TRINÁSTY ROČNÍK PROJEKTU 100

TRINÁSTY ROČNÍK PROJEKTU 100

článok



13. septembra začína slovenská časť putovnej prehliadky Projekt 100, ktorá predstaví opäť desiatku pozoruhodných diel. Slovenskí diváci tak budú mať možnosť vidieť na veľkom plátne klenoty ako Na sever severozápadnou linkou či Cléo od 5 do 7, ako aj novšie filmy úspešné na rôznych festivaloch a medzinárodných fórach. Pri tejto príležitosti vám chceme stručne predstaviť všetky tituly prehliadky. 

Trinásty ročník Projektu 100 Trinásty ročník Projektu 100 Trinásty ročník Projektu 100

TRETÍ MUŽ (The Third man; r. Carol Reed, VB, 1949, 104 min.)
Kriminálny triler nakrútený na motívy románu Grahama Greena. Úspešný autor rodokapsov v ňom prichádza do povojnovej Viedne (nakrúcalo sa v reáloch) za svojím priateľom zo školy. Ten však umrel pri autonehode. Záhadný „tretí muž“ sa ponúkne, že mu objasní priateľovu smrť. Jeden z vrcholov film noir i britskej kinematografie získal Veľkú cenu v Cannes a Oscara za čiernobielu kameru.


NA SEVER SEVEROZÁPADNOU LINKOU (North by Northwest; r. Alfred Hitchcock, USA, 1959, 136 min.)
Medzi Vertigom a Psychom vznikol tento jeden z najslávnejších špionážnych thrillerov majstra napätia Alfreda Hitchcocka. Ústredným hrdinom je majiteľ reklamnej kancelárie (Cary Grant), ktorý je omylom obvinený zo zločinu a teraz sa snaží nájsť pravého vinníka a očistiť svoje meno. K nezabudnuteľným patria scény z Mount Rushmore, alebo sekvencia s práškovacím lietadlom.
 

CLÉO OD 5 DO 7 (Cléo de 5 á 7; r. Agnes Vardová, Franc., 1961, 90 min.)
Jeden z najvýznamnejších filmov francúzskej novej vlny, v ktorom sa režisérke Agnès Varda podarilo dokumentárne pôsobiacim spôsobom zachytiť deväťdesiat minút zo života slávnej speváčky, ktorá čaká na výsledok lekárskeho vyšetrenia. Film získal Cenu francúzskych filmových kritikov za najlepší film a v epizódnej úlohe sa objaví aj Jean-Luc Godard.

Trinásty ročník Projektu 100 Trinásty ročník Projektu 100 Trinásty ročník Projektu 100

CARMEN (Carmen; r. Carlos Saura Špan., 1983, 102 min.)
Carmen je prostredným dielom v trilógii režiséra Carlosa Sauru, zaradeným medzi filmy Krvavá svadba (1981) a Čarodejná láska (1986). Rovnocenným režisérovým spolutvorcom v nich bol tanečník a choreograf Antonio Gades, ktorý v Carmen hrá seba samého a zároveň úlohu dona Josého. Saura v špecifickom žánri štylizovaného tanečného filmu obnažuje umeleckú fikciu a proces hereckej tvorby ako svojprávne, inšpiratívne tvorivé zložky. Vo filmovom príbehu vychádzal z románu Prospera Mériméea i zo slávnej opery Georgese Bizeta o nespútanej cigánke Carmen, ktorá navzdory svojej vášnivosti dáva prednosť slobode pred láskou, i za cenu smrti.


PAT GARRETT A BILLY KID (Pat Garrett and Billy the Kid; r. Sam Peckinpah, USA, 1973, 106 min.)
Legendárny western slávneho Sama Peckinpaha rozpráva o dvoch slávnych pištoľníkoch a bývalých priateľoch, ktorí teraz stoja na rôznych stranách zákona. Pat Garrett sa stal šerifom a jeho úlohou je dostať Billyho a jeho komplicov. Autorom hudby je Bob Dylan, ktorý si zahral tajomného mladíka Aliasa.


