Kino recenzia > Lucie: Príbeh jednej kapely
Detroit
Okja
Gods Own Country
Megan Leavey

LUCIE: PRÍBEH JEDNEJ KAPELY

Na dokument o skupine Lucie ťažko nazerať bez závoja slepého obdivu. Slepého v tom zmysle, že naozaj máloktorý jej fanúšik dokáže emočne rozdeliť svoje pocity z dávnych čias a konfrontovať sa ...

Na dokument o skupine Lucie ťažko nazerať bez závoja slepého obdivu. Slepého v tom zmysle, že naozaj máloktorý jej fanúšik dokáže emočne rozdeliť svoje pocity z dávnych čias a konfrontovať sa čisto v žánrovej polohe s predmetným filmom. LUCIE: Príbeh jednej kapely režiséra Davida Sísa do seba napratal obrovské množstvo komorne archívnych i monumentálne aktuálnych záberov.

Lucie si prešla svojimi (doterajšími) tridsiatimi rokmi slávy a hlavne začiatkom 90. rokov minulého storočia určovala zásadný zvuk rockpopovej hudobnej rebélie. Naozaj netuším, aký dopad môže mať Sísov zostrih hudby a výpovedí na dnešného tínedžera. Film totiž jednoznačne vsádza na skalných fanúšikov a dobových pamätníkov. Tí bez dychu zhltnú deväťdesiat minút v dunivých tónoch najväčších hitov kapely a svoje spomienky si obohatia o hravé výpovede Kodyma, Kollera, P.B.CH. a Dvořáka.

Treba zdôrazniť , že LUCIE: Príbeh jednej kapely sa nehrá na žiadne adoratívne sumarizovanie tohto fenoménu, ale nenútene predkladá klipy okamihov, ktoré charakterizujú ich vzájomné spolužitie a tvorbu. V dobe jej vzniku boli členovia Lucie komicky „zladení“ s dobovou vizážou, ale dôrazne apelovali na nový sound a inovatívnosť hudobnej výpovede. S dokumentom si ozrejmujeme prelomové obdobie vzniku prvých rockových klubov v bývalom Československu. Aj rozmach undergroundového „pachu“ po páde kultúrnej režimovej diktatúry.

Zvukovo uhrančivé zábery striedajú staré nahrávky s bezpochyby úprimnejšou atmosférou drzých chalanov, čo sa viac-menej úspešne snažia kašľať na väčšinový záujem. Krásne badať, ako postupným zviditeľňovaním sa dochádza ku konvenčnejšej konverzácii s publikom a Lucie sa stále viac spolieha na staré hity. No nemožno jej to zazlievať, k podobnému „úpadku“ zákonite dochádza u každého hudobného telesa, ktoré sa v časoch svojej najväčšej slávy zabudne efektívne zdeštruovať a zaniknúť.

Ich povestná ponorka ale dokázala ustúpiť plodným obdobiam v nahrávacom štúdiu, čoho dôkazom je skutočná nesmrteľnosť pesničiek, ktorých menovanie by bolo nosením dreva do hory. U Sísa treba oceniť spomenutý nenútený postoj k hudobnej ikone s prísnou absenciou lacného bulváru. Nevŕta sa príliš v súkromí nahlodanom slávou, maximálne sa ocitá v jeho psychologickej rovine bez excesívnych prejavov na verejnosti.

O časovej súdržnosti dokumentu možno hovoriť len ťažko, hoci zo začiatku sa autor snaží o riadne uvedenie členov Lucie v ich hudobných začiatkoch. Potom čoraz viac chronológii uhýba, v prestrihoch vidíme osamelé strapaté pankáčske hlavy i stage s elegantnými rockermi obkolesený tisíckami vreštiacich ľudí. Postupom sledovania však z tejto mozaiky dostávame žiadaný efekt, aby sme zasa až tak veľmi nelipli na solídnej životopisnosti a jednoducho si v skratke užili tých 30 rokov slávy a zábavy.

Lucie: Príbeh jednej kapely (ČR, 2016, 89 min.)
Réžia: David Sís. Hrajú: David Koller, Robert Kodym, Michal Dvořák, P.B.CH.

2016-07-1111.7.2016 | Zuzana Ondrišová