Kino recenzia > Kikirikí a pár vajec
Voyage of Time
Kubo
Lethal Weapon
Sully

KIKIRIKÍ A PÁR VAJEC

Riky je dobrák, ktorý to nemá už od vyliahnutia ľahké. A bude ťažšie: zlý rančer chce likvidovať jeho zázemie, rodinu i domov, takže je na čase, aby sa pustil do dvoch veľkých životných cieľov...

Moja posledná recenzia roka 2015 je (ne)tradične na animák. Zapamätajte si tento rok, lebo animákov sme dostali viac ako dvadsať (ak prirátame aj bábkové kúsky, sme na čísle 25) a finišujeme netradične s ďalšou novou krajinou: Mexikom. Štipľavý humor, narážky na iné filmy a chrabrý hrdina – bude to stačiť na dobrý animák?

Riky je dobrák, ktorý to nemá už od vyliahnutia ľahké. A bude ťažšie: zlý rančer chce likvidovať jeho zázemie, rodinu i domov, takže je na čase, aby sa pustil do dvoch veľkých životných cieľov. Prvým je túžba začať lietať, druhým boj v aréne s lokálnym šampiónom v kohútích zápasoch, ktoré si obľúbil aj útočník na ranč. Hrozí nebezpečný stret, ale Riky musí vystúpiť z doterajšej zóny komfortu a prekonať svoju obavu na viacerých frontoch súčasne. Našťastie má po ruke pár priateľov, ktorý sa pustia do tohto dobrodružstva s ním a sú ochotní podstúpiť náročné úlohy na ceste k záchrane.

Spoločný menovateľ všetkých animákov „z nuly hrdinom“ poznajú mnohí. A určite aj dve cesty, ktoré na zdanlivých „nulákov“ čakajú. Jedna je doslovná: hrdina sa vydá na ďalekú odyseu, čo mu pod nohy nahádže veľa prekážok, ale ich prekonávaním naberie sebadôveru, objaví v sebe x schopností a stane sa lepším. Buď rovno líder alebo aspoň zdatný dobrodruh. Bývalý bojko je nadobro preč. Druhým štýlom je púť ochrancu, ktorý musí odolávať atakom iných a zväčša chráni domov či svoje teritórium, kde nečakane získava silnejšiu pozíciu ako v minulosti alebo sa stáva východiskom z núdze v danej situácii. (Samozrejme, do dvojice týchto archetypov spadajú animáky, čo sa boja experimentovať, idú na istotu, a tak prenechávajú neorané polia fantázie väčším štúdiám či nápaditejším produkciám.)

Kikirikí je hrdina na ceste číslo dva. Autori mu dali do vienka toľko hendikepov, že sa má čo učiť celý film. Nátura bojka je solídny odrazový mostík pre ďalšie dobrodružstvá, už len prekonať samého seba voči iným postavám je náročná úloha, nehovoriac o nutnosti začať viesť trable ranča proti viditeľným protivníkom. Sú dvaja a sú solídne vykreslení, či ide o vykorisťovateľa alebo šampióna z ringu. Fakt je, že súbojom kohútov sa film venuje často; zrejme ide o tradičný mexický šport, no lokálnym deťom budete musieť vysvetliť, prečo sa majú zástupcovia ranču postaviť proti sebe a že tu dokonca existujú šampióni či hrdinovia. Z pohľadu dospelého diváka je však zakomponovanie určite dobrým nápadom, lebo nachádza priestor na toľko potrebné sarkastické narážky: a tu sa veselo paroduje Rocky i Start Wars, čo vzhľadom k aktuálnym premiéram Epizódy VII či Creed naberá filmu aj body za aktuálnosť.

Áno, na rozdiel od Ribita sa Kikirikí snaží zaujať celú rodinu, rozprestiera paletu vtipov medzi všetky vekové kategórie, čo je na jednej strane dobre a súčasne to vytvára istý chaos. Politicky nekorektné narážky na gayov, kohútie zápasy a popkultúrne odkazy si dospeláci či tínendžeri ľahko vychutnajú, ale je otázne, ako na ne budú reagovať mladšie ročníky. A nestačí iba povedať, že pre nich je určená iná línia filmu, kde sa Kikiríkí chce učiť lietať, presadiť medzi silnejšími alebo sa nechajú chlácholiť vedľajšími postavičkami, kde sú celkom sympatické vajcia rôznych charakterov (ale pozor, aj tu sú prepašované všelijaké bizarné vtipy).

Je celkom možné, že niektoré pointy sa skrátka stratili v preklade alebo na ne nie sme zvyknutí a istým spôsobom narážame na kultúrne rozdiely. Zrejme je iné sledovať film s vedomím, že v Mexiku ho dabujú lokálne celebrity alebo že v USA išiel v španielčine s anglickými titulkami, čo ocenili niektoré štáty či hispánska časť LA. Ale na Slovensku máme opäť známe hlasy, ktoré sa snažia dobre dabovať, ale k niektorým postavám skrátka tie hlasy nesedia. Animácia je lepšia ako pri väčšine béčkovej produkcie tohto roka, takže ani na väčšom plátne sa Kikiríki nestratí – ale ničím špeciálnym neohúri.

Vo sviatočnom porovnaní s RibitomKikiríki navrch v bohatšom prevedení charakterov, v snahe zaujať celú rodinu a viaceré generácie, no na druhej strane je ako celok viac nekonzistentný. Kde Ribit stavil na cestu žabiaka a veveričky, tu máme viac postáv, motivácií, humor rôzneho štýlu a výsledkom je, že každý sa baví chvíľku, ale stále ostáva priestor na zdĺhavé čakanie na ďalšiu scénu.

Un gallo con muchos huevos (Mexiko, 2015, 98 min.)
Réžia: Gabriel Riva Palacio Alatriste. Scenár: Gabriel Riva Palacio Alatriste. Hrajú: v slovenskom znení: Juraj Kemka, Lucia Hurajová, Zoro Laurinc, René Jankovič, Gabriela Dzúriková, Štefan Skrúcaný, Roman Pomajbo, Petra Polnišová a i.

2015-12-3131.12.2015 | Michal Korec

Animovaný
98 min