Najnovší film Woodyho Allena bude mať slovenskú premiéru na Cinematiku

Všetky postavy vo filme majú problémy, ktoré sa točia okolo ich identity. Gatsbyho (Timothée Chalamet) komplex...

pridal kinema 13.9.2019 o 2:00
Najnovší film Woodyho Allena bude mať slovenskú premiéru na Cinematiku


Všetky postavy vo filme majú problémy, ktoré sa točia okolo ich identity. Gatsbyho (Timothée Chalamet) komplex je najvýraznejší – doteraz neprišiel na to, kým je. Stále sa hľadá. U svojej matky (Cherry Jones) Gatsby postupne zisťuje, že je úplne iná, ako ju celý svoj život vnímal. Taktiež Ashleigh (Elle Fanning) bojuje so svojou krehkou psychikou a sebavedomím. Keď sa stretáva s filmovou hviezdou Vegom (Diego Luna), je taká ohúrená jeho slávou, že si nedokáže spomenúť ani na svoje meno. V priebehu filmu dvakrát drží v ruke svoj vodičský preukaz ako prostriedok k svojej vlastnej identifikácii.

Scenárista Davidoff (Jude Law) žije v tieni režiséra Pollarda (Liev Schreiber). Všetku slávu a ocenenia vždy na svoju stranu strhne režisér. Naopak Pollard stratil kontakt s umelcom, ktorým predtým bol. A Vega bojuje proti stále rovnakému typu rolí, do ktorých bol zaškatuľkovaný.

S týmto opakujúcim sa motívom hľadania identity súvisí aj túžba všetkých postáv, aby ich ostatní videli takých, akí skutočne sú.

Gatsby chce, aby ho matka prijala takého, aký je. Chan (Selena Gomez) už kedysi Gatsby zranil. Nikdy si ju nevšímal, keď bola nablízku jej okúzľujúca sestra. Vega si začína uvedomovať, že pred ľuďmi stále nosí masku a pokiaľ ju nedá dole, Ashleigh ho nebude uznávať.

Aj Gatsbyho matka chápe, že je načase, aby sa pred  svojím synom prestala pretvarovať.

„Všetky postavy vo filme potrebujú, aby ľudia nevnímali len ich zovňajšok, ale videli aj to, akí sú vnútri,“ hovorí Woody Allen.

V súlade s postavami, ktoré sa snažia, aby boli videné také, aké sú, aj vizuálny štýl filmu často zakrýva tváre postáv, necháva ich v tieni. Jedným z príkladov je scéna Gatsbyho a Chan v aute. Kamera hľadí na oboch cez okno auta a ukazuje skôr odraz okolia v skle, než Gatsbyho a Chan vnútri.

„Film nie je o tom, aby všetko ukazoval jasne,“ hovorí kameraman Vittorio Storaro, ktorý s Allenom už spolupracoval na filmoch Café Society a Koleso zázrakov. „Väčšinou je pre zobrazenie charakterov postáv vhodnejšie, keď sú častejšie skryté. Je to dobrý spôsob, ako udržať záujem divákov.“

Kameraman Storaro použil rôzne druhy nasvietenia a odlišný pohyb kamery, aby zdôraznil rozdiely medzi Gatsbyho a Ashleighinou povahou.

„Gatsby miluje New York s oblohou plnou mrakov, najviac však, keď prší,“ vysvetľuje Storaro. „Naproti tomu Ashleigh je veselá a vášnivá, takže, keď je na scéne ona, používal som teplejšie farby. Ak sú na scéne Gatsby a Ashleigh, častejšie som varioval. Keď je v scéne zamračené a Gatsby, ktorý mraky miluje, zavolá na Ashleigh, pri zábere na ňu sme použili teplé farby a vytvorili lúč svetla, ktorý ju ožaruje.“

Storaro pri záberoch s Ashleigh používal pohyblivú kameru, naopak pri záberoch na Gatsbyho je kamera vždy statická.

Okrem hercov je ďalšou dôležitou „postavou“ vo filme aj samotný New York, a samozrejme dážď. „Chceli sme, aby dážď bol symbolom romantiky a lásky,“ hovorí Allen. „New York je počas sivých, hmlistých a daždivých dní neuveriteľne krásny. Vrhá mäkké svetlo a voda, ktorá zmyje ulice, ho doslova očistí. Dážď taktiež sprostredkúva, ako Gatsby a Ashleigh vidia život. Pre Ashleigh je dážď ponurý, zatiaľ čo Gatsby ho považuje za romantický,“ dodáva Allen.

Miesta, ktoré Gatsby a Ashleigh navštevujú, ukazuje aj na kontrasty ich osobností.

