FILMOVÉ TIPY PREHLIADKY FEBIOFEST 2006

FILMOVÉ TIPY PREHLIADKY FEBIOFEST 2006

článok



Festival Febiofest sa koná v Bratislave 27. 3. – 2. 4. 2006. Prináša filmy rozdelené do 15 sekcii, medzi ktorými vynikajú profily hviezdneho a mimoriadne úspešného kórejského režiséra Kim Ki-duka, retrospektívy poľského autora Krzysztofa Zanussiho a českého surrealistu Jana Švankmajera. Okrem toho festival už tradične prinesie sekcie Div(n)é videofilmy (s poradovým číslom VII.), Ozveny svetových festivalov a predstaví sa aj program tohto ročného Projektu 100. Sekcia Pocta je venovaná slovenskému režisérovi Dušanovi Trančíkovi. Festival ponúka viac než 120 hraných, dokumentárnych a krátkometrážnych filmov. Prehliadka z Bratislavy poputuje do ďalších slovenských miest (Nitra, Martin, Žilina, Banská Bystrica, Poprad, Prešov, Košice). Informovať vás budeme priebežne v rubrike Klubové tipy. Kompletný program prehliadky nájdete na www.asfk.sk v sekcii FEBIOFEST 2006.

27. 3.
PONDELOK

Iluminácia (Iluminacija; r. K. Zanussi, Poľ., 1973, 89 min.)
Mladosť 18:30
Príbeh človeka, ktorý hľadal oporný bod v živote. Filozofická esej o podstate ľudského bytia, obrazovo zložená zo série hraných, ostro strihaných sekvencií, dokumentárnych záberov z laboratórií, tovární, prírody, z diskusií študentov aj z výrokov autentických vedeckých osobností. „Iluminácia“ – zážitok náhleho porozumenia, osvietenia pravdou, láka hrdinu, ktorý neuspokojený štúdiom bez kontaktu so skutočnou vedou ide vlastnou cestou a chce poznať prirodzenosť a podstatu človeka, aby si správne zvolil svoje miesto.

Vaterland – lovecký denník (r. D. Jařab, ČR, 2004, 94 min.)
Charlie 20:15
Fantastický thriller s prvkami čiernej komédie o niekoľkých kultúrnych stretoch a jednom netradičnom love. Návrat na starú rodinnú usadlosť po pol storočí môže byť zábavný, dobrodružný, ale aj nebezpečný. Hra v starom štýle sa teda môže stať spúšťacím mechanizmom pasce, v ktorej nakoniec uviaznu tak trochu všetci: lovci, domorodci i tajomná korisť. Ani koloniálna atmosféra však nezakryje, že sme v srdci Európy a že je obtiažne deliť svet na prvý, druhý, tretí, štvrtý...Rozporuplne prijatý film ktorý stojí za osobné zhodnotenie divákom.

Luk (Hwal; r. Ki-duk Kim, Juž. Kórea/Jap., 2005, 90 min.)
FK Nostalgia 20:45
Od roku 1996 už dvanásty Kim Ki-dukov film rozpráva poetický príbeh neskorej lásky šesťdesiatročného muža, ktorý žije na lodi kotviacej na otvorenom mori. Spoločníčkou mlčanlivého lodníka, a tiež vynikajúceho lukostrelca, je pôvabná šestnásťročná dievčina, ktorú ako dieťa našiel, vychoval a veľmi si ju obľúbil. Trpezlivo odpočítava dni, ktoré zostávajú k dátumu jej sedemnástin, kedy chystá svadbu. Ich pokojné, pomaly plynúce súžitie oddelené od civilizácie občas narušujú votrelci z pevniny, ktorých láka rybolov. Až raz zavíta na starú, pomaľovanú loď sympatický mladík, ktorý padne dievčine do oka Luk s ostrými šípy je zástupným symbolom sily i mužstva starého muža. Slúži mu nielen ako zbraň, ale aj na veštenie budúcnosti, či ako hudobný nástroj.

