Kino recenzia > Heydrich: Muž so železným srdcom
47 Meters Down
Nina
Detroit
Okja

HEYDRICH: MUŽ SO ŽELEZNÝM SRDCOM

Pražský mäsiar Reinhard Heydrich sa opäť prihlásil o slovo. Tentoraz vďaka ďalšiemu zahraničnému filmárovi, ktorý neskrýva fascináciu jeho postavou a historickým významom udalostí okolo atentátu...

Pražský mäsiar Reinhard Heydrich sa opäť prihlásil o slovo. Tentoraz vďaka ďalšiemu zahraničnému filmárovi, ktorý neskrýva fascináciu jeho postavou a historickým významom udalostí okolo atentátu. Francúzsky tvorca Cédric Jimenez sa po tom, čo z osobného záujmu prečítal knihu Laurenta Bineta HHhH (Himmler's Hirn heißt Heydrich = Himmlerov mozog sa volá Heydrich), rozhodol zadaptovať príbeh troch osobností podľa jeho bestselleru.

Okrem prieniku do života a temnej kariéry obávaného ríšskeho protektora opisuje aj kľúčové udalosti československého odboja a jej najdôležitejších aktérov Jozefa Gabčíka a Jana Kubiša. Po necelom roku tak máme možnosť v kine zažiť déjà vu. Operácia Anthropoid britského režiséra Seana Ellisa ešte z mysle diváka neodznela a už môžeme sledovať rovnaký príbeh.

Rovnaký, ale predsa iný film stvoril Francúz Jimenez. Na rozdiel od snímky Anthropoid zameral svoju pozornosť okrem Gabčíka a Kubiša aj na strojcu Konečného riešenia – monštrum ukryté pod menom Reinhard Heydrich. Snaží sa vykresliť jeho prehrešky, vzťahy i raketový vzostup k moci. Hľadá vinníka, ktorý stojí za jeho zlovestným prerodom a nachádza ho v manželke Line. Mladá aristokratka, frustrovaná z úpadku svojej krajiny prechádzajúcou po 1. svetovej vojne ekonomickou i sociálnou krízou, vidí v nápadníkovi, neskôr manželovi, obrovský potenciál. Uchvátená jeho disciplinovanosť a ambicióznosťou ho zasvätí do deštruktívnej ideológie NSDAP a už len sleduje, ako jej muž stúpa po kariérnom rebríčku a prepadá sa čoraz hlbšie do zla obrovských rozmerov.

Na jej príklade demonštruje dôvody, prečo väčšina obyvateľov nemeckého národa podľahla zvráteným myšlienkam vodcu. Stereotypne už vyznieva vykreslenie obohratého klišé „cherchez la femme“. Je jasné, že monštrum nestvorila, len ho prebudila. Ak by to neurobila ona, urobil by to niekto iný. Zacielenie tvorcov na tento motív možno vyznieva pre niekoho atraktívne, v skutočnosti ide iba o barličku v rukách autorov, ktorí hľadajú možné príčiny zrodenia muža so železným srdcom.

Nie je žiadnym tajomstvom, že každý film inšpirovaný skutočnými udalosťami zapĺňa chýbajúce fakty, motivácie postáv či biele miesta v historických análoch vlastnou fabuláciou. V tomto prípade ide však o prvoplánové a ľahko stráviteľné tematické prvky. Ani snaha o formálne odlíšenie sa od mainstreamových vzorcov nezakryje obsahové nedostatky. Použitie ručnej kamery vo väčšine sekvencií má navodiť dokumentárnu autenticitu. To by však aj postavy museli vzbudzovať reálny dojem. V tomto ohľade viac uspel Anthropoid, ktorý svojich hrdinov vykreslil uveriteľnejšie a zároveň sugestívnejšie.

Pôsobivo zato v Heydrichovi zaúčinkuje scéna atentátu. Tá otvára film, opakuje sa v dôležitých chvíľach a prichádza s nástupom kladných hrdinov. Dejová línia dvojice Gabčík – Kubiš má vždy efektné intro, hoci je civilnejšia ako Heydrichova. Líniu „blonďavého diabla“, ďalšia z mnohých Heydrichových prezývok, zas podmanivo sprevádza úderná, monumentálna hudba s výrazným emocionálnym nábojom. Nedá sa však ubrániť dojmu, že sa nás snaží ohlušiť, aby zakryla nedostatky.

V hereckom obsadení snímka rovnako ako Anthropoid stavila na známe tváre. Kým film z minulého roka prisúdil svojim hrdinom vďaka Ciilianovi Murphymu a Jamie Dornanovi väčšiu charizmu, v Heydrichovi sú to nie príliš zapamätateľní protagonisti, čo podčiarkuje aj fakt, že ich odhodlanie nemá taký silný náboj ako v Anthropoide. V Jasonovi Clarkovi spočiatku len s ťažkosťou vidieť Reinharda Heydricha, časom však naberá na sile a svojmu brutálnemu charakteru mrazivo obrusuje hrany. Rosamund Pike sa zdá byť výbornou voľbou na rolu ctižiadostivej aristokratky.

Už v roku 1943 vznikol prvý film pripomínajúci hrdinský čin Gabčíka a Kubiša. Fritz Lang po tom, čo emigroval do USA, nakrútil podľa poviedky Bertolda Brechta film noir Aj kati umierajú!. Síce vôbec nereflektuje fakty, no jeho spracovanie silno zarezonovalo a aj vďaka nemu sa rozšírilo povedomie o dôležitej udalosti.

Z česko-slovenskej tvorby sa témy verne chopil Jiří Sequens starší vo filme Atentát (1964). Témy atentátu na Heydricha a jeho dôsledkov sa dotkli aj snímky Protektor (2009) a Lidice (2011). Všetky spomínané tituly spolu s Operáciou Anthropoid po filmárskej stránke zatieňujú aktuálneho Heydricha. Zmysel a odkaz sa však nestráca ani v ňom. Čím viac divákov si nájde k týmto udalostiam cestu, tým lepšie.

The Man with the Iron Heart (Francúzsko, UK, Belgicko, USA, 2017, 119 min.)
Réžia: Cédric Jimenez. Hrajú: Rosamund Pike, Mia Wasikowska, Jack O'Connell...

2017-06-1717.6.2017 | Barbora Bačíková