S KRITIKAMI VÄČŠINOU NESÚHLASÍM...

S KRITIKAMI VÄČŠINOU NESÚHLASÍM...

článok



Na filmovo chudobnom Slovensku sa okrem amatérskej tvorby, ktorej sa na Kineme začíname venovať, prediera do diváckeho povedomia aj snaha verejnoprávnej televízie o seriál s ambíciou filmového looku. O rozhovor sme preto požiadali jeho tvorcu a režiséra Petera Ňuňéza. 

S kritikami väčšinou nesúhlasím...

O seriáli

Nastávajúca televízna jeseň bude na Slovensku v znamení reality shows a nových pôvodných seriálov. Akú odpoveď so strany diváka očakávate? Nebudú seriály v tieni Superstar, či Big Brother?

Netrúfam si veštiť. Ale obávam sa, že fenomén reality show je naozaj extrémne silný a to čo ponúkajú Rodinné tajomstvá (Rt) nie je jednoduché a prvoplánové. Prvé dve časti Vyvolených sme prekonali, čo bude ďalej, uvidíme.

Vy sám ste sa významnou úlohou podieľali na Superstar. V tej chvíli to bol pre Slovensko a hlave pre STV prelomový projekt. V čom je táto práca podobná resp. odlišná od režírovania a produkovania televízneho seriálu?

V princípe tieto projekty majú spoločné len to, že sa vysielajú v televízii. Pre mňa osobne spočíva hlavný rozdiel v práci s hercami, s ktorou som nemal dostatočné skúsenosti. Vstupom Gejzu Dezorza považujem tento problém za vyriešený, a snažím sa od neho učiť za pochodu.

Ako by ste predstavili seriál Rodinné tajomstvá? Čím môžu byť Rt zaujímavé pre diváka STV? Kto je cieľovou skupinou tohto seriálu?

Rt sú pôvodným a originálnym pohľadom na slovenskú realitu. Sú seriálom, ktorý má ambíciu zaujať a zabávať diváka, pričom na neho kladie vyššie "užívateľské" nároky. Ja osobne by som bol rád, ak by sa na Rt ukázalo, či toľko oplakávaný zostup do suterénu vkusu v reality shows, je len verným zrkadlom diváckeho vkusu, alebo či je podmienený ponukou. Aby bolo jasné, ja reality show rešpektujem a viem nakoľko náročné je urobiť ju dobre. Takisto rešpektujem aj markízácky "telenovelový" formát, ktorý je exekučne nesmierne náročný, a keby za ním nestála výborná spoločnosť MAYA, neveril by som v jeho úspešnú realizáciu, pretože je to naozaj veľmi, veľmi ťažké. No a s týmto rešpektom a s láskavým povolením STV sme sa Rt pokúsili komponovať ako ambicióznejší program.

Pôvodne mal mať seriál s rozpočtom 22 miliónov korún sedemnásť 45 minútových častí. Došlo však k zmene, zdvojnásobneniu počtu dielov a skráteniu minutáže. Je to možné vnímať ako snahu, čo najdlhšie konkurovať prakticky nekonečnému licencovanému seriálovému produktu "Medzi nami" televízie Markíza. Nebojíte sa, že skrátenie minutáže na prakticky sitcomový formát (26 minút) seriálu uškodí?

Áno, bojím sa. Toto rozhodnutie sa však odohralo na manažérskom leveli, na ktorý nemám dosah. Myslím však, že vedia, čo robia.

S kritikami väčšinou nesúhlasím... S kritikami väčšinou nesúhlasím... S kritikami väčšinou nesúhlasím...

Nakrúcali ste pomocou nového/dovezeného kamerového systému a na formát 16:9. Prezradíte viac? Bola a je cieľom väčšia "filmovosť" celého projektu a jeho následné odlíšenie od klasických licencovaných telenoviel? Ocení to slovenský divák? Vyzerá to tak, že to skutočne "nebude Medzi nami".

Či to divák ocení, to neviem, ale vnímam to tak, že konečne naplno vyplávala na povrch kvalita obrazového know-how môjho partnera Martina Hudáka. Myslím si totiž, že technický kvalitatívny rozdiel je naozaj zásadný.

Scenár či respektíve koncept seriálu bol pôvodne napísaný pre českú televíziu. Ako sa dostal námet avantgardného spisovateľa Agdu Bavi Paina do STV?

