Kino recenzia > Na doraz
All the Money in the World
The Current War
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Borg/McEnroe

NA DORAZ

Triler o únose syna Halle Berry mal u nás už niekoľko dátumov premiéry a mnohí si odfúkli, že sa ho konečne podarilo uviesť. Zároveň je dobré uviesť, že za toľkými odkladmi sa neskrýva ...

Triler o únose syna Halle Berry mal u nás už niekoľko dátumov premiéry a mnohí si odfúkli, že sa ho konečne podarilo uviesť. Zároveň je dobré uviesť, že za toľkými odkladmi sa neskrýva pretáčaný alebo nie príliš vydarený film, ale naopak. Za pár mesiacov sa podarilo natočiť solídny kúsok, ktorému stačí len jedna premisa z ukážky a dokáže vás udržať v pozornosti až do konca. A aj Halle Berry je nakoniec slušne obsadená a jej účinkovanie ťahá film k lepším hodnoteniam.

Karla je starostlivá matka s náročným osudom. Maká naplno ako čašníčka v priemernom bistre, snaží sa vyžiť a venovať všetku pozornosť synovi Frankiemu, o ktorého má záujem aj jeho otec a oproti nemu má predsa len ťažšie podmienky. Ale nevzdáva sa, napríklad aj jedno pekné popoludnie v parku sa mu snaží zabezpečiť čo najlepšie. Lenže akurát počas jedného telefonátu vidí ako chlapec zmizne a unášajú ho v modrej kraksni. Karla neváha, vydá sa za únoscami a nechce sa ich striasť, kým syna nezachráni.

Dobrý námet na 81 minút. Hoci tento je fakt veľmi jednoduchý, zaberá v plnej stopáži. Väčšinu času sa pozeráme na obyčajnú matku, ktorá v zúfalstve rieši vzniknuté situácie a má jeden cieľ, zachrániť svojho syna. Nič iné – žiadne vedľajšie línie, ani iné postavy, ktoré by zrazu obohatili dej či ho posunuli do inej roviny. Tu sú jasne rozložené karty: dokonca aj protivníkov spoznáme pomerne rýchlo a ich identita sa môže radiť medzi menšie prekvapenia v žánri. Vôbec, Na doraz je civilný triler, ktorý si nepotrpí na top hrdinov, ale vyberá ich náhodou. Ani Karla nie je žiadna ostrieľaná agentka, superžena a preto spočiatku vreští, keď naráža v autíčku alebo vzýva pánbožka, aby sa jej niečo konečne podarilo.

O tom, aký je syn vzácny, svedčí úvodná sekvencia zložená z jeho fotiek, no zároveň je to ukážka malej slabiny: film má občas premenlivé nálady. Najprv chce byť melancholický, potom je zrazu agresívny, ku koncu mimoriadne napínavý (neraz viac ako posledné horory). Niekomu môže tento fakt vadiť, ako aj čiastočná monotónnosť, že väčšinu času sledujeme viac či menej intenzívnu naháňačku na diaľnici. Tým, že film nestál veľa (20 miliónov dolárov, no tipol by som skôr štyri) sa nemôže rovnať Matrixu Reloaded a jeho legendárnej naháňačke, no neraz máte pocit, že tvorcovia si ho zrejme vzali za príklad.

No je pútavé sledovať viaceré faktory. Premenu hrdinky z obete na odhodlanú ženu (hoci už sekvencia v bistre nám načrtne, že jej nervy sú dostatočne pevné), rozmanité situácie na cestách i využitie dvoch áut či jednotlivé premyslené scény. Skúša sa pozornosť diváka, občas sa riešia aj detaily v dialógoch či využíva snímanie niektorých momentov nervóznou kamerou. Film strieda agresívne hlučné momenty s pokojnými, kde sa skôr uvažuje o tom, čo nastane ďalej alebo buduje napätie.

Na doraz pôsobí ako film z 90. rokov, drsný triler, kde sa smartfón odhodí hneď v desiatej minúte, aby nezavadzal a mohli sme sa sústrediť na hrdinku v trabloch. Old-school vyznenie je malé plus, stále si treba poradiť na vlastnej koži s novými prekážkami a rozmýšľať bez asistentov či časového luxusu. Na filme však nevadí táto inšpirácia, bez množstva efektov pôsobí dobre a sami uznáte tvrdohlavosť ako sa dá maximálne vyťažiť jeden nápad. A ešte ho aj okoreniť, lebo posledná dvadsaťminútovka si nečakane pripravila veľmi napínavé scény, kedy držíte palce do úplného záveru.

Koniec málinko preháňa v istých atribútoch, ale jadro je celkom pevné a tento film si tvrdo po svojich cieľoch. Využiť naplno Halle Berry, dobrý námet, akčné scény, dynamiku a to všetko do 90 minút. Nie je to najväčší hit leta, ale varíruje spoľahlivo.

Kidnap (USA, 2017, 81 min.)
Réžia: Luis Prieto. Scenár: Knate Lee. Hrajú: Halle Berry, Sage Correa, Chris McGinn, Lew Temple, Jason George

2017-08-2121.8.2017 | Michal Korec