SVETLÁ V SÚMRAKU (Laitakaupungin valot; r. Aki Kaurismäki, Fín. 2006, 78 min.)
Svetlá v súmraku sú najnovším dielom majstra réžie Aki Kaurismäkiho a vyznačujú sa jeho typickým štýlom: sociálna téma, suchý humor, reálne prostredia, štylizované herectvo a dialógy, jednoduchá montáž, ako kapitoly uzatvorené sekvencie, oddramatizované rozprávanie… Pre Kaurismäkiho, ako sám tvrdí, je dostatočne dramatické, keď musí postava prejsť zľava doprava. Vo Svetlách v súmraku rozpráva príbeh osamelého nočného strážnika bezpečnostnej agentúry v Helsinkách. Ten si žije svoj tichý, nenápadný a nudný súkromný život, ktorý neosviežuje ani rutinná práca, kde ho navyše rôzne ponižujú. Ale náš hrdina je skromný a čestný človek, presvedčený o tom, že osud je už raz taký a nedá sa zmeniť. Jeho každodennosť však odrazu brutálne naruší krásna chladná blondína Mirja, do ktorej sa zamiluje. Lenže Mirja ho vtiahne do sveta zločinu, z ktorého niet úniku. Tento film podľa režiséra uzatvára jeho trilógiu o životných stroskotancoch – Mraky odtiahli rozprávali o nezamestnanosti, Muž bez minulosti o bezdomovectve a Svetlá v súmraku sú o osamelosti.

Trinásty ročník Projektu 100 Trinásty ročník Projektu 100 Trinásty ročník Projektu 100

TSOTSI (Tsotsi; r. Gavin Hooh, JAR, 2005, 94 min.)
Oscarom za najlepší cudzojazyčný film ocenená dráma v sebe obsahuje všetky aktuálne témy Juhoafrickej republiky – AIDS, chudoba, kriminalita, násilie, sociálna nerovnosť a otázka národnej identity. Tie dopĺňa vynikajúci soundtrack. Hlavným hrdinom je černošský mladík Tsotsi, ktorý je šéfom gangu mladíkov zo slumov na predmestí Johannesburgu. Nemluvňa v ukradnutom aute zásadne zasiahne do jeho života.


TAXIDERMIA (Taxidermia; r. Gy örgy Pálfi, Maďarsko, 2006, 91 min.)
Po štylizovanom debute Štikútka (Hukkle) prichádza režisér György Pálfi so svojou provokatívnou novinkou. Tri príbehy deda, otca a syna (dôstojnícky sluha, majster v rýchlojedení a odborník na vypchávanie) sú zasadené do troch rôznych spoločenských období a stávajú sa tak svojráznym a miestami až nechutným podobenstvom maďarských novodobých dejín. Film získal cenu FICC z Cottbusu a štyri ceny na maďarskej národnej prehliadke v Budapešti.


ZDVÍHA SA VIETOR (The Wind That Shakes the Barley; r. Ken Loach, VB/Nem./Tal./Špan./Franc./Ír., 2006, 127 min.)
Írsko, rok 1920. Námedzní robotníci sa spájajú do dobrovoľných partizánskych skupín, aby čelili bezcitným britským „čiernym“ oddielom, ktoré majú potlačiť írsky pokus o nezávislosť. Medzi nimi je aj mladík Damien s hlbokým zmyslom pre povinnosť a lásku k svojej domovine, ktorý sa vzdá nádejnej kariéry lekára a pripojí sa k svojmu bratovi Teddymu v nebezpečnom boji za slobodu. Keď odvážna taktika bojovníkov za slobodu privodí Britom zložitú situáciu, obe strany sa dohodnú zmluvne ukončiť krviprelievanie. Lenže napriek zdanlivému víťazstvu, občianska vojna prepukne v novej intenzite a rodiny, ktoré bojovali vedľa seba, čelia opäť zaprisahanému nepriateľovi, vystaviac svoju lojalitu osudovej skúške. „Hovorí sa, že film je pro IRA alebo IRA propaganda. Celkom jednoznačne to odmietam. Opak je pravdou. Ukazuje nielen brutálnosť vojny, ale dokonca ešte brutálnejšiu podobu občianskej vojny, ktorá stavia proti sebe národ proti národu, brata voči bratovi. Film nám umožňuje pochopiť, prečo sa Írsko stalo v rokoch 1920 až 1921 nezávislým.“ (Ken Loach)


CESTA DOMOV (Wo de fu qin mu qin; r. Zhang Yimou, Čína, 1999, 89 min.)
Luo Jüšeng sa po mnohých rokoch vracia z mesta do rodnej dediny, aby pochoval svojho otca, miestneho učiteľa. Zatiaľ čo prebiehajú prípravy na dávno zabudnutý obrad, syn si spomína na príbeh svojich rodičov – nezlomnú lásku 18-ročnej dievčiny k novému učiteľovi.


autor Michal Michalovič 10.9.2007
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.