Kino recenzia > Barry Seal: Nebeský gauner
Wonder
The Disaster Artist
Untitled Deadpool Sequel
Hostiles

BARRY SEAL: NEBESKÝ GAUNER

Režisér Doug Liman (Agent bez minulosti) a populárny scientológ Tom Cruise nám už raz dokázali, že vedia vynikajúco zabaviť a popritom doručiť aj hodnotný film. Ich nová spolupráca Barry Seal...

Režisér Doug Liman (Agent bez minulosti) a populárny scientológ Tom Cruise nám už raz dokázali, že vedia vynikajúco zabaviť a popritom doručiť aj hodnotný film. Ich nová spolupráca Barry Seal: Nebeský gauner sa motá okolo drogových kartelov a pritom je one-man show o pilotovi, ktorý štýlom amerického pragmatizmu dokázal vyťažiť z každej situácie maximum.

Barry sa nudí. Krásna žena, rodinný život a vážená práca v aerolinkách mu nestačia. Baží po dobrodružstve a preto dlho neváha nad ponukou agenta Schafera (Domhnall Gleeson) doplniť CIA fotografické portfólio o komunistoch zo Strednej Ameriky. Keďže je vynikajúci pilot, nezostane len pri fotkách. Nasleduje kolumbijský kokaín, párty s Escobarom a dokonca preprava povstalcov z Nikaraguy na výcvik do USA. Keď máte zadok na viacerých stoličkách, treba počítať s rizikom a rýchly vzostup môže logicky vystriedať pád.

Biografia s atraktívnou témou je poňatá viac genericky. Doug Liman zvolil zopár klasických prvkov – rozdelenie na kapitoly, naračný vzostup/pád, rozprávača. Čerpá však aj z postupov, ktoré sa objavujú v životopisných filmoch čoraz častejšie, napríklad dôraz na humorné odľahčenie, alebo retro soundtrack 80. rokov. Dej sa samozrejme odohráva v tomto období, no hudobná zložka pôsobí viac ako vozenie sa na vlne populárneho retra.

Práve žánrová podobnosť je najviac na škodu a uberá snímke z lepšieho hodnotenia. Ide viac o chybu samotného subžánru, ktorý sa dlhšiu dobu nevyvíja. Generuje naračne rovnaké filmy, len s iným settingom (drogy, zbrane, financie alebo aj zlato) a postavou, ktorá má vzbudzovať sympatie. Tie sú v Barryho prípade podporené aj dobovými ukážkami politických káuz 80.rokov. Keď neboli politici čistí, prečo to vyčítať jemu? Raz darmo, glorifikovanie temných stránok je stále trendy a ani trpký koniec nezoberie postave jej bujarý život.

Z Barryho pozície rozprávača vidíme, že bol skrátka za každú srandu a čo mu dali previesť, to aj doručil. Nie je typom psychopatického gangstra, akým bol Whitey Bulger (Black Mass – Špinavá dohoda), ale iba pragmatický typ, ktorý pričuchol ku biznisu medelínskeho kartelu. Z jednej zákazky dokázal spraviť tri a hrať na každú stranu svoju hru. Jeho jediným problémom bolo, kde skryť to neskutočné množstvo peňazí, čiže dilema, ktorá sa vo filmoch o drogách rieši už desaťročia. Priamočiarosť a absencia ťažkých morálnych tém výrazne nevadí, aspoň vás priebeh Barryho zážitkov neunudí.

Limanove silné stránky sa ukazujú hlavne vo forme. Najviac pozornosti k sebe strhávajú strih a atraktívna kamera, ktorými ohúril aj v Na hrane zajtrajška. Zrýchlené sekvencie bavia, film je vďaka nim veľmi svižný, navyše podporujú Barryho pragmatizmus a všemožné spôsoby dopravy „tovaru“. Vzhľadom na mantinely žánra nemohol Liman naplno rozbaliť akciu, no lietadlové scény v sebe aj tak majú akčného ducha. Pôsobivé je využitie VHS pások, ktoré sa dostalo aj do samotnej narácie postavy.

Herci si evidentne nakrúcanie užívali a film má miestami podobne strelenú atmosféru ako Scorseseho Vlk z Wall Street. Aj druhá spolupráca Liman/Cruise tak dopadla pre herca kladne, nakoľko nie je otravný ako v tohtoročnej Múmii. Jeho herectvu však opäť chýba chémia a keďže má hlavná postava manželku a deti, tak ich to odsúva mimo príbeh.

Snímka mierne pripomína zašlú slávu gangsteriek z 80. a 90. rokov, najmä Scorseseho kultov. No priamočiara zábava bez výrazného zakopnutia dvíha varovný prst, že v tomto duchu sa už ďalej ísť nedá. Treba naračnú obmenu a istú žánrovú modernu, pretože všetky filmy sa začínajú na seba náramne podobať a nedokážu tak nadobudnúť kultový charakter. Vyzerajú fajn, nakrútené sú zručne a divák sa pri nich správne naladí. Fanúšik žánru však pýta ešte čosi navyše.

American Made (USA, 2017, 115 min.)
Réžia: Doug Liman. Scenár: Gary Spinelli. Hrajú: Tom Cruise, Sarah Wright, Domhnall Gleeson, Jesse Plemons, Lola Kirke...

2017-08-2828.8.2017 | Lukáš Slovák