4 věci (r. V. Švankmajer, M. Válková, M. Hrubá, J. Gogola ml., ČR, 2006, 75 min.)
FK 35 mm 21:00
Štyria generačne spriaznení mladí filmári uvádzajú do kín kvarteto svojich filmov – tri dokumenty a jeden hraný. Spoločnou témou týchto filmov je každodennosť v nevšednej podobe, v ktorej sú partnermi v hlavných úlohách veci a ľudia. Nejde pritom o dokumenty v klasickom zmysle slova, pretože jednotlivé filmy majú v rôznej miere aj poeticky groteskný či hravý charakter. Každý je obklopený vecami, s ktorými nás spája prežitá skúsenosť, a teda aj možnosť skúseností budúcich. V tomto zmysle môže aj "večný" život byť dobrodružstvom...


28. 3.
UTOROK

Lekce Faust (r. j. Švankmajer, ČR/Franc., 1994, 89 min.)
Charlie 16:45
Druhý Švankmajerov celovečerný film prináša mnohovrstvový osobitý, úchvatne imaginatívny pohľad na faustovský mýtus. Hlavným motívom je pokušenie, manipulácia a podliehanie zlu, ktoré sa nenápadne prediera do nášho každodenného života.

Super Size Me (r. M. Spurlock, USA, 2004, 100 min.)
FK 35 mm 17:00
Prečo sme tak tuční? Stačia dve slová: rýchle občerstvenie. Čo by sa stalo, keby ste počas celého mesiaca nezjedli nič iné len stravu z rýchlych občerstvení? Filmár Morgan Spurlock sa vydá na takú cestu a je to tá najriskantnejšia púť jeho života. Pravidlá? Tridsať dní nesmie jesť nič iné než čo je v ponuke McDonald’s, stravovať sa v tomto reťazci trikrát denne, musí si objednať všetko čo je v ponuke aspoň raz a musí si dať XXL menu, ak ho k tomu vyzvú. Zatiaľ čo Spurlock prežúva pod zlatými oblúkmi, jazdí po celej krajine a rozpráva sa s mnohými odborníkmi na rýchle občerstvenie, s obyčajnými ľuďmi a navštevuje školy, firmy a politiky. Spurlockova trýznivá hamburgerová diéta ho dovedie k fyzickej a citovej premene, ktorá vás donúti zamyslieť sa nad objednávkou ďalšieho Big Macu. Super Size Me je film ponúkajúci nový pohľad na jeden z našich najväčších národných zdravotných problémov, na obezitu.

Ostrov (Seom; r. Ki-duk Kim, Juž. Kórea, 2000, 92 min.)
Charlie 18:30
Mimo civilizácie sa nachádza ostrov, kam muži chodia na rybačku a niektorí aj za ukojením sexuálnej túžby. Mladá žena Hui-džin ich na loďke prepraví k ich rôznofarebným dreveným chatkám, postaveným priamo na vode. Niektorí si na víkend privezú partnerky už z mesta, iní využijú služby prostitútok, ktoré je možné si nechať „doručiť“ motorovým člnom. Niektorí sa obrátia na Hui-džin. Jedného dňa príde na ostrov bývalý policajt Hjon-sik, ktorý má na svedomí vraždu svojej ženy. Hui-džin sa zdá, akoby nový návštevník ostrova úplne stratil záujem o okolitý svet. Hjon-sik sa po dlhom trápení rozhodne zabiť, no Hui-džin mu v tom zabráni. Táto príhoda je začiatkom podivného vzťahu, ktorý medzi touto dvojicou vznikne...

Dieťa (L´enfant; r. L. a J. Dardenne, Franc., 2005, 95 min.)
Charlie 20:00
Bruno má dvadsať rokov, Sonja osemnásť. Žijú zo Sonjinej podpory a z Brunových drobných rozkrádačiek. Narodí sa im dieťa. Nemajú kam ísť, ale nezdá sa, že by im to robilo veľké problémy. Sú zvyknutí žiť zo dňa na deň. Bruno nemôže, ale najmä nechce byť otcom. Rozhodne sa teda predať dieťa priekupníkom. Vôbec nechápe, prečo je Sonja taká vydesená. Veď dieťa si môžu urobiť nové, ale peniaze potrebujú teraz. Sonja však na Bruna nalieha, aby jej dieťa vrátil. Pravidlá podsvetia sú nekompromisné – dieťa môže dostať späť len za dvojnásobnú cenu... Sila a umenie vyjadriť zlomové životné situácie v príbehu obyčajných ľudí patrí k najsilnejším zbraniam bratov Dardennovcov, ktorí film nakrútili a stali sa vďaka nemu dvojnásobnými držiteľmi Zlatej palmy na MFF v Cannes.

Filmové tipy prehliadky Febiofest 2006 Filmové tipy prehliadky Febiofest 2006

29. 3.
STREDA

Darwinova nočná mora (Darwin´s Nightmare; r. H. Sauper, Rak./Belg./Franc., 2004, 107 min.
Charlie 16:30
Zvláštny druh dravej ryby, okúňa nílskeho, bol kedysi v 60. rokoch skúšobne vypustený do Viktóriinho jazera. Z vedeckého experimentu sa stala biologická katastrofa: okúň sa premnožil a vyhubil ostatné druhy rýb žijúce v tamojších vodách. Okúne zaujali európskych obchodníkov a stali sa výnosným predmetom podnikania. Zatiaľ čo lietadlá z Afriky vozia do Európskej únie rybie mäso prvotriednej kvality, domorodí Afričania žijú zo skazených zvyškov, trpia hladom a umierajú na podvýživu. Čo privážajú lietadlá z Európy? „Nič, sú prázdne,“ hovoria miestni. Piloti, ktorí riadia tieto veľké dopravné Iljušiny ale vedia, čo majú na palube. Sú to zbrane na podporu krutých občianskych vojen... Hubert Sauper s kolegom nakrútili v ťažkých podmienkach a pod rôznym krytím rozhovory s mnohými ľuďmi: od ruských a ukrajinských pilotov cez nočného strážnika a prostitútku.

Keby... (If...; r. L. Anderson, VB, 1968, 111 min.)
FK 35 mm 19:30
Prvý diel kriticko-satirickej trilógie režiséra Lindsay Andersona s Malcolmom McDowellom ako Mickom Travisom protestujúcim proti tyranskému školskému systému. (McDowell hral i vo filmoch Šťastný to muž! (1973) a Nemocnice Britannia (1982)). Dej filmu Keby..., ktorým pokračovala Andersonova spolupráca s českým kameramanom Miroslavom Ondříčkom, sa odohráva na elitnom študentskom internáte, určenom pre chlapcov z bohatých rodín. Výchovné metódy sa tam však od čias stredoveku veľmi nezmenili. Anarchistická vzbura hlavného hrdinu nie je len proti represívnej výchove, neváhajúcej používať na udržanie disciplíny telesné tresty, ale je revoltou proti celej spoločnosti, ktorej je tento internát dokonalým obrazom.

Gappa (r. H.Naguchi, USA/Jap., 1967, 90 min.)
FK 35 mm 19:30
Vedecká expedícia pristane na tropickom ostrove, ktorého obyvatelia sa modlia k božstvu zvanému Gappa. Počas zemetrasenia sa objaví ukrytá jaskyňa a vedci v nej objavia mláďa podivuhodného tvora. Napriek varovaniam domorodcov ho odvezú do tokijskej Zoo. Následky sa dostavia takmer okamžite - rodičia chcú svoje mláďa späť. V socialistickom Československu kultový sci-fi horor v hlavnej úlohe s monštrom pripomínajúcim kríženca dinosaura a sliepky je právom označovaný za "béčko všetkých béčok". Očarujúce dialógy, neuveriteľné herecké výkony, trikové zábery a morálne posolstvo, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani najhorší režisér všetkých čias Ed Wood - to všetko je Gappa. Režisérovi, ktorý sa svojím druhým filmom vydal zo všetkých svojich tvorivých síl a už nikdy žiaden iný film nenakrútil, sa nepochybne podarilo nezmazateľným písmom zapísať do histórie "béčkovej" kinematografie.

