SLOW WEST

SLOW WEST

8.0

Čo čakáte od westernu? Drsných chlapov so smradľavými cigarami, ostré prestrelky v prašnej prérii a honbu za cudzími dolármi? To všetko Slow West konfrontuje s nevinnou naivnosťou mladého romantika, ktorý s básňou na perách prichádza na Divoký Západ hľadať lásku. Možno si pri jeho sledovaní občas spomeniete na Jarmuschovho Dead Mana, niektorú z tarantinoviek alebo coenovský True Grit. Zároveň však film (sľubne) začínajúceho režiséra Johna Macleana hovorí svojim vlastným jazykom, buduje originálnu atmosféru a ctí osobité pravidlá. Prirátajte si k tomu skvelé herecké obsadenie (áno, Michaelovi Fassbenderovi rola kovboja sadne presne tak, ako by ste predpokladali) a máte pár naozaj dobrých dôvodov vyraziť do kina.

Jayovi ešte poriadne ani fúzy nerastú, no odvahy má už na rozdávanie. Alebo je to skôr sebedeštruktívny romantizmus, čo ho ženie z rodného Škótska do nebezpečných severoamerických prérií? Nech je to tak, alebo aj akokoľvek inak, cieľ jeho cesty je jasný – nájsť milovanú Rose Rossovú. Tá sa do nového sveta prišla ukryť pred dôsledkami incidentu, do ktorého bol práve Jay nešťastne zapojený.

Amerika roku 1870, ktorá je dejiskom Jayovej výpravy, rozhodne nevíta jemu podobných s otvorenou náručou. Rozľahlým pustinám vládnu kolty, tým čo z nich strieľajú zase často diktuje ohnivá voda. Spája a súčasne rozdeľuje ich nekonečná túžba zbohatnúť, presláviť sa, alebo aspoň prežiť. Krv darebákov a ich obetí sa zároveň v hline a piesku zlieva aj s krvou domorodých kmeňov, ktoré práve zohrávajú svoj sizyfovský boj o prežitie s  bielym mužom. Kto by už uprostred tohto inferna myslel na lásku..?

Jay je však zrejme zrodený pod šťastnou hviezdou. Ako taký Malý princ sa celé dni bez ujmy túla krajinou, aby v noci pri pohľade na hviezdnu oblohu vo svojej mladíckej duši ďalej rozdúchaval nekritickú lásku k  Rose. Jeho osamelé zasnené dni sa však skončia, keď mu skríži cestu ostrieľaný desperád Silas. Surový, cynický, ale zato schopný (a za menšiu odmenu ochotný) postarať sa o to, aby Jay do cieľa došiel živý a zdravý. Nesúrodá dvojka sa spoločne vydáva na Západ. Nie sú však jediní. Jay totiž ešte netuší, že je na jeho drahú Rose vypísaná tučná odmena...

Slow West Slow West

Cesta Jaya a Silasa na Západ bude tak, ako naznačuje už titul, naozaj pomalá. Rozhodne však nie nudná. Občas bude nutné niekoho zastreliť, inokedy sa s niekým opiť či pobratať nad večernou vatrou.

Podľa hesla „aj cesta môže byť cieľ“ síce romantická zápletka so stratenou Rose stále visí kdesi v pozadí, no skutočne zaujímavé pre diváka budú hlavne jednotlivé epizódky a stretnutia. Fajnšmekersky sa v nich totiž striedajú humor, rozmarná mystika, filozofické úvahy a ohňostroje násilia. Bude sa na to krásne pozerať. A keď vám neprekáža trochu toho „ mlátenia filozofickej slamy“, nájdete v scenári aj pár podnetov na úvahy, ktoré rámec zábavnej žánrovky slušne presahujú.

Slow West Slow West

Samozrejme, ako hádam každý novodobý western, aj Slow West okato odkazuje na všemožné klišé a zákonitosti vlastného žánru, čo diváka môže aj nemusí baviť (napokon, rovnako ako samotný western...). Spektrum odkazov je však v tomto filme oveľa širšie a ak patríte k tým, ktorých táto forma šifrovanej komunikácie medzi filmárom a divákom baví, prídete si na svoje.

Napriek grandióznemu finále a slušnej výprave (nemožno neoceniť krásne novozélandské exteriéry) treba tiež vyzdvihnúť, že film nie je žiadnym nabubreným pokusom o kultové veľdielo. Práve naopak, možno aj vďaka ľahko upozerateľnej 84- minútovej stopáži je skôr sympaticky skromnou jednohubkou na pomedzí artu a žánru.

Slow West (Nový Zéland / V. Británia, 2015, 84 min.)
Réžia: John Maclean. Scenár: John Maclean. Hrajú: Michael Fassbender, Kodi Smit - McPhee, Caren Pistorius,

autor Hana Lippová 3.12.2015