ALDABRA: BOL RAZ JEDEN OSTROV

ALDABRA: BOL RAZ JEDEN OSTROV

7.0

Pútavý a súčasne naťahovaný český dokument, ktorému svedčí 3D i slovenský dabing. To je Aldabra. A nie je to detský film či typický film pre celú rodinu, ako by sa mohlo zdať z kampane. Pre divákov všetkých vekových kategórií môže byť zaujímavý, ale treba sa naň pripraviť a vstrebávať ho postupne.

Aldabra je ostrov neďaleko Madagaskaru a je to druhý najväčší korálový atol na svete. Bežne naň ľudská noha nevkročí, čo ho robí spolu s viacerými zákonitosťami ekosystému príťažlivým miestom na Zemi. Až natoľko, že sa o ňom rozhodli českí tvorcovia natočiť rovnomenný dokument, kde nám približujú viaceré anekdoty či príbehy zo života tunajšej živočíšnej spleti alebo aj fyzikálnych zákonov i správania atolu ako geografickej časti v Indickom oceáne. Je to ambiciózny projekt, ktorý si pomáha rôznymi filmovými trikmi a má pomerne náročnú úlohu pri svojom tempe i túžbe udržať pozornosť.

Intro je pritom veľmi pútavé a výborne graficky pripravené, keď preletíme galaxiami až do Slnečnej sústavy, kde pristane kamera na Zemi, resp. Aldabre, aby