Vo fáze hľadania námetu sme mali šťastie a natrafili sme na dvojicu Gejza Dezorz a Agda Bavi Pain. Tí na rozdiel od viacerých scenáristov, ktorí tvrdili, že odborných scenárov a námetov majú plné šuplíky, dobrý námet naozaj mali. A čo bolo ešte zásadnejšie, dokázali ho veľmi rýchlo, flexibilne a kvalitne prispôsobiť požiadavkám STV. Musím povedať, že sme mali šťastie, spolupráca s nimi bola skutočným potešením. Gejza navyše zásadným spôsobom vstúpil aj do réžie. Z autorského hľadiska sú Rt ich dielom. 

V čom, podľa vás, spočíva verejnoprávnosť takéhoto projektu?

Myslím, že na toto som v princípe už odpovedal v tretej otázke. Aj keď ja osobne mám značný problém s definíciou verejnoprávnosti, resp. nestretol som sa s takou, ktorú by som v plnej miere akceptoval.

Herecké obsadenie je určitou kombináciou známych hercov, mediálne známych tvári a menej známych ľudí. Podľa čoho ste tento výber robili? Čo bol váš zámer? Predpokladáte, že časom bude seriál produkovať vlastné mená, alebo bude skôr stavať na "hotových" hercoch?

Predpokladám, že tak ako sa čoskoro stanú hviezdy z Gejzu Dezorza, Agdu Bavi Paina aj Tonyho Gála, že takisto si verejnosť všimne neprehliadnuteľný talent Kristíny Farkašovej, Lucie Gažiovej, Ondra Kovaľa, Dušana Cinkotu, Alexandra Bártu, Petra Sklára, Martina Mňahončáka a mnohých ďalších. Tí všetci majú obrovský potenciál, aby sa hviezdami veľmi rýchlo stali. Nehovoriac o tom, že Leopold Haverl, Mária Kráľovičová, Boris Farkaš, Jana Hubinská aj Richard Stanke s prehľadom dokazujú, že hviezdami už dávno sú.

Súčasný stav slovenskej kinematografie je mizivý. Prejavuje sa to aj úpadkom alebo zánikom filmových remesiel. Pocítili ste tento problém (so zvukármi, s osvetľovačmi, pri stavbe scény...) aj vy? Ak áno, ako ste ho riešili?

Našťastie nie. Tím spolupracovníkov, s ktorými spolupracujeme na mnohých menších projektoch stačil aj na zostavenie seriálového štábu. My sme loajálni im, oni nám. A nové mená, ktoré sa zapojili sú veľmi príjemným prekvapením. A máte pravdu, v tomto okamihu je na televíznom trhu akútny nedostatok dobrých ľudí takmer vo všetkých profesiách.

Čím je takýto projekt zaujímavý pre vás osobne?

Všetkým, čo som o ňom už povedal. A ešte rizikom, ktoré v sebe obsahuje.

S kritikami väčšinou nesúhlasím... S kritikami väčšinou nesúhlasím... S kritikami väčšinou nesúhlasím...

Aké sú, podľa vás, témy, ktoré dokážu osloviť slovenského diváka. Čo chce vidieť v televízii a čo špeciálne v seriálovej produkcii?

Čoskoro uvidíme, či sme s Rt trafili. A potom Vám budem vedieť odpovedať.

Dá sa pri týchto úvahách vychádzať z poznania trebárs českého diváka a z českých skúseností, alebo je situácia na Slovensku výrazne iná?

Neriešili sme to.

Zaujal vás nejaký nový seriálový projekt v susednom Česku? A naopak, ktorý považujete za najmenej vydarený?

Zaujal ma každý a nesklamal žiaden z tých čo som videl. V Čechách sa rozbehol regulérny seriálový priemysel a štandard je veľmi vysoký. Je veľmi potešujúce, že spúšťacím mechanizmom boomu seriálov, na ktoré stratila monopol ČT-čka má na svedomí už spomínaná slovenská spoločnosť MAYA, resp. jej česká dcéra PRO TV.

O vás a o filme:

Ako ste sa dostali k filmárčeniu a k réžii? Bola to jasná voľba, alebo skôr postupné hľadanie? Študovali ste film?

Film som neštudoval a moja cesta je z môjho pohľadu zhlukom šťastných náhod a využitých šancí.

Aký typ filmov vám imponuje?

Ani neviem. Rád sa nechám prekvapovať. Najlepší film, aký som videl, je Prelomiť vlny od Larsa von Triera, ale bol to pre mňa taký intenzívny emocionálny zážitok, že som si nie istý, či ho chcem vidieť znovu.

Čo ste si s chuťou pozreli naposledy v kine?

Madagascar, deti sa bavili kráľovsky a ja celkom dobre.

Sledujete filmové kritiky?

Áno, a väčšinou s nimi nesúhlasím.


Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.