„Gatsby miluje starý New York,“ hovorí vedúci výpravy Santo Loquasto. „Takže ho sledujeme v blízkosti starých hotelov a miest, ktoré sú z dávno minulej éry, ako je Bemelman’s Bar v hotelu Carlyle. Ashleigh miluje modernú časť mesta, je okúzlená pôvabom hotela Soho. Jej svet je omnoho odvážnejší, miluje priestor a moderný nábytok.“

Fiktívny hotel Wooster, kam ide Ashleigh na rozhovor s režisérom Rolandom Pollardom, sa nakrúcal v hoteli Bowery v East Village. Filmári nemohli prerušiť bežný chod hotelu Bowery. Loquasto a jeho tím teda vytvorili fasádu hotela v inej ulici a lobby hotela si postavili o jedno poschodie vyššie nad tým skutočným. „Použili sme nábytok hotela, takže sme vlastne mali skutočné lobby,“ hovorí Loquasto. „Na vybavenie priestorov sme použili veľa orientálnych kobercov a obrazov. Chceli sme tým vytvoriť štýl 19. storočia. Pollardov hotelový apartmán sa nakrúcal v súkromnom podkrovnom byte. Keď ste vstúpili, boli ste ohromení. Bolo to fantastické, presne typ apartmánu, aký by si prenajal filmár.“

„Domov Chan v Upper East Side sa nakrúcal v súkromnom byte v Central Park West. Rodina, ktorá ho vlastní, má syna a dcéru,“ hovorí Loquasto. „Dcéra, ktorá tam žije, je veľmi citlivá, ako naša postava Chan. Iba sme priniesli zopár vecí, nejaké skice, akvarely a knihy. Ale inak sme nakrúcali s nábytkom a vybavením, ktoré tam už boli.“

Voľba Gatsbyho oblečenia bola pre kostýmovú návrhárku Suzy Benzingerovú hračka. „Stačilo mi vziať akúkoľvek kolekciu Ralpha Laurena,“ hovorí Benzinger. „Jeho oblečenie má v sebe istý druh uniformity, starú dušu kvality. Je to oblečenie, ktoré je akoby zo skorších čias a pritom nestarnúce, elegantné a nadčasové. Bundu Herringbone, ktorú Gatsby vo filme nosí, robí Ralph Lauren už roky.“

Ashleigh sa však u Pollarda v kancelárii objaví v ružovom kašmírovom svetri. Oblieka sa tak, aby zanechala dojem „Ashleigh je na misii,“ hovorí Benzinger. „Chce sa predstaviť ako dievča, ktoré túži po kariére.“

Na druhej strane Chan je sebavedomá postava, ktorá sa oblieka odvážnym spôsobom. „Je to jedno z tých newyorských dievčat, ktoré na seba na rande nahodí až smiešne drahé oblečenie,“ hovorí Benzinger. „Môže vyzerať ako akákoľvek tínedžerka, ale má na sebe tenisky za šesťsto dolárov a sveter za tisícku. Burgundský pršiplášť Stutterheim, ktorý Chan vo filme nosí, bol absolútnym hitom toho roka. Bol to pre nás takmer nadľudský výkon zohnať ho. O to viac, že sme pre nakrúcanie pre istotu potrebovali niekoľko kusov.“

Daždivý deň v New Yorku je Allenovo stvárnenie staromódnej hollywoodskej romantiky. „Tie filmy som vždy miloval,“ hovorí Allen. „Už ako mladý som zistil, že sú úžasné. Môj film je romantický príbeh a bol som nadšený myšlienkou postaviť dážď do hlavnej úlohy romantického portrétu New Yorku.“

Daždivý deň v New Yorku je oveľa optimistickejší ako Allenove predošlé filmy. „Myslím, že je naskrz pozitívny. Gatsby našiel sám seba počas jedného víkendu. Zlepšil svoj vzťah s matkou a dospel k záveru, aká by mala byť žena jeho života.“

Ďalším dôležitou témou filmu je čas. Nie je teda náhodou, že sa v príbehu často objavujú hodiny. Gatsby a Ashleigh prichádzajú do New Yorku v sobotu ráno s plánom, že zostanú do ďalšieho dňa. Gatsby všetko naplánoval doslova minútu po minúte. Ibaže čas nám často prekĺzne pomedzi prsty a je mimo našej kontroly. „Gatsby má všetko naplánované. Prosto očakáva nádherný víkend s Ashleigh, ale nič nefunguje tak, ako by si želal,“ hovorí Allen. „Mesto má svoj vlastný program. Čas je vždy proti vám. Môžete plánovať, môžete s ním trochu manipulovať, ale nemôžete vlastne vyhrať. Od chvíle, keď sa postavy pod hodinami pobozkajú, čas začína posúvať ich vzťah dopredu. A tento vzťah môže trvať rok, dva, dvadsať rokov alebo celý život. Ale ten čas bude vždy obmedzený.“






Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 48001
02 |
návšt. 12613
03 |
návšt. 7843
04 |
návšt. 7546
05 |
návšt. 4252
06 |
návšt. 2804
07 |
návšt. 2294
08 |
návšt. 2059
09 |
návšt. 1670
10 |
návšt. 1785
REBRÍČEK US
01 |
$20,6 mil.
02 |
$14,3 mil.
03 |
$11,4 mil.
04 |
$10,2 mil.
05 |
$10,0 mil.
06 |
$8,6 mil.
07 |
$2,9 mil.
08 |
$2,1 mil.
09 |
$1,7 mil.
10 |
$1,5 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk