Podľa Miša Korca je Ján Hřebejk späť vo forme

Viac ako dekádu od svojich najlepších kúskov a opäť si berie na pomoc scenár Petra Jarchovského a jednu zo silných dekád 20. storočia. Nie

pridal Michal Korec 24.7.2016 o 22:37

Podľa Miša Korca je Ján Hřebejk späť vo forme


Ján Hřebejk je späť vo forme! Viac ako dekádu od svojich najlepších kúskov a opäť si berie na pomoc scenár Petra Jarchovského a jednu zo silných dekád 20. storočia. Nie samoúčelne, ale veľmi umne kombinujú roky osemdesiate s dnešným pálčivým problémom pozície učiteľov v spoločnosti.

V roku 1983 učí na istej základnej škole Mária Drazdechová. Vdova po ruskom vojakovi štartuje školský rok rovnakými otázkami: predstavením detí a povolaním ich rodičov. Tesne po Novom roku 1984 sa odohrá nepríjemné rodičovské združenie, kedy v triede žiada niekoľko rodičov odstúpenie učiteľky kvôli istým nepríjemnostiam či incidentu, ktorý sa v dôsledku konania Drazdechovej odohral. Tlak v triede sa stupňuje a divák sa postupne dozvedá o spôsoboch, ktoré žena pri výchove i výučbe žiakov používa. Nie každý rodič sa s nimi stotožní, čím vzniká rozkol reflektujúci celú spoločnosť...

Ak sa radíte k divákom, ktorí Janovi Hřebejkovi uznávajú pár filmov a potom na neho zanevreli, môže vás Učiteľka milo prekvapiť. Všetko, čo ste o nej počuli, je pravda. A čím menej budete vedieť, tým lepšie. Vzácne napísaný i zrežírovaný kúsok prekvapí štruktúrou, od prvých chvíľ servíruje fantastické atmosférické scény a neustále graduje. Nelineárna narácia vás od začiatku drží v napätí a odmieta vám povedať, čo sa deje a prečo je titulná učiteľka v hľadáčiku rodičov, ako to že nesedí na rodičovskom združení a niekedy len dátumy na školskej tabuli vám pomáhajú orientovať sa v deji.

KINEMAVIDEO3966.

Voľba podania jednotlivých faktov, momentov a nadväznosti scén, je však vynikajúca. Tie prepojenia si nachádzate sami a niekedy ležia v malých detailoch. Ako skáčeme zo začiatku školského roka do jeho polovice na rodičovskom, spoznávame jednotlivé rodiny a ich deti. Postáv v scenári je pomerne veľa, postupne si oddeľujete hlavné a vedľajšie. Autori núkajú dve zaujímavé pomôcky: rovnaký zasadací poriadok na hodine i ZRPŠ, resp. excelentný casting, ktorý už na prvý pohľad rozlišuje kto ladí s kým – deti sa náramne podobajú na rodičov, čo umocňuje spolupatričnosť k postavám.

Rozpletávanie uplynulého konania vám najprv odhalí praktiky Učiteľky, jej charakter i pozíciu v celej spoločnosti. Paralelne si k nej hľadáte vzťah a zvažujete morálnosť konania – je to, čo koná, skutočne také zlé alebo by ste sa dokázali postaviť na jej stranu? Kým sa stihnete sami rozhodnú, atmosféra na rodičovskom združení začína vrieť a rovnako aj tam sa vytvárajú dva tábory – ako diváci ste pozvaní, aby ste sa priklonili... Je to absolútne výborný ťah – ako by ste sami sedeli na tom ZRPŠ a váhali čo urobiť. Nebojte sa, že ani spočiatku netušíte, čo Drazdechová rieši, hoci môžete byť azda aj v menšine.

Vlastné dilemy sa derú na povrch pomerne rýchlo a nie iba pri posudzovaní triednej učiteľky. Ďalšou je súvislosť konania a budúcnosti detí, ktoré sú hlavnými hrdinami (či obeťami?) a rodičia z rôznych pomerov a výchovných schém zastávajú odlišný postoj k situácii. V neposlednom rade je Učiteľka aj pálčivou reflexiou spoločnosti – jednak tej v roku 1983 kvôli prepojenosti na majetkové i politické pomery, ale aj tou súčasnou, kedy rodičia toľko neakceptujú učiteľov a sami zrážajú ich autoritu. V tomto smere je zrejmé, že tento príbeh by sa nemohol odohrať v roku 2016 – dve generácie ubehli...

No predsa je dobovosť zachytená veľmi dobrým spôsobom a chválim nielen jej zobrazenie, ale všetky atribúty. Často pri našich filmoch zo socializmu kritizujem ich nahrávanie lokálnym divákom a slabšiu možnosť chápania pre zahraničných – Učiteľka by mohla skĺbiť ich odlišný pôvod a našu minulosť. Ba čo viac, jej zobrazenie je oveľa lepšie a menej nútené ako pri vykričanom Červenom kapitánovi!

Výborný pocit a posilnenie vlastného zmýšľania nad situáciou posilňujú aj herecké výkony. Zuzana Mauréry dominuje plátnu a jej postavu môžete chcieť zaškrtiť i empaticky chápať zároveň, veď čo je na tom, prepojiť možnosti v spoločnosti týmto spôsobom. Manipulatívne metódy zahrala bravúrne, ale sekunduje jej Csongor Kassai (konečne v inej úlohe!) i tucet ďalších postáv. Stále platí – tie zo svojho tábora budete mať radi, tie z druhého by ste najradšej zmlátili na školskom vécku...

Pri Učiteľke sedí pálčivá téma, ambivalentný žáner drámy i komédie, starostlivá réžia, herecké výkony i autentická atmosféra. Jedine niektoré scény sú trošku natiahnuté. Druhý najlepší lokálny film po Teórii tigra v tomto roku.

Hodnotenie: 9/10


Páči sa mi!




Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16587
02 |
návšt. 5873
03 |
návšt. 5063
04 |
návšt. 3224
05 |
návšt. 2433
06 |
návšt. 1791
07 |
návšt. 1887
08 |
návšt. 1730
09 |
návšt. 1507
10 |
návšt. 1201
REBRÍČEK US
01 |
$39,6 mil.
02 |
$33,2 mil.
03 |
$4,5 mil.
04 |
$4,2 mil.
05 |
$3,6 mil.
06 |
$2,8 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$2,7 mil.
09 |
$1,8 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk