sugimura Sô Yamamura, Kuniko Miyake, Kyôko Kagawa, Nobuo Nakamura, Eijiro Tono, Hisao Toake, Shiro Osaka, Zen Murase, Mitsushiro Mori

autor Zuzana Wallnerová 27.4.2004
10
10