Exodus: Hĺbku Kráľovstva nebeského nečakajte

Ridley Scott ide opäť do histórie. A tentokrát dokonca do obdobia pred Kristom, kde adaptuje jeden z najstarších biblických príbehov. Pravda, s osobitým

pridal Michal Korec 28.12.2014 o 23:56

Exodus: Hĺbku Kráľovstva nebeského nečakajte


Ridley Scott ide opäť do histórie. A tentokrát dokonca do obdobia pred Kristom, kde adaptuje jeden z najstarších biblických príbehov. Pravda, s osobitým nastavením voči náboženstvu (keď ho označil za najväčší zdroj zla a sám seba za agnostika) pristupuje k látke, ktorú mnohí poznajú.

Rozprávať dej filmu je takmer zbytočné, skôr je lepšie ohraničiť si, kde začína a končí. Exodus sa ani nezdržiava sondou do Mojžišovho detstva, upaľuje do dospelého veku a boja po boku brata s Chetitmi. Efektná akčná scéna vám vrazí pecku medzi oči, aby vás presvedčila, že Scott nešetril a na veľkom plátne jeho Egypt určite vynikne. Po prológu s proroctvom sa ponoríme hlbšie do tucta kapitol druhej knihy Mojžišovej. Čaká ho vlna pochybností, putovanie, nájdenie manželky a návrat do Egypta, kde sa snaží vyjednať s novým faraónom odchod Izraelitov, no Ramsés je neoblomný. Keď Boh zošle na Menufer desať rán vrátane tej, kde bude tiecť krv Veľkonočného baránka, začnú sa hýbať zástupy.

Poznáte príbeh i jeho koniec. Viete, že sa objaví horiaci ker, prídu Božie rany a rozostúpi sa Červené more. No rovnako čakáte ďalšiu verziu adaptácie, pretože niektoré otázky sú otvorené: napríklad či sa Scott nechal zmiasť veľkým rozpočtom nadobro alebo akú interpretáciu Boha nám chce ukázať.

Exodus je Scottova vízia, ale prekvapivo do nej neodtlačil rukopis tak silno ako pri iných historických dielach. Bez znalosti postu by ste netipovali, že jeho film je relatívne komorná adaptácia s výnimkou trojice akčných scén (úvodná bitka, božie rany, Červené more) a mýlili si ju s TV produkciou. Nad rámec typického dvojdielneho filmu prináša Scott a najmä jeho scenáristi viaceré obohatenia.

Napríklad dialógy sú podávané moderným spôsobom. Keď sa rozpráva Mojžiš s Cippórou, ich vety po svadbe znejú ako hrkútanie zaľúbencov v súčasnej romanci. Keď začne debata Mojžiša s Ramsésom o prepustení otrokov, faraón mu odpovedá pomaly ako z ekonomickej knihy o nevýhodnosti kroku a pošle ho s dlhým nosom preč. Aj jednotlivé dialógy s Bohom znejú inak ako si ich pamätáte z Biblie.

KINEMAVIDEO3329.

Samozrejme, interpretácia Boha je jednou z najzásadnejších otázok adaptácie a Scott ide na divákov trošku kontroverzným spôsobom: nehrozí tu mlčanie ako u Noema, ani hrubý hlas dabingového herca nad horiacim kríkom – séria rozpráv a vizualizácia má jasnú a interesantnú podobu. Osobne ju beriem.

Od bežného TV filmu sa líši Exodus aj kvalitnými výkonmi hercov. Christian Bale podal silný výkon, i keď odlišný od Russella Crowea budujúceho archu. Je zaujímavé vidieť dvoch bradáčov pod inými taktovkami, no súčasne sústredený výraz tváre a vybrané momenty. Bale sa čoraz viac mračí, ale má aj priestor na ponorenie sa do seba i hľadanie viery, toľko potrebnej pre konverziu na lídra národa. Joel Edgerton oproti nemu využíva plnšie spektrum gest (nečudo, Mojžiš v druhej polovici akurát dvíha meč či bakuľu), lepšiu mimiku – ale jeho výraz tváre a výkon nesadnú každému. V tomto smere je nesmierne podstatné poukázať na slovenský dabing. Potlačím tradičnú osobnú averziu bokom: Tomáš Maštalír sa ako Mojžiš dá zniesť – Dano Dangl ako Ramsés je výstrel mimo, hoci sa snaží. Vedľajšie úlohy sú dobré, no pokiaľ si môžete vybrať, choďte na titulkovú verziu.

A vyberte si sálu s veľkým plátnom, lebo sú tu tri jasné dôvody, pre ktoré treba ísť do kina. Obrovská poctivá výprava, kde namiesto trikov kráčajú po pľaci tisícky ľudí a v majestátnych záberoch to cítiť – aj dualita Menuferu s bohatou štvrťou faraóna a chudobnými príbytkami otrokov je výborne ukázaná.

Vynikajúce spracovanie desiatich rán, ktoré nezaberie prekvapivo veľa stopáže, je efektné a viete si predstaviť, že tak by sa v roku 1 300 p.n.l. mohli božie rany zniesť na Egypt. Kvalitné efekty a zážitok ešte umocní zaujímavá hudba Alberta Iglesiasa.

Azda nás pred 16 rokmi Princ egyptský dostal naplno animovanou víziou, že pri každej novej čakáme niečo nevídané i neslýchane. Debut štúdia DreamWorks bol výrazný, oproti nemu je Exodus civilný zážitok, ktorý vás dostane produkciou, ale nevyvolá iné emócie. Scott zvolil relatívne mierny prístup – ten by mohol osloviť masy rozličných náboženstiev. Ale hĺbku Kráľovstva nebeského nečakajte.

Hodnotenie: 7/10


Páči sa mi!




Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 18788
02 |
návšt. 8651
03 |
návšt. 7253
04 |
návšt. 7059
05 |
návšt. 5952
06 |
návšt. 5481
07 |
návšt. 3881
08 |
návšt. 4145
09 |
návšt. 3294
10 |
návšt. 2304
REBRÍČEK US
01 |
$21,4 mil.
02 |
$11,6 mil.
03 |
$8,1 mil.
04 |
$8,1 mil.
05 |
$8,1 mil.
06 |
$8,0 mil.
07 |
$6,4 mil.
08 |
$5,9 mil.
09 |
$5,3 mil.
10 |
$5,0 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk