VIEWER`S CHOICE – LFŠ 2004

VIEWER`S CHOICE – LFŠ 2004

článok



Jubilejný tridsiaty ročník Letnej Filmovej Školy sa konal od dvadsiateho tretieho júla už tradične v Uherskom Hradišti. Skončila sa prvého augusta, jej účastníci sa rozutekali do svojich domovov a v hlave si odniesli zážitky z množstva dlho- aj krátkometrážnych filmov, ktoré mali možnosť vidieť. V nasledujúcich riadkoch vám chcem priblížiť zážitky z niekoľkých filmov, ktoré som na LFŠ videl ja - prirodzene ide len o malú vzorku z celkového množstva snímok, ktoré bolo možné vidieť, ale nakoľko sa bežne odohrávalo aj osem projekcií naraz, nebolo v silách jedného človeka aby stihol všetko. Preto účastník, ktorý si vyberal odlišné filmy než ja, asi zažil úplne inú LFŠ.

Tento rok sa organizátori rozhodli pre miernu zmenu dramaturgie festivalu, zvýšili počet celovečerných filmov na úkor tých krátkych, čím urobili väčšine návštevníkov radosť z možnosti širšieho výberu, ale zároveň sa tým znásobili starosti pri výbere filmu, na ktorý ísť. Často sa stávalo, že na rôznych miestach išli naraz tri filmy, ktoré boli veľmi zaujímavé, stihnúť sa však dal len jeden. Ale to je samozrejme oveľa lepšie, než keby ste si nemali z čoho vybrať, takže to nakoniec boli príjemné starosti. Tak sa pusťme do diváckych zápiskov o časti filmov, ktoré som tento rok na LFŠ videl.

Viewer`s Choice – LFŠ 2004 Viewer`s Choice – LFŠ 2004

Večný svit nepoškvrnenej mysli (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)
USA 2004, r. Michel Gondry

Francúzky režisér Michel Gondry je podľa New York Times momentálne najžiadanejší videoklipový režisér a každý, kto pozná jeho práce, vie veľmi dobre prečo. Tento chlapík má totiž hlavu absolútne prepchatú nezvyčajnými nápadmi, ktoré dokáže majstrovsky pretaviť do podoby krátkeho filmu - videoklipu. S jeho prácou sa stretla veľká väčšina ľudí, ktorí mali niekedy zapnutú MTV, alebo podobnú stanicu, aj keď si to možno neuvedomujú. Gondry natočil väčšinu klipov pre Björk a The White Stripes a spolupracoval aj s inými zvučnými menami: The Chemical Brothers, Daft Punk, Beck, či Kylie Minouge, a nakoniec natočil aj celovečerný film Zlez zo stromu (Human Nature). Keď si pozriete jeho klipy za sebou (vyšli na DVD), uvedomíte si aké skvosty sa na hudobných televíziách strácajú v bahne priemeru. S touto kvalifikáciou sa pustil do scenára momentálnej scenáristickej hviezdy č.1 Charlieho Kaufmana. A ich spolupráca sa vydarila. Každý občas zažije sklamanie v láske. Keby sa tak len dalo odstrániť z pamäte... ale moment! Veď ono sa dá! Stačí zájsť na istú kliniku a človek, ktorého si nechcete pamätať bude jednoducho odstránený z vašej mysle. Čo ale robiť v prípade, že si to rozmyslíte? Prezrádzať viac z príbehu by znamenalo pripraviť vás o zážitok z jednoznačne najlepšieho filmu tridsiatej LFŠ. Kaufmanov scenár výborne funguje v symbióze s Gondryho nekonečnou predstavivosťou a zaujímavými hereckými výkonmi štyroch hlavných hviezd. Jim Carrey už dávnejšie ukázal, že dokáže aj hrať, nie len robiť xichty. Kate Winslet je v skvelej forme, Elijah Wood sa prekvapivo rýchlo vymanil z Frodovho tieňa - tu si na hobita prakticky ani nespomeniete a Kirsten Dunst sa zhostila vedľajšej, ale významnej úlohy so cťou. Ach, keby som si ten film mohol nechať vymazať z pamäte! Išiel by som si ho pozrieť znova s nepoškvrnenou mysľou...
Hodnotenie: 10/10

Bežin Luh
ZSSR 1934, r. Sergej M. Ejzenštejn

Zničený film velikána ruskej kinematografie, ktorého pôvodná verzia na Stalinov rozkaz nikdy neuzrela svetlo sveta (či skôr prítmie kinosály:). Tridsať rokov po jeho zničení, bol však za pomoci zbytkov celuloidového pásu zo strižne a pôvodného (tzv. železného) scenára zreštaurovaný do súčasnej podoby - ozvučenej sekvencie statických záberov trvajúcej pol hodinu. Ako experiment na záchranu prakticky nezachrániteľného filmu je to pôsobivé, ale čo to vlastne bolo za snímku? Zarytý a hlboko presvedčený komunista Ejzenštejn natočil politicky silne angažovanú agitku, zobrazujúcu boj statočných kolchozníkov proti piatim odporným súkromníkom, ktorí sa nevedia zmieriť so znárodňovaním a podpália kolchoz. Utekajúc pred spravodlivo rozhnevaným davom sa ukryjú v kostole. Ten je po ich porazení rozobraný a prebudovaný na klub pre počestných a veselých kolchozníkov. V porovnaní s touto snímkou sa množstvo demagógie vo filmoch Michaela Moorea zdá byť smiešne mizivé, ale vďaka tomuto filmu aspoň máme šancu zažiť na vlastnej koži ako fungovala komunistická propaganda.
Hodnotenie: 4/10

Millennium mambo (Qianxi manbo)
Tchaj-wan 2000, r. Hou Hsiao-hsien

Snímka z exotického Tchaj-wanu je nezvyčajná hneď niekoľkonásobne. Jej príbeh sme viac-menej mohli vidieť už veľa krát (je o mladom dievčati, ktoré nevie čo má na prahu dospelosti robiť, hľadá si životnú náplň a správneho partnera, jednoducho nič moc originálne), ale podstatná je v tomto prípade forma akú príbeh pod režisérovými rukami nadobudol. Celým filmom nás sprevádza rozprávačka - hlavná hrdinka Vicky. Tá vždy povie, čo sa v nasledujúcich niekoľkých scénach bude odohrávať, potom sa to aj naozaj stane, a potom znovu rozprávačka povie dej najbližších piatich - desiatich minút. Tento zdanlivo nelogický postup, ktorý zbavuje diváka napätia a očakávania, dovoľuje divákom pri filme rozmýšľať (a nie len o časovo poprehadzovanej zápletke, ale aj o vlastnom živote) a sústrediť sa na obdivuhodné spracovanie. Veľká časť filmu sa totiž odohráva v nočných kluboch, čo kameramanovi dovolilo používať divoké farebné osvetlenia scén, a zároveň zabezpečilo výborný techno soundtrack. Ja osobne síce techno nepočúvam a nemám ho rád, ale soundtrack Millenium mamba skutočne vynikajúco dopĺňa scény a celkovú atmosféru snímky. Pozoruhodné sú aj herecké výkony, režisér totiž s obľubou požíva veľmi dlhé zábery (4-5 minútové), práca hercov teda vynikla o to viac. Millennium mambo sa zaradil do mojej festivalovej Top 5.
Hodnotenie: 9/10

Viewer`s Choice – LFŠ 2004 Viewer`s Choice – LFŠ 2004

Dievča s perlovou náušnicou (Girl with a Pearl Earring)
VB/Luxembursko 2003, r. Peter Webber

Príbeh mladučkej Griet (Scarlett Johansson), ktorá musí prijať prácu slúžky aby uživila rodičov sa odohráva v 17. storočí v holandskom Delfte. V dome maliara Jana Vermeera (Colin Firth) slúži Griet, nie je však veľmi šťastná, väčšina rodiny ju neznáša a sám majster sa tvári priam aragornovsky záhadne. Maliar si však k plachej slúžke postupne vytvorí zvláštny vzťah... Tomuto filmu rozhodne je čo vytknúť. Jeho scenár je zvláštne nevyhranený, nevie sa rozhodnúť, či chce byť romancou, sondou do života holandských slúžok, alebo len ďalším príbehom prinášajúcim alternatívnu históriu známym umeleckým dielam. O vzťahu Vermeera a Griet sa nedozviete prakticky nič (vlastne prakticky o ničom sa nedozviete prakticky nič), kamera len tak pláva a zachytáva nejakých ľudí vykonávajúcich nejaké činnosti, motivácie väčšiny postáv zostávajú skryté. Tento film vám toho po dejovej stránke skutočne nemá veľmi čo ponúknuť. To čo by mohla aspoň mužská časť publika oceniť, teda obsadenie krásnej Scarlett Johansson do hlavnej úlohy, je tiež zabité tým, že má 99% filmu natiahnutú na hlave akúsi vrecovinu neurčitého tvaru a účelu, ktorá pre mňa za mňa môže byť historicky presná, ale vďaka nej vyzerá Scarlett ako zmoknutá myš trpiaca Downovým syndrómom (áno, narážam na jej neustále rádoby vyzývavé pootvorené ústa). Ale aby som len nehanil: čo vás dostane do kolien je jednoznačne vizuál filmu. Kameraman Eduardo Serra (má na svedomí napr. výborne vyzerajúci Shyamalanov film Vyvolený) odviedol prácu, aká sa skutočne nevidí každý deň. Zväčša príjemne civilná kamera prejde niekoľko krát úplne nečakane do (doslova a do písmena) pohybujúcich sa obrazov starých majstrov, sýte farby sa na vás vysypú z plátna a divák s čo i len trošku rozvinutým estetickým cítením sa zrazu bude cítiť ako v galérii pri pohľade na dokonalý obraz. Táto neodškriepiteľná kvalita je však zúfalo málo v porovnaní s potenciálom a hlavne ambíciami tohto filmu.
Hodnotenie: 5/10

Willy Wonka a továreň na čokoládu (Willy Wonka & the Chocolate Factory)
USA 1971, r. Mel Stuart

Willy Wonka vlastní továreň na výrobu tých najdelikátnejších čokoládových dobrôt. Charlie je chlapec z mimoriadne chudobnej rodiny (podobne ako Kenny zo South Parku), ktorá si môže dovoliť sladkosť maximálne tak raz za rok. Pán Wonka už celé roky nikoho nepustil dnu ani von zo svojej továrne a preto každého zaujíma ako vlastne továreň môže fungovať. Zrazu však pán Wonka rozhlási, že do piatich svojich čokolád na celom svete vložil po jednom zlatom žrebe. Ten funguje ako vstupenka do Wonkovej továrne a zaručuje výhercovi doživotnú zásobu čokolády. A na celom svete sa začne nákupná horúčka, lebo všetci chcú vyhrať. Ale celé je to nakoniec inak a omnoho temnejšie. Willy Wonka sa stal jednou zo životných úloh Gena Wildera, ktorý sa v tomto muzikále podľa námetu a scenára slávneho Roalda Dahla úplne našiel. Ale asi by som ho tu ani nespomínal, nebyť jedného faktu (ktorý ste už určite zachytili): Tim Burton chystá na budúci rok remake tohto filmu. A po zhliadnutí originálu musím povedať, že už sa neviem dočkať. Wonkova továreň je presne ihrisko, na ktorom sa Strihorukému Timovi bude páčiť; už v tomto pôvodnom filme je vidieť to, čo neskôr Burton s obľubou používa v veľa temnejších variáciách: fantasmagorické prístroje a vynálezy s nejasnou hranicou medzi prírodou a strojom, neurčité východiskové zadefinovanie dobrých a zlých postáv a veľmi bizarné prostredie. Odporúčam zohnať a pozrieť si originál ešte pred príchodom remaku.
Hodnotenie: 8/10

Viewer`s Choice – LFŠ 2004 Viewer`s Choice – LFŠ 2004

Dvaja Bratia (Two Brothers)
Francúzko/VB 2004, r. Jean-Jacques Annaud

Väčšina z vás určite videla francúzsky film Medveď (režírovaný tiež J.-J. Annaudom), ktorý pojednával... hmm... noo... o medveďovi:). A určite pamätáte svoje prekvapenie z dravých zvierat, ktoré predvádzali (síce len veľmi obmedzené, ale predsa) herecké akcie. Tak sa pripravte na to, že vám Dvaja bratia vykúzlia onen prekvapený výraz na tvári znova. Dvaja tigrí bratia totiž skutočne HRAJÚ. A to neznamená len, že sa postavia na požadované miesto, ale to že ak budete chcieť, nájdete v ich nemých tvárach skutočné emócie. Neviem ako sa to tvorcom podarilo, ale akokoľvek to môže znieť neuveriteľne, hlavne malé tigríčatá majú skutočnú osobnosť. Toto všetko ale zistíte len ak pôjdete do kina na tento film, čo vám z celého srdca neodporúčam! Ak máte viac ako sedem rokov, zistíte, že Dvaja bratia sú jedna z najväčších zlátanín poslednej doby, absolútne nezapamätateľný príbeh slúži len na pospájanie záberov na peknú prírodu a spektakulárne mačkovité šelmy predvádzajúce psie (tigrie:) kusy. Pokiaľ majú vaše deti sedem rokov a menej, zoberte ich na tento film, snáď by sa im mohol páčiť, ale do kina si okrem detí pribaľte aj mp3 prehrávač so 109 minútami vašej obľúbenej hudby a veľmi, ale skutočne veľmi tmavé okuliare.
Hodnotenie: 3/10

Erik Viking
USA, Švédsko 1989, r Terry Jones

Ako už asi viete, na tohtoročnej LFŠ sa bezpečne nemohol cítiť nikto trpiaci panickou hrôzou z hadov, po Uh. Hradišti sa totiž plazili dvaja hviezdni pytóni, resp. ex-pythoni. Ten trošičku menej slávny - Terry Jones prišiel okrem iného uviesť svoju vikingskú fantasy ságu o najhorších predstaviteľných barbaroch, ktorí plienia, rabujú a znásilňujú, ale medzi ktorými sa predsa len nájde jeden citlivý exemplár vikinga, Erik. Ten iniciuje výpravu nie nepodobnú Odyseovej, alebo Iásonovej, ktorá však na rozdiel od ciest antických hrdinov je k popukaniu smiešna. Aj keď Erik Viking nie je pythonovský film, jeho autor svoje rodné hniezdo nezaprie. Dialógy a situácie v filme vám pripomenú pythonovské zlaté časy, rovnako poteší aj obsadenie Johna Cleesa do úlohy hlavného záporáka, ktorú si strihol s evidentnou chuťou. Film však má pár hluchých miest, ktoré zrážajú hodnotenie dolu, ale celkovo je podarený. Len škoda, že sa nedá zohnať (mimo nekalé DivXové praktiky), v Čechách ani na Slovensku nebol v kinách nikdy uvedený, o vysielaní v niektorej z televízií tiež nemám informácie.
Hodnotenie:7/10

Garfield
USA 2004, r. Peter Hewitt

V roku 1978 začali v dennej tlači vychádzať stripy Jima Davisa o Garfieldovi, neuveriteľne lenivom, tučnom, samoľúbom, ale hlavne cynickom kocúrovi, ktorý má rád seba, televíziu a lasagne. Tieto krátke príbehy pre zábavychtivých dospelých ľudí zaplavili celosvetovú tlač rýchlosťou zombie vírusu a onedlho ich denne hltalo údajne štvrť miliardy ľudí. Doba pokročila a Davis sa rozhodol, že technológie sú už natoľko vyspelé, aby sa aj on mohol napakovať na celovečernom filme podľa svojho komixu. A výsledok jeho rozhodnutia sa práve chystá do našich kín. Nechajte si poradiť: ak aspoň trošičku poznáte kocúrove stripy, ak aspoň trošičku poznáte ich atmosféru a ak aspoň trošičku máte radi Garfielda, NECHOĎTE NA TO!!! Producenti filmu uznali, že cieľová skupina stripov (pracujúci ľudia vo veku 20 až 40 rokov) nenaplní pokladne kín v požadovanej miere, preto sa rozhodli zacieliť svoje dielo na najmenších divákov. Výsledkom je neskutočný guláš, spojenie cynicko-hláškových stripov so situačnou komédiou (nemýliť si so sitcomom) o zvieratkách pre malé deti ani nemohlo dopadnúť horšie. Výsledok pôsobí ako Beethowen, ktorého hlavný hrdina sa snaží "vtipne" hláškovať. Ak by sa mi teraz aj podarilo nemyslieť na neuveriteľne stupídny scenár, stále by sa to nedalo pozerať. V dobe, keď už skoro každý návštevník kina videl Pána prsteňov, teda všetci veľmi dobre vedia ako má vyzerať počítačom generovaná postava v reálnom svete, jednoducho nie je možné na plátna vypustiť tak nemožne animovanú postavičku (a nech to na mňa nikto neskúša s komixovou štylizáciou, toto o nej nie je, toto je o odfláknutí animátorskej roboty).
Hodnotenie: 2/10

A keď sa to tak vezme, vlastne sa mi už vôbec nechce písať. Idem si dať lasagne a zapnúť telku... Zív.

 


autor Filip Šustek 3.8.2004
1
Súperi
SÚPERI
[RECENZIA ]
SPIACI ÚČET
[RECENZIA ]
PRÍPAD GOLDMAN
[RECENZIA ]
KOLAPS
[RECENZIA ]
KNIT'S ISLAND
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$11,0 mil.
02 |
$10,0 mil.
03 |
$9,6 mil.
04 |
$8,9 mil.
05 |
$4,8 mil.
06 |
$4,7 mil.
07 |
$4,5 mil.
08 |
$2,9 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.