TAJOMSTVO ICH OČÍ

TAJOMSTVO ICH OČÍ

5.0

Tajomstvo ich očí je americký remake oscarového argentínskeho rovnomenného filmu. Predchodcu z Južnej Ameriky som nevidel, novinku môžem posúdiť ako krimi so solídnym obsadením a istou pointou. Je to pomalý film, ktorý sa tmolí k záveru a sála z neho nepríjemný pocit hnusného činu v L.A. Ale ani konanie jednotlivých zástupcov na policajnej stanici nie je čiernobiele.

Po 13 rokoch prichádza do L.A. FBI eso Ray, aby sa opätovne stretol s Claire, ktorá sem kedysi prišla z Harvardu a Jess. Táto trojica v roku 2002 zažila fatálny moment, keď Jessinu dcéru Carolyn našli zavraždenú neďaleko mešity, ktorú sledujú na stanici kvôli potenciálnym teroristickým útokom, na ktoré sú po 9/11 dosť citliví. Ray vyšetruje tvrdo a na vlastnú päsť k nevôli nadriadených, cíti osobnú povinnosť voči Jess. Lenže narazí na prepojenie prípadov, čo mu bráni vykonať spravodlivosť. Po 13 rokoch ňuchá po L.A. znova a cíti šancu na zadosťučinenie.

Najlepšie je ísť na Tajomstvo ich očí s minimálnymi očakávaniami i znalosťami ako v mojom prípade. Viete, že tám hrá chlapík z 12 rokov otrokom, dve dámy (Nicole Kidman a Julia Roberts), to je všetko. No na menšiu analýzu treba vyčleniť typ trileru a posúdiť aspoň niektoré vlastnosti. Nie sú tu žiadni duchovia či nadprirodzené elementy, ideme tvrdo po faktoch, vyšetrovaní a klasickej krimi, kde sa stala jedna vražda a teraz sa traja rezidenti policajnej stanice snažia zaistiť páchateľa. Pravda, ich vzťahy sú mierne precítené. Ray je kamarát s Jess a poriadne buchnutý do Claire, čo síce nezahaľuje jeho myseľ, aby videl fakty, ale má to istý dopad – najmä na grády, s ktorými je ochotný isť do rizika, porušovať predpisy alebo prekračovať hranice svojich možností.

Tajomstvo ich očí Tajomstvo ich očí

Ray totiž nie je obyčajný policajt, ale FBI typ na výmennom pobyte. Má tu kamošov, aj rivalov, ale na jeho misii sa krížia viaceré záujmy. Je sympatické vidieť istú obsesiu, no zároveň nie je Ray na pohľad obľúbenec, ktorému by ste chceli fandiť. Chiwetel Ejiofor podáva zmiešaný výkon: prvú polovicu si k nemu budete cestu hľadať, lebo jeho náklonnosť ku Claire je príliš priehľadná, strieda nálady a hoci je odhodlaný, prehráva prakticky v každom smere. Platí to najmä pre scény z roka 2002; tie súčasné akoby chcel posadiť do inej roviny – jeho postava zostarla, no jeho vnútorna túžba ostala.

Striedanie scén príde po prvej štvrťhodine a je spočiatku mätúce v tom, ktorý rok vlastne sledujeme. Keď si nájdete isté pomôcky (účesy i výraz hercov, vianočný veniec), začnete sa v mozaike orientovať a skladať stopy. Filmu v istom smere pomáha a súčasne škodí riešenie iba jednej vraždy – nenaháňame masového vraha, skôr sa neustále rýpeme v minulosti a snažíme nájsť ďalšie spojivá. Tým pádom je tempo relatívne pomalé, predkladané stopy často krpaté a scény dlhé. Prelínianie časov sa ukáže byť dobrým receptom na natiahnutie stopáže (v lineárnom podaní by film ťažko fungoval).

Tajomstvo ich očí Tajomstvo ich očí

No Tajomstvo ich očí je stále ten typ filmu, ktorý je o 20 minút dlhší ako by potreboval pre hladké sledovanie. Pred servírovaním finálnej pointy sa môže časť divákov začať nudiť, lebo už jednoznačne tuší, že film sa musí zlomiť a v tom vyšetrovaní nasadiť žolíka, niečo podstatné, stopu či element, aby zvrhol doterajších 90 minút naruby. Presne sa tak stane – a finálna časť filmu je dostatočne pútava na to, aby ste odišli s celkom dobrým pocitom. Ale čo tá naťahovaná séria scén predtým?

Herecké obsadenie je silné na papieri, ale často trošku mdlé na plátne. Nicole Kidman hrá tlmene, no Julia Roberts ešte viac, jej postava síce neuveriteľne trpí, ale akoby to nebola ani ona. S výnimkou dvoch scén sú všetky momenty s ňou takmer zabudnuteľné. Najväčšiu charizmu majú paradoxne tie vedľajšie postavy na čele s Carolyn, ktorú si strihlá hviezdička Zoe Graham (videli ste ju v Boyhood) a solídne obstál aj Alfred Molina, no je ho málo.

Tajomstvo ich očí je v americkej verzii priemernou naťahovanou krimi. Na výsledné pointy sa oplatí čakať, ale dopracujete sa k nim cez nevýrazné a časovo preskakované scény. Ak ste fanúšikmi Nicole i Julie súčasne, pripočítajte si bod.

Secret in Their Eyes (USA, 2015, 111 min.)
Réžia: Billy Ray. Hrajú: Chiwetel Ejiofor, Nicole Kidman, Julia Roberts

autor Michal Korec 27.11.2015