TEMNÁ VEŽA

TEMNÁ VEŽA

5.0

Nesfilmovateľná sága Stephena Kinga sa konečne dostáva do kín. Po 10 rokoch, skákania medzi štúdiami i režisérmi či osekávaní rozpočtu. Pôvodný 150-miliónov štart s Ronom Howardom pri kormidle sa teda nekoná, skromnejšia 60-miliónová produkcia zobrala pár dobrých hercov, jednu z kníh a minimálne nás chce vtiahnuť do diania a zabaviť akciou na 95 minút.

V strede vesmíru je vysoká veža, okolo ktorej sa točí jeho celková stabilita. No akýsi Muž v čiernom sa ju snaží zlomiť, a preto hľadá malé deti so špeciálnymi schopnosťami, ktoré dokážu vyvolať útok na to, aby sa zrútila. Malý Jake má v našom svete vlastné problémy – rozvedená família ho zamestnáva naplno, ešte viac ho mátajú vlastné sny, kde sa upiera na vežu, vidí neznámeho chlapíka a ďalšieho, čo vie výborne narábať s pištoľami. Udalosti naberú rýchlo spád, keď mu zrazu pôjdu po krku záhadní cudzinci, navyše v meste objaví aj portál do inej dimenzie či sveta a tam... stretne starých známych zo snov.

Priznanie vopred, košatú predlohu som nečítal, takže k Temnej veži pristupujem ako k ďalšiemu letnému akčnému filmu. Iste, náročná produkcia a roky dlhé očakávania sa môžu sčasti pripísať k výsledku, ale... Prológ s iným svetom a titulnou vežou sa ukáže byť nečakane svieži, rýchlo pochopíte dôležitosť, potom sa už len sústredíte na jednotlivé postavy a ich spojitosť s hlavným dejom. Je veľmi pravdepodobné, že sa z predlohy musel riadne kresať a „hollywoodizovať“, aby postavy mali svoju pozíciu v deji pochopiteľnú aj pre úplného našinca.

Tento je záporný, tento hrdina, tuto nádejný, ostatní sú skôr do počtu, majú svoje trable a fungujú skôr v roli štatistov pre pár protagonistov. Nie je to výrazné mínus, ak pristúpite k filmu ako novému projektu, čo štartuje – súčasne však zrejme cítite, že je ostalo tu len základné dejové torzo pre fungovanie, no oproti budovanému kultu sa tu dostal iba malý fragment. A to je najväčšia škoda, čo sa bude zrejme vytýkať aj zo strany fanúšikov. Z hrubých kníh ostala sotva 100-stranová novela pre film...

Temná veža Temná veža

V deji nás čaká prehliadka osvedčených momentov. Hrdina má silnú minulosť, záporák tiež (a ako bonus majú aj vzájomný konflikt). Keď už spoznáte existenciu paralelných svetov (dobre sa rieši, fungovanie sa dá pochopiť), začnú skoky, medzikulturálne rozdiely a potrebné prepojenia postáv. Škoda, že niektoré momenty sú klasika, kde lepšie vybavená rasa poráža slabších (ešte bude otázne, kde sa do toho marazmu chcú zamontovať ľudia) alebo jeden silný charakter dokáže odolať dvadsiatke iných. Prostredná tretina je zrejme najslabšia, lebo sa deje málo zaujímavého – zatiaľ čo prvá vás stále dokáže navnadiť na ďalšie a finálna ponúkne aspoň viac akcie či nejeden kultúrny šok a prepojenie.

No nelámal by som palicu nad viacerými hercami a ich postavami. Idris Elba ako Roland/Gunslinger má čosi do seba a malý Tom Taylor hrá v nejedných scénach parádne sólo, keď sa musí rátať s osudom. Tým najväčším magnetom môže byť Matthew McConaughey, ktorý si roličku patrične užíva, hoci priestoru nemá príliš veľa, archetyp záporáka ťažko prekročí a do finále si priniesol nečakane nepatričné triky. No je tu aj pár dobre obsadených dám, kde najmä mama hrá adekvátne a určite si všimnete Abby Lee (malý tip skôr ako si zlomíte mozgové závity, že kde hrala... posledný Mad Max).

Temná veža Temná veža

Temná veža má výborné pasáže: úvod, niektoré flashbacky, fungovanie svetov či zopár akčných scén. No vyvažuje ich priemernými momentmi a dlhými scénami, ktoré by sa dali vystrihnúť a nahradiť inými. Je škoda, že film má prvých 30 minút výbornú atmosféru, pripravuje si dobrý vizuál, ale nedokáže udržať prísľub pozerateľnosti. Potom mu body strhávajú konvenčné momenty, ktoré zachraňujú typickú snahu o blockbuster.

Napriek tomu, žiadna katastrofa sa nekoná, nad jedným pozretím v kine sa dá uvažovať, akurát nečakajte veľkolepý štart novej série. V tejto podobe je to skôr solídny pilot k možnému seriálu v príprave...

The Dark Tower (USA, 2017, 95 min.)
Réžia: Nikolaj Arcel. Hrajú: Idris Elba, Matthew McConaughey, Tom Taylor, Dennis Haysbert, Ben Gavin

autor Michal Korec 24.8.2017