Unikátny projekt - Celuloid Country

Seriál Celuloid Country - dejiny slovenského dokumentu sa pokúsi prerozprávať históriu dokumentárneho filmu súvisiacu s dnešným územím a kontextom Slovenska. Režisérsky sa na tvorbe jednotlivých ...

pridal 30.11.2012 o 20:21

Unikátny projekt - Celuloid Country


Seriál Celuloid Country - dejiny slovenského dokumentu sa pokúsi prerozprávať históriu dokumentárneho filmu súvisiacu s dnešným územím a kontextom Slovenska. Režisérsky sa na tvorbe jednotlivých dielov podieľali Martin Šulík a Ivan Ostrochovský. Doposiaľ boli na STV2 odvysielané časti Nadšení amatéri a Osamelí bežci. Do konca roka sa môžeme ešte tešiť na tieto epizódy:

Sobota 1.12.2012 21:00

Prvé hrané filmy

Dokumentárna séria mapujúca dejiny slovenského dokumentárneho filmu. Roky 1919 až1937, pokračovanie.Československá kinematografia umožnila, aby sa slovenčina objavila v kinách. Vznikla neveľká, no rastúca sieť kín. Toto obdobie charakterizujú mená ako Jozef Čeřovský, Karol Plicka alebo Ivan Július Kovačevič. V II. Polovici 30-tych rokov sa ukázalo, že rozvoj slovenskej kinematografie nie je možný bez podpory štátu. Slovensko bolo zväčša využívané ako romantická kulisa pre českých filmárov. V období prvej Československej republiky neexistovala na Slovensku kontinuálna filmová tvorba. Zvláštnu kapitolu tvoria české hrané filmy, ktoré využili slovenskú krajinu. Do veľmi úspešného filmu Martina Friča Jánošík obsadili slovenského herca Paľa Bielika. Koncom tridsiatych rokov sa na Slovensku objavila skupina talentovaných ľudí, ktorí čakali na príležitosť presadiť sa vo filme. Medzi nimi boli filmový kritik a príležitostný scenárista Ivan Július Kovačevič, herec a budúci režisér Paľo Bielik, absolventi Plickovho filmárskeho kurzu na Škole umeleckých remesiel Karol Krška – kameraman, Ján Kadár – režisér, Viktor Kubal – animátor a niekoľko ďalších. Politické udalosti, ktoré sa v ďalších rokoch prehnali Európou však zmenili ich plány a na ďalší slovenský hraný film sa muselo čakať skoro desať rokov...
Repríza: Nedeľa 2.12.2012 17:50

Sobota 8.12.2012 21:00

Nástup

1938 ..1947Nástup, Školfilm a Slovfis. Počas Slovenského štátu sa vybudovali personálne, inštitucionálne a technické predpoklady kontinuálnej filmovej produkcie. Vznik spoločnosti Nástup (1939) s 50% účasťou štátu znamenal zoštátnenie kinematografie. Benešovým dekrétom z augusta 1945 sa táto účasť zvýšila na 100%. Vo filmovej výrobe dominovala produkcia týždenníkov. Prvými filmovými spravodajcami sú Ivan J. Kovačevič a Eugen Mateička, v non-fiction produkcii sa režijne profiluje aj Paľo Bielik. V roku 1938 Karol Plicka otvára celoročný kurz pre kinetickú fotografiu a kinematografiu na Škole umeleckých remesiel. Etnografickú líniu non-fiction tvorby rozvíja mesačník LÚČ. V roku 1940 vzniká štátny podnik Školfilm, v rámci ktorého pre vzdelávacie účely nakrúcali didaktické filmy Jaroslav Vančo, Viktor Kubal, Florián Andris, Jozef Zachar a iní.
Repríza: Nedeľa 9.12.2012 17:50

Sobota 15.12.2012 20:55

Úderníci filmu (1948 - 1955)

Slovenský dokumentárny film v rokoch 1948 – 1955. Piata časť cyklu Celuloid country nás uvedie do obdobia, kedy bol dokumentárny film dôležitým nástrojom novej moci a ideológie. Slovenskí filmári vycvičení z obdobia Slovenského štátu sa podriaďujú novej spoločenskej objednávke. Je to obdobie zásadných zmien - moc prevzali komunisti, Klement Gottwald sa stáva prvým robotníckym prezidentom a prevláda vplyv Sovietskeho zväzu, stalinizácia. Hlavné „zmeny“ v živote ľudu sú industrializácia, uzákonená povinnosť pracovať, zakladanie družstiev, ideológia ateizmu a obnova krajiny po vojne. Ako mal práve film „pomáhať“ budovať novú krajinu? Ešte v roku 1945 vydal prezident Beneš dekrét, v ktorom štát získal monopol na činnosť v oblasti filmu. Vznikol Československý štátny film a likviduje sa majetok Nástupu a Školfilmu. V Prahe od roku 1946 funguje FAMU, kde študujú aj Slováci. Film sa profesionalizuje - zabezpečuje sa vybavenie štúdií, školia sa noví pracovníci filmových profesií, všetko kvôli rýchlej prevýchove občana. Zdokonaľuje sa aj cenzúra. Vylučujú sa námety z prostredia inteligencie a strednej vrstvy, hlavným nositeľom pokroku vo filme je robotnícka trieda. Film prehodnocuje udalosti SNP, manipuluje fakty podľa komunistickej demagógie, vytvára novú pravdu. V móde sú filmy o vzorných pracovníkoch a úderníkoch ako svetlých príkladoch, dominujú témy o náboroch žien do výroby, neosobné portréty pracujúcich, ktoré vyzdvihujú typ nového človeka. Filmy sa točia podľa straníckych uznesení. V polovici 50-tych rokov prichádzajú prví absolventi FAMU ako bol napríklad Štefan Uher. Koncom 50-tych rokov sa nemožnosť autorsky sa prejaviť konečne trochu láme.
Repríza: Nedeľa 16.12.2012 18:00




KASKADÉR
[RECENZIA ]
1
Súperi
SÚPERI
[RECENZIA ]
SPIACI ÚČET
[RECENZIA ]
PRÍPAD GOLDMAN
[RECENZIA ]
KOLAPS
[RECENZIA ]

Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$11,0 mil.
02 |
$10,0 mil.
03 |
$9,6 mil.
04 |
$8,9 mil.
05 |
$4,8 mil.
06 |
$4,7 mil.
07 |
$4,5 mil.
08 |
$2,9 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.