Kino recenzia > Brooklyn
Bacalaureat
Inferno
Rodinný film
Toni Erdmann

BROOKLYN

Vďaka trom oscarovým nomináciám a nadšeným ohlasom ste o snímku Brooklyn už určite zavadili, hoci do slovenských kín prichádza až teraz. Je to príbeh mladučkej Írky, ktorá v 50. rokoch prichádza ...

Vďaka trom oscarovým nomináciám a nadšeným ohlasom ste o snímku Brooklyn už určite zavadili, hoci do slovenských kín prichádza až teraz. Je to príbeh mladučkej Írky, ktorá v 50. rokoch prichádza s prázdnymi rukami a hlavou plnou snov do „Veľkého jablka“. Chystá sa tu, ako inak, prežiť svoj americký sen.

Eilis doma zanecháva staromódnu matku aj vo všetkých ohľadoch dokonalú sestru Rose. Práve tá jej americké dobrodružstvo vybavila u starostlivého pastora, ktorý si Eilis za veľkou mlákou vezme pod ochranné krídlo. V novom svete ju čaká nové bydlisko, nové priateľky, práca v luxusnom módnom dome, o akom v Írsku ani nechyrovala. Miesto radosti a vzrušenia sa však do jej duše zahrýza nekonečný smútok za domovom a hrejivým pocitom, že niekam a k niekomu patrí.

Mladé krásne dievča ale nikdy neostáva osamotené príliš dlho. Tobôž v New Yorku. Na jednej z írskych tancovačiek stretáva sympatického mladíka (paradoxne Taliana) a cudzie veľkomesto sa začína stávať jej novým domovom. Keď to však najmenej čaká (a potrebuje), veci sa dramaticky zvrtnú. Jej blízkych v Írsku postihla tragédia a ona sa ocitá na križovatke. Vrátiť sa, či ísť ďalej?

Brooklyn si vyslúžil ovácie ako jeden z najpríjemnejších, najoptimistickejších a oku najlahodiacejších filmov posledného roka. Ťažko s tým nesúhlasiť. Dobová štylizácia je tu naozaj dokonalá (obzvlášť vyniká vo vzťahu obraz + zvuk). Vtiahne vás tak, že keď Eilis bude vystupovať pod Sochou slobody z lode, budete tam zaručene s ňou - a plní očakávaní. Obsadenie je nemenej krásne a ladne zohrané, kraľuje mu, samozrejme, hlavná hrdinka.

Eilis je vlastne niečo medzi Popoluškou, Lizou Doolittle a Annou zo Zeleného domu. Má čaro malého dievčaťa, ktoré práve po špičkách a so slzami na krajíčku vstupuje do veľkého sveta. A my máme so zatajeným dychom sledovať, ako sa zo šedej myšky stáva krásny motýľ. Je to vlastne prototyp hrdinky vkusnejších, no v podstate neveľmi invenčných príbehov pre dospievajúce dievčatá.

Ak napriek tomu dokázala okúzliť tisíce divákov celkom odlišných kategórií (vrátane akademikov rozhodujúcich o oscarových nomináciách, ktorých priemerný vek je 63 rokov...), môže sa za to, nepochybne, poďakovať práve Saoirse Ronan. Tá okolo nás poletuje vo viac aj menej zaujímavých rolách už niekoľko rokov a všetci sme iste tušili, že ju ozajstný prielom ešte len čaká. Brooklyn ním očividne je a ak aj obrovskému „hypu“ okolo neho celkom nerozumiete, prijmite aspoň toto ako jeho skutočný prínos.

Ani očarujúca výprava, podmanivá hudba a premotivovaní herci však nedokážu urobiť zázraky tam, kde pokrivkáva scenár a réžia. Až z vás totiž opadne prvotné nadšenie, z toho, ako sa na to všetko krásne pozerá, možno si tiež všimnete, že v Brooklyne vlastne chýba jediný hmatateľný konflikt. Áno, Eilis si prechádza jedným zvratom za druhým, je neistá, potenciálne ohrozená neznámymi ľuďmi a prostredím.

Akúkoľvek drámu však akoby niekto z filmu vyretušoval. Z každej potenciálnej beštie sa vykľuje priateľka, všetky nezdary prerastú do kolosálnych úspechov, dokonca hneď prvý muž, ktorého si Eilis pripustí k telu jej oddane padá k nohám. Jediné miesto, kde sa čosi pozoruhodné skutočne odohráva je hlava dospievajúcej dievčiny, ktorá je nútená robiť svoje prvé vážne rozhodnutia.

Brooklyn je skrátka klasická červená knižnica. Krásna, príjemná a miestami naozaj vtipná, ale beznádejne romantická a odtrhnutá od reality. A nakoniec možno práve preto na mnohých pôsobí tak očarujúco...

Brooklyn (Írsko/UK/Kanada, 2015, 111 min.)
Réžia: John Crowley. Scenár: Nick Hornby, Colm Tóibín. Hrajú: Saoirse Ronan, Emory Cohen, Domhnall Gleeson

2016-02-2626.2.2016 | Hana Lippová