OČISTA: VOLEBNÝ ROK

OČISTA: VOLEBNÝ ROK

5.0

Po troch rokoch i filmoch je zrejmé, do akej pozície sa dostala séria Očista. Pílka súčasnej dekády, kde autori dokážu chrliť nové diely s odstupom jedného, maximálne dvoch rokov. Má jasne definované pravidlá i štruktúru fungovania, obmieňať sa môžu, ale nemusia jednotliví aktéri a ak máte šťastie, režisér vydrží aspoň dva-tri diely. Očista má výhodu v istej kontinuite, akú nám servíruje aj trojka – využíva minulé postavy a na predchádzajúce dianie sčasti nadväzuje.

Americká spoločnosť začína byť polarizovaná a blížia sa nové voľby, kde by mohli Noví zakladajúci otcovia dostať na frak, lebo hoci ich kandidát v prieskumoch vyhráva, protivníčka senátorka Charlie Roan má solídnu pozíciu a najmä presadzuje zrušenie Očisty, keď sa preukázalo, že ňou vláda preriedi najchudobnejšie vrstvy obyvateľstva, aby na ne nemusela vyhradiť peniažky v sociálnom systéme a zbrojársky priemysel mohol byť dostatočne silný.

Preto pre novú Očistu prišla vláda so zrušením dodatku o ochrane verejných činiteľov: nikto nemá imunitu a rysuje sa možnosť zahlušiť senátorku. Seržant Leo Barnes urobí všetko pre to, aby ju ochránil v dome, no kombinácia viacerých faktorov ich núti vydať sa von počas Očisty – a stretnúť aj nepravdepodobných spojencov ako odhodlaného Joea strážiaceho svoju večierku či Laney Rucker brázdiacu ulice v snahe pomôcť zraneným.

Dvojročná pauza sérii sčasti prospela, ale scenáristi sa nechali učičíkať odmlkou, čo znamená aj väčšiu ambíciu pridať na stopáži, no v jeho neprospech. Prvá Očista mala hodinku a pol, druhá sa natiahla o štvrťhodinu a tretia je ešte dlhšia. Nenechajte sa zmiasť väčším rozpočtom, dejovo nie je najbohatšia a v druhej polovici trpí neustálym naťahovaním. Pritom zaujímavo buduje sériu – konsekvencie sú zohľadňované, spoločnosť sa mení, vláda sa potrebuje sa brániť.

Očista prinášajúca obrovské vlny násilia je skúšaná z viacerých strán a spoločnosť potrebuje zmenu. Tú by potrebovala štruktúra filmu, je to zrejme posledný raz, kedy stačí postupovať v štýle príprava-expozícia-vypuknutie noci-boj o prežitie-finále. Ešte vás drží v pozore a odrátavate minúty, kedy Očista začne (tentokrát po 20), ale je to predsa to isté. Vidieť prípravy je fajn, oveľa viac vás zaujíma chaos, čo nastane.

Očista: Volebný rok Očista: Volebný rok

Podobne ako v dvojke sú uvedené viaceré skupiny hrdinov a zrejme sa musia v priebehu deja spojiť. Netrvá to ani polovicu filmu a nie sú natoľko vzdialení ako minule. Senátorkina línia hrá prím, ale Joe s Laney nájdu opodstatnenie a bez nich by noc dopadla inak. Neskôr nájdu iné skupiny, všetko vrcholí efektnou prestrelkou i spojením s ďalšími stranami, ale pôsobí to úmorne. Podobne ako vo videohre, keď sa musia hráči neustále vrátiť na miesta, kde boli, aj tu putujeme často späť, k minulým postavám, bodom a aktom – čím tretia Očista rýchlo stráca vašu pozornosť.

Jednotlivé postavy sú obstojne vykreslené a máme archetypy na oboch stranách – dobrí občania vs. nenásytná nová generácia, ktorá si chce robiť čo chce: vraždiť, drancovať. A vy zrazu držíte palce dobrým, aby tie rozmaznané decká postrieľali a nastolili poriadok v spoločnosti. Prvá polovica funguje lepšie a azda aj vo vás vyvolá pocit pomsty a nutnosť Očisty na postavách. Opätovne hľadáte vo filme zvrátenosť systému a pozíciu násilia v spoločnosti – rozpletávané nitky a postupné rúcanie vás dokáže fascinovať viac ako obyčajná strieľačka či ľakačka. V tomto smere je škoda pôvodného zámeru, ktorý chcel tento film forsírovať ako prequel a vrátiť sa k prvej Očiste. Potenciál žije...

Očista: Volebný rok Očista: Volebný rok

Očista bola titulovaná ako akčný horor – miešajú sa prvky dvoch žánrov a už prevažuje akčný. Hoci sa pár ráz môžete zľaknúť, napätie je občas dobre dávkované, v druhej polovici je nadobro fuč a ide sa po vyprázdnených zásobníkoch, potulkách po uliciach mesta, koridoroch a vyľudnených štvrtiach. Akoby sa autori rozhodli ísť tvrdo po akcii vďaka seržantovi v hlavnej úlohe a komandu vo vedľajšej. Akcia však nie je extra prepracovaná, skôr tuctová.

Očista má stále potenciál, ale autori by mohli konečne začať vysvetľovať systém a jeho pozadie, nie iba varírovať tú istú schému. Vražedná stopáž tentokrát ťahá body nadol – a dvojka zatiaľ vedie.

The Purge: Election Year (Francúzsko/USA, 2016, 105 min.)
Réžia: James DeMonaco. Scenár: James DeMonaco. Hrajú: Frank Grillo, Elizabeth Mitchell, Mykelti Williamson