Na konci s dychom (A bout de souffle; r. J.-L. Godard, Franc., 1959, 89 min.)
Charlie 20:15
Legendárny nestarnúci debut svojrázneho formálneho experimentátora patrí ku klenotom francúzskej novej vlny a je považovaný za synonymum filmovej moderny. Hlavný hrdina Michel Poiccard, bravúrne stelesnený 26-ročným Belmondom, je šarmantný a samoľúby anarchistický gangster bez zodpovednosti a životného východiska, skrývajúci v sebe melanchóliu a ustavičné vnímanie smrti. Pred policajným prenasledovaním uniká do Paríža. S peniazmi od dlžníka chce s pôvabnou americkou študentkou Patriciou utiecť za hranice...  Godard film vytvoril s použitím ručnej kamery (kameraman Coutard realizoval aj väčšinu ďalších jeho diel) a s využitím prirodzeného svetla za púhe štyri týždne. Strih vyvoláva dojem fragmentárnosti a razancie, atmosféra chvíľ, bez vyjasnenia dôvodov jednania, je pritom až lyrizujúca.

Na východ od raja (East of Eden; r. E. Kazan, USA, 1955, 115 min.)
Charlie 20:45
Film nedávno zosnulého amerického režiséra Eliu Kazana (Amerika, Amerika, Tichá dohoda, Posledný magnát) je moderným stvárnením starozákonného príbehu o Kainovi a Ábelovi vychádzajúcim z rovnomennej predlohy amerického prozaika Johna Steinbecka. Dej je zasadený na rodinnú farmu v strednej Kalifornii v čase vstupu USA do 1. svetovej vojny roku 1917 a zobrazuje konflikt bratov-dvojičiek, súťažiacich o priazeň puritánskeho otca Adama, ale aj o srdce krásnej Abry. Príbeh filmu spracúva približne jednu tretinu motívov Steinbeckovho monumentálneho opusu, no sám spisovateľ považoval Kazanovu snímku za vernú adaptáciu. Idol päťdesiatych rokov James Dean stvárnil vo filme svoju prvú hlavnú úlohu. Jeho Cal sa stal nadčasovou inkarnáciou vzdoru zmätených rebelov, frustrovaných rodičmi, dospievaním i samotným životom.

Dvojaký život Veroniky (Podwójne zicie Weroniki; r. K. Kieslowski, Franc./Poľ., 1991, 98 min.)
FK Nostalgia 20:45
V obnovenej premiére sa dostane do slovenských kín film jedného z mála režisérov postkomunistických krajín, ktorý si svoju tvorbou udržoval vysoký celoeurópsky i svetový kredit. U nás ho poznáme už od slávneho Amatéra (1979), vo svete sa presadil až televíznym Dekalógom a práve týmto filmom, ktorý je príbehom dvoch identických dievčat, Krakovčanky a Parížanky (obe sú hudobne nadané, ľaváčky, obe majú chorobu srdca, obe chodia rady bosé, atď.). Hoci sa stretávajú len na krátky čas, a i to len na diaľku, ich osudy sú prepojené. Záhadné veci sa tu dejú s neuveriteľnou prirodzenosťou a jednoduchosťou. Kieślowski pomocou dokonalo prepracovaných detailov vytvára strhujúci až mystický obraz, naplnený zvláštnou emočnou silou. Obrovský podiel na celkovom vyznení filmu majú kameraman Idziak, skladateľ Preisner a najmä predstaviteľka oboch Veroník Irene Jacob.

Restart (r. J. Ševčík, ČR, 2005, 79 min.)
Mladosť 22:00
Sylviin život plný tanca, hudby, alkoholu a milostných hier s jej partnerom skončil, keď sa v nočnej agónii dopustila osudovej chyby. Teraz, zronená a opustená, sa Sylvia vydáva do ulíc mesta, vybojovať si svoju lásku späť. Prekonáva jednu prekážku za druhou s vierou, že môže svoj vzťah zachrániť. Netuší však, že sa rúti smerom k fatálnej kolízii. Kolízii, ktorá vyústi do totálneho zrútenia jej doterajšieho života. Kolíziou, ktorá vyústi do RESTARTu.


30. 3.
ŠTVRTOK

Vysoké opätky (Tacones lejanos; r. P. Almodóvar, Špan./Franc., 1991, 114 min.)
Charlie 16:00
Melodramatická čierna komédia s kriminálnou zápletkou korenenou Freudom, v ktorej sú city, emócie a vášne hýbateľmi diania. Medzi speváčkou vracajúcou sa po dlhom zahraničnom pobyte do Madridu a jej 27-ročnou dcérou, manželkou bývalého (a čoskoro opätovného) matkinho milenca Manuela, panuje napätie kvôli spoločnej láske k jednému mužovi a pretrvávajúcej Rebekinej frustrácii z matkinho hysterického a egoistického správania. Mesiac po ich stretnutí je Manuel zavraždený, podozrivé sú obe, plus jeho milenka Isabela. Almodóvarsky bizarný a vášnivý film, ktorému nechýba dynamickosť a humorný nadhľad.

Ženy na pokraji nervového zrútenia (Mujeres al borde de un ataque de nervios; r. P. Almodóvar, Špan., 1988, 90 min.)
Charlie 16:30
V poradí siedmy Almodóvarov celovečerný film je prvým, ktorý mu priniesol medzinárodný úspech a zároveň prvým, ktorý bol uvedený v našej distribúcii (v novembri 1990). Klasická situačná komédia v štýle Billyho Wildera sa uačína rozchodom dabingových hercov Pepy a Ivána a je plná mužmi opustených žien na pokraji nervového zrútenia. Jej dej sa odohráva v Madride počas dvoch dní a dvoch nocí. „Almodóvar sa dokázal pozrieť sa na citové problémy súčasného človeka s patričnou dávkou irónie, nadhľadu, ale najmä s úsmevným porozumením pre ženu, ktorá potrebuje k životu lásku a je pripravená brániť ju všetkými spôsobmi“.

Štruktúra krištáľu (Struktura krzystalu; r. K. Zanussi, Poľ., 1969, 74 min.)
Charlie 17:00
Konfrontácia dvoch životných postojov. Mladý fyzik Jan pracuje ako meteorológ. Býva spolu s manželkou, učiteľkou, v zapadnutej dedinke na juhovýchode Poľska. Marek, jeho kolega z univerzity zatiaľ urobil skvelú vedeckú kariéru. Pracuje vo výskumnom ústave vo Varšave, cestuje do cudziny a má široké kontakty. Teraz prichádza za Janom, aby ho presvedčil vrátiť sa naspäť k výskumnej práci v hlavnom meste. Počas dlhých diskusií dochádza ku konfrontácii ich charakterov a pohľadu na zmysel života. Jedného racionálne pragmatického, druhého humanistického.

Študentský film – tvorba FAMU + VŠMU  víťazné filmy z medzinárodného festivalu študentských filmov Áčko
FK 35 mm 21:30

Filmové tipy prehliadky Febiofest 2006 Filmové tipy prehliadky Febiofest 2006

31. 3.
PIATOK

Rodinný život (Zycie rodinne; r. K. Zanussi, Poľ., 1970, 88 min.)
Mladosť 16:00
Komorný príbeh ľudí, ktorý sa napriek rodinným a priateľským putám začínajú od seba vzďaľovať. Film je psychologickou štúdiou konfliktu medzi mladým inžinierom Vítom, ktorý pred niekoľkými rokmi po hádke opustil rodičovský dom a jeho otcom, pred vojnou úspešným podnikateľom, ktorý nevie nájsť svoje miesto v nových podmienkach. Vít po obdržaní telegramu, oznamujúceho otcovu ťažkú chorobu, sa vracia spoločne s kolegom Markom do svojho rodiska. Zisťuje, že otec žije v spustnutej vile so sestrou svojej manželky, ktorá už dávno opustila rodinu a odišla do Ameriky a extravagantnou dcérou Bellou a nie je taký chorý ako sa pôvodne zdalo.

