Kino recenzia > Hráči so smrťou
Untitled Deadpool Sequel
Hostiles
The Post
I, Tonya

HRÁČI SO SMRŤOU

Hráči so smrťou sú známy triler z roku 1990. Nie priamo nezabudnuteľný kult, ale dobrý kúsok so silným obsadením, ktoré sa už dnes posunulo do väčších či menších úloh. Jeho remake bola celkom ...

Hráči so smrťou sú známy triler z roku 1990. Nie priamo nezabudnuteľný kult, ale dobrý kúsok so silným obsadením, ktoré sa už dnes posunulo do väčších či menších úloh. Jeho remake bola celkom očakávaná záležitosť a ako to už často býva, je efektnejší, dramatickejší a vo finále rýchlejšie vyšumí.

Courtney je šikovná študentka, ktorej to páli a pohráva sa s netradičnou myšlienkou – skúmať mozog po smrti. Čo robí, ako reaguje prvé minúty po a či sa dokáže zas nakopnúť. Teraz už treba spraviť praktický test a našla si laboratórium, kam na polnočnú hodinu zláka dvoch spolužiakov (a ďalší dvaja sa ešte pridajú), aby na minútu zomrela, scanner ju bude sledovať a potom znovu ožije. Stane sa, zrazu má pamäť ako hrom, čo posmelí aj ďalších, aby podstúpili proces a dokonca smrť na niekoľko minút predĺžili. Lenže po čase prídu vedľajšie efekty: podivné vízie, akoby oživované sny, starí známi alebo dokonca reálny teror vo vlastnom príbytku. Sú to halucinácie či pokračovania vízií, ktoré videl každý počas svojich niekoľkých minút, keď sa mal vraj oddeliť duša od tela a zažiť niečo odlišné...

Remake-neremake, aj v roku 2017 je táto idea stále lákavá a ak ste aj videli originál, netreba sa vopred zdráhať, že tento film nič neprináša. Vezie sa síce na aktuálnej modernej vlne, ktorá musí novinku mať v podstatne rýchlejšom tempe, s lepšími efektmi a slabším scenárom, no stále je to pozerateľnejší kus ako vyčerpaný remake Múmie či iné série trpiace únavou materiálu.

Hráčov so smrťou možno rozdeliť na tretiny, pričom každá má iné vyústenie i satisfakciu diváka: hľadanie, skúšanie a vysporiadanie. Hľadanie témy, hrdinov a spôsobu fungovania je to najlepšie, čo film má. Keď ešte neviete do čoho idete, spoznávate kvintet postáv a všetko sa rysuje ako dobrý triler so sľubnou myšlienkou. Ako sa im bude dariť zomierať, prečo je krásavec málo sympatický (a vie vôbec hrať), jedna kočka musí byť sexi a ako to celé zapadne. Rýchlo sa dostaneme k pokusu, nie je veľa času pre márne scény a polhodinka rýchlo odsýpa.

Samotné skúšanie už prináša aj prvé chybičky. Tu je problém s oživovaním, tam nechápeme vízie, čo hrdinovia majú a prečo im zrazu šibe po pokusoch? Je to hra mysle alebo nám autori chcú nahovoriť, že sa niečo zásadné stalo, doniesli si niečo do reálneho sveta alebo ich mozog prestal normálne fičať? Fáza skúšania už má prvé zvláštne i hluché scény, no ešte sa drží nad hranicou priemeru a nádej žije.

Vysporiadanie súvisí čiastočne s finálnou pointou, aj ďalšími scénami. Pribúdajú prvky hororu, derú sa sem ľakačky (občas samoúčelné, inokedy nečakane efektné) a dokonca máte pocit, že nesedí strih, no autori vám rýchlo ozrejmia, že veci pasujú. Je to však šlendriánsky natočené a zbrklá séria scén v poslednej polhodine ťahá film nadol.

Finálna pointa nie je márna (a zväčša zhodná s originálom), no jej predkladanie, spracovanie a práca s ňou po odhalení jednoznačne nemá na pôvodný 1990 film. Je to dané tým, že vtedy sa tvorcovia viac hrali s možnosťami, neuspokojili sa iba s jednou a točili ju viac ráz. Zatiaľ čo tu sa ide skôr na efekt, šancu ukázať nejakú efektnú víziu a neustále flashbacky, čo nám síce občas zamotáva predstavy a cestu k pointe, no vo finále skôr zdržuje a opakuje tie isté scény.

Pritom veľa vecí sedí. Atmosféra väčšinu času zaberá, hudba je solídne vkladaná do scén, jednotlivé vízie majú šmrnc, vlastné filtre a sekvencie sú vypointované. No práve nutná snaha a silené pokusy o horor strhnú body, akoby nestačilo iba vysvetliť princíp (fakt je, že dnešnému divákovi môže zhodná idea pripadať pomerne jednoduchá, lebo je zvyknutý na bizarné konvolutné pointy, otvorené konce istých nekonečných seriálov a pod.). Herci nie sú márni – Diego Luna, Nina Dobrev i Ellen Page si ľahko odohrali party a sú pôsobiví, ostatní skôr do počtu.

Zďaleka to nie je najhorší film roku a ani výsmech originálu. Ten s odstupom času zostarol a je škoda, že nedostal dôstojného nástupcu, ale hororom opantaný kúsok, čo chce viac ľakať a pointa mu nestačí.

Flatliners (USA, 2017, 110 min.)
Réžia: Niels Arden Oplev. Scenár: Ben Ripley. Hrajú: Ellen Page, Diego Luna, Nina Dobrev, James Norton, Kiersey Clemons, Kiefer Sutherland...

2017-10-011.10.2017 | Michal Korec