LUMIÉRE

LUMIÉRE

9.0

„Čo lepšie sme mohli urobiť a na čo môžeme byť viac hrdí?“, okomentovali otcovia filmu, bratia Louis a Auguste Lumièrovci, s odstupom času svoj vynález kinematografu, ktorý odštartoval novú, úchvatnú kapitolu v ľudských kultúrno-spoločenských dejinách. Spočiatku však ohromný potenciál filmu aj oni sami podceňovali a neverili v jeho komerčné využitie. Možno je to práve táto milá nevedomosť a z nej vyplývajúci nadhľad, čo ich krátke filmy dodnes robí fascinujúcimi, zábavnými a mimoriadne cennými.

Francúz Thierry Frémaux, filmový kritik, riaditeľ Lumièrovho inštitútu a niekdajší riaditeľ filmového festivalu v Cannes v jednej osobe, týmto pionierskym počinom vzdáva hold tým najjednoduchším a súčasne najefektnejším spôsobom. Zo 108 precízne vybraných a krásne zreštaurovaných 50-sekundových dielok z ich kinematografie zostavil pôsobivú koláž, ktorá vás očarí nostalgickou patinou, skvelou dramaturgiou aj sviežim komentárom.

Ak človek tvorí, takpovediac, „od srdca“, neexistuje žiaden lepší spôsob, ako ho spoznať, než ponoriť sa priamo do jeho diela. Na bratov Lumièrovcov to platí dokonale – napokon, ich prvé výtvory boli takmer výlučne „srdcovou záležitosťou“ - malé súkromné experimenty s novým médiom, spôsob uchovania tých najcennejších rodinných spomienok, roztopašné šarády s priateľmi počas príjemných nedeľných odpoludní. Toto je film dávno predtým, než sa doň so skalpelmi a mikroskopmi pustili filmoví kritici a festivalové poroty. A tiež dávno pred tým, než sa z neho stala multimiliardová mašinéria, ktorej úspešnosť vyjadruje rozdiel medzi nákladmi a ziskom.

Lumiére Lumiére

Film Thierryho Frémauxa nerobí nič viac, ale ani nič menej, než že uchopuje a predáva ďalej tú najčistejšiu esenciu tvorby Lumièrovcov. Jeho film Lumière! je od prvého až po posledný záber naplnený autentickou, nezostrihanou, avšak dokonale zoradenou prehliadkou vzorky z 1425 filmov, ktoré vynaliezaví bratia z Lyonu v rokoch 1895 až 1905 nakrútili. Nechýba tu legendárny „prvý film na svete“, ktorý zachytil zamestnancov fabriky Lumièrových pri odchode z práce. Avšak hneď v niekoľkých verziách, ktoré ilustrujú najranejšiu snahu o režijné vedenie filmovej mizanscény.

Objaví sa tu tiež prvá groteska – záhradník, ktorý sa pričinením malého nespratníka okúpe vo vodotrysku z vlastnej hadice (pre veľký úspech, opäť v niekoľkých verziách). A aj prvý „horor“ - kultový Príjazd vlaku do stanice La Ciotat, v ktorom sa rušeň rútil na plátno tak sugestívne, až spred neho vydesení diváci húfne utekali. Uvidíte ale tiež mnoho intímnejších a menej známych záberov z rodinného života filmárskych bratov, alebo z dávno prestavaných ulíc a zabudnutých svetov 19. storočia. Nájde sa tu tiež viacero komicky prehrávaných scénok, ktoré zachytávajú prvé kostrbaté snahy o filmové herectvo. To všetko pokope nie je len veľavravnou dokumentáciou vývoja tvorby bratov Lumièrovcov, ale tiež záznamom celej úchvatnej „fin de siècle“ éry, v ktorej žili, tvorili a boli neoddeliteľnou súčasťou jej génia.

Lumiére Lumiére

Miesto chronologickej postupnosti sa rozhodol Thierry Frémaux rozčleniť filmy do 11 tématických kapitol. Ľahkým, no pozorným a fundovaným komentárom objasňuje, kto či čo sa na plátne práve objavuje. Upozorňuje aj na nenápadné, no dôležité vývojové stupne v raných kinematografických počinoch – postupné objavovanie priestoru, zdokonaľujúca sa práca s perspektívou a stále precíznejšie načasovanie, ktoré bolo s ohľadom na šibeničný 50-sekundový limit vtedajších záberov kľúčovou záležitosťou. Ukáže vám aj prvý strihový trik, ktorý musel na súdobých divákov pôsobiť takmer ako čierna mágia.

Spôsob, akým Frémaux vo filme tieto „malé zázraky“ prezentuje, je veľmi pútavý a dokonale zrozumiteľný aj pre niekoho, kto o dejinách kinematografie či Lumièrovcoch nevie vôbec nič. Film je síce pomerne skúpy na faktografiu, zábavné pikošky, ktoré sa z neho dozviete o koňaku k raňajkám, manželkách filmárskych bratov, ktoré boli tiež sestrami či spôsoboch, akými sa už vtedy chytrou prácou kamery klamali diváci, s vami však i tak určite ostanú oveľa dlhšie. Je to vlastne dokonalá filmová osveta, ktorá vás pre svoju tému nadchne s úplnou ľahkosťou a samozrejmosťou.

Lumière! L´Aventure commence (Francúzsko, 2016, 87 min.)
Réžia: Thierry Frémaux. Scenár: Thierry Frémaux. Hrajú: Thierry Frémaux, Auguste Lumière, Louis Lumière, Martin Scorsese...

autor Hana Lippová 31.3.2018