THX 1138 (r. G. Lucas, USA, 1971/2004, 88 min.
Charlie 18:30
Celovečerný režijný debut svetoznámeho amerického režiséra, producenta a scenáristu Georga Lucasa. Vitajte vo svete monštrózneho labyrintu, kde sú všetci obyvatelia v stereotypných uniformách a odľudštenú vizáž im dodáva neprehliadnuteľný lesk holohlavých lebiek. Hlavný hrdina (Robert Duvall) je jedným z mnohých nádenníkov v ohromnom ľudskom mravenisku, jeho "osobnosť" je symbolicky zredukovaná do znakov - THX 1138. Jeden z mnohých, ktorého pohltila všeobjímajúca mašinéria. Film nie je komédia, ale dráma, inak by možno tvorca mohol hľadať odľahčujúcu paralelu s Chaplinovou Modernou dobou. K precitnutiu THX dopomôže základná ľudská emócia, láska, a to ako inak než v duchu revoltujúcej generácie mladých tvorcov. Lucas zaujme nielen príbehom, ale hlavne vizuálnou štylizáciou do spektra studených farieb.

Manderlay (r. L. Von Trier, Dán./Švéds./Hol./Franc./SRN, 2005, 139 min.)
FK Nostalgia 20:45
V druhej časti plánovanej „americkej“ trilógie, založenej na motíve USA ako krajine neobmedzených možností, Lars von Trier (Európa, Prelomiť vlny, Tanečnica v tme) znovu privádza na scénu postavu Grace – hrdinku svojho predchádzajúceho filmu Dogville. Grace a jej otec sa začiatkom 30. rokov presúvajú z Colorada do Alabamy, na starú plantáž s názvom Manderlay, kde sú konfrontovaní s desivou krutosťou a nespravodlivosťou otroctva. Niet divu, že Grace nemôže zostať bokom a rozhodne sa zasiahnuť.

J. Švankmajer – pásmo krátkych animovaných filmov III. (r. J. Švankmajer, ČS., 1969 – 1988, 88 min.)
FK 35 mm 21:00
V rámci bloku budú uvedené filmy:

Kyvadlo, jáma a naděje (ČSR, 1983, 15 min.)
Film realizovaný technikou hraného reálu, kombinovanou s animovanými objektmi spracováva tému ľudského utrpenia i ľudskej nádeje. Veľká cena z Oberhausenu 1985.

Mužné hry (ČSR, 1988, 14 min.)
Sarkastická čierna groteska na tému futbalového fandenia v jeho najnižšej, pudovej podobe.

Zánik domu Usherů (ČSR, 1980, 15 min.)
Rovnomenná poviedka E. A. Poea inšpirovala Švankmajera k vytvoreniu originálneho filmového hororu, spracovaného technikou kombinácie reálu a animovaných trikov. Skrátený text číta Petr Čepek, ktorého monotónny a naliehavý hlas spoluvytvára pochmúrnu atmosféru príbehu.

Do pivnice (SSR, 1983, 15 min.)
Moderný horor, ktorý bez použitia výnimočných rekvizít, len s vecami dennej potreby a ozvláštneným pohľadom na bežné a banálne situácie evokuje pocit desivého strachu, aký je schopné prežiť len dieťa. Veľká cena z Oberhausenu 1985.

Tichý týden v domě (ČSR, 1969, 13 min.)
Pochmúrny inotaj o absurdite tohto sveta. Film získal na XVI. DKF v Oberhausene 1970 Podpornú cenu "za pôsobivé vyjadrenie nekľudného sveta a za vynaliezavú formu."

Možnosti dialógu (ČSR, 1982, 11 min.)
Bábkový film zložený z troch príbehov, ktoré bez slov vystihujú rôzne druhy medziľudskej komunikácie. Zlatý berlínsky medveď 1983.


1. 4.
SOBOTA

Krížnik Poťomkin (r. M. S. Ejzenštejn, ZSSR, 1925, 75 min.)
Charlie 17:00
Slávne klasické dielo, obdivuhodne odolávajúce zubu času, oslavuje silu solidarity a realizuje tézu o ľude ako tvorcovi dejín. Zobrazením výseku z kľúčových udalostí revolučného roku 1905 – vzbury námorníkov na krížniku Poťomkin Tauridský – dáva výraz dráme revolúcie a jej zrážke s vládnucou mocou. Po vzore antickej tragédie rozdelil režisér film do piatich dejstiev– kapitol (Začiatok vzbury, Povstanie, Pohreb Vakulinčuka, Masaker na odeských schodoch a Víťazná plavba) a hrdinom svojej drámy neurobil individualitu, ale masu – zástup ľudí tvoriacich dejiny. Legendárna je učebnicová sekvencia masakru na odeskom schodišti, s množstvom výrečných detailov (utekajúci mrzák, opustený kočík s dieťaťom, bežiaci dolu schodmi) a rytmizovaným strojovým pohybom prenasledujúcich.

Skutočná fikcia (Sildže Sanghwang; r. Ki-duk Kim, J. Kórea, 2000, 85 min.)
Charlie 18:00
Experimentálny film nakrútený pomocou desiatich kamier v priebehu 200 minút. Film tvorí dvanásť sekvencií na tému poníženia, násilia a sily k odplate. Pouličný kreslič, ktorého neustále sleduje dievča s videokamerou, postupne oslobodzuje svoje skryté emócie. Sled výjavov, ktorý sa začína a končí v parku, kde hrdina kreslí portréty okoloidúcich, predstavuje rôzne situácie a modely správania. Hľadanie vnútorných podnetov a citov postupne stiera hranice medzi skutočnosťou a predstavou. Mesto na začiatku i v závere filmu ej stále to isté, navždy sa však zmenilo vedomie hlavnej postavy. "Filmy nemenia realitu, ale skôr stav vedomia ľudského jedinca," tvrdí režisér.

Špirála (Spirala; r. K. Zanussi, Poľ., 1978, 83 min.)
Mladosť 18:00
Psychologická dráma o posledných dňoch života. Umelecká reflexia o zmysle života z perspektívy smrti, ktorej blízkosť zaskočí hlavného hrdinu v kulminačnom bode jeho života. Kladie sugestívne otázky, týkajúce sa oprávnenosti zásahov do procesov umierania, ktoré sa môžu dostať do rozporu s právom individuálnej voľby. Zanussiho pohľad na hraničnú ľudskú situáciu je chladne registrujúci, polemizujúci s konvenčným humanizmom, ktorý je poplatný frázam. Film má podobu nezaujatej lekárskej správy, pričom prvýkrát v Zanussiho tvorbe nedominujú úvahy, ale emócie, expresívne dovedené až na hranicu bolesti a kriku.

Outsider (r. D. Kárí, Dán./Isl., 2005, 106 min.)
FK 35 mm 18:00
Nekonvenčná komédia o Danielovi, ľahko nezodpovednom graffiťákovi, ktorý sa jedného dňa zaľúbi do Franc, rovnako zmätenej dievčiny, ako je on sám... Outsider je film o láske pre šťastne zaľúbených, nešťastne zaľúbených i pre tých čo zaľúbení nie sú. Je to film o živote, v ktorom sa vyskytujú nenarodené deti, narodené deti, mladí ľudia, dospelí ľudia, starí ľudia i úplne mŕtvi ľudia - tak ako v skutočnosti. Ale súčasne je to film o skutočnosti trochu odlišnej, v ktorej tých naozaj dospelých ľudí vlastne zas tak veľa nie je. Pôvodný dánsky názov filmu Voksne menneske znamená - dospelí ľudia. Outsider je druhý celovečerný film režiséra Dagura Káriho, ktorého debut Albín menom Nói sa s úspechom hral i v našich kinách. Oba tituly majú k sebe blízko. Žonglujú s komikou, absurditou a existenciálnymi situáciami, spája ich režisérov zmysel pre nezvyčajný humor, odľahčený tón a svižné dialógy a tiež jeho cit pre dôkladné zachytenie duševných a citových stavov postáv.

Filmové tipy prehliadky Febiofest 2006 Filmové tipy prehliadky Febiofest 2006

2. 4.
NEDEĽA

Všetko o mojej matke (Todo sobre mi madre; r. P. Almodóvar, Span./Franc., 1999, 100 min.)
Charlie 18:45
„Road-movie po ľudských dušiach“ je tragikomickým príbehom štyridsaťročnej slobodnej matky Manuely, ktorá pri autonehode príde o sedemnásťročného syna Estébana. V mene jeho posledného priania odíde z Madridu do Barcelony, aby našla Estébanovho otca, ktorý tam žije ako promiskuitný transsexuál Lola. Na svojej ceste sa stretáva s transsexuálmi, lesbičkami, slávnou herečkou, tehotnou rádovou sestrou a ďalšími pre Almodóvara typickými ženskými hrdinkami. Hoci sa Almodóvarova snímka zaoberá smrteľne vážnymi záležitosťami (autonehoda, AIDS Rosy i novorodenca, závislosť Niny na drogách), v jeho poňatí vyznieva veľmi zmierlivo a optimisticky... Film získal v roku 2000 Oscara za najlepší cudzojazyčný film a radu ďalších ocenení.

Samaritánka (Samaria; r. Ki-duk Kim, Juž. Kórea, 2004, 95 min.)
Charlie 20:00
Detská prostitúcia a smutný detektív ako zámienka pre úvahu Kim Ki-duka na tému utrpenia a vykúpenia. Dve soulské stredoškoláčky si zarábajú peniaze na cestu do Európy zvláštnym spôsobom: Jae-young sa prostituuje a Yeo-jin jej pomáha hľadať zákazníkov. Dievčatá na tom nevidia nič zvláštne. Jedného dňa sa však Jae-young smrteľne zraní. Kamarátka ju sama donesie do nemocnice a neskôr sa rozhodne ponúkať svoje telo jej klientom, ale s prekvapujúcim zámerom, ktorého cieľom je vykúpenie. K ďalšiemu zlomu v tomto na režiséra netradične komornom príbehu dôjde, keď otec dievčaťa, povolaním detektív, náhodou zistí, čo robí jeho dcéra po škole. Rozprávanie je rozdelené na tri časti a má veľmi silné náboženské konotácie. Kim Ki-duk v tomto filme necháva veľa priestoru pre diváka, aby si domyslel súvislosti. Otvára pomerne široké pole pre interpretácie a svoje postavy veľmi precízne psychologizuje. Vo filme dominuje zvláštna nálada, podporovaná lyrickou hudbou a atmosférou kórejskej jesene.

Code 46 (r. M. Winterbottom, VB, 2003, 96 min.)
Charlie 20:00
Na svete existujú perfektne zabezpečené, prosperujúce a technicky veľmi vyspelé mestá a ich okolité periférie sú v podstate len púšťou. Snom každého človeka z periférie je dostať sa do mesta, aj keď len na kratučký výlet, prideľovanie víz však riadi megakorporácia – štát Sfinga, mocnosť, ktorá vie všetko najlepšie a vystupuje v úlohe Veľkeho brata. Dvaja hlavní hrdinovia sa ocitajú vo vzťahu, ktorému úrady príliš neprajú a nepraje mu ani všadeprítomná kontrola všetkých údajov o každom jednotlivcovi... Code 46 je príbehom odohrávajúcim sa v blízkej budúcnosti, hudba k filmu sa nesie v podobnom štýle ako napríklad vo filme Solaris, či K-Pax. M. Winterbottom tu čiastočne rieši problémy tretieho sveta, korporátnej, globalizovanej sociálnej, ako aj lingvistickej budúcnosti ľudstva v porovnaní s „púšťou“ a tento obraz stavia ako paralelu nášho súčasného západného sveta v protipóle ku krajinám tretieho sveta.

 


autor Michal Michalovič 27.3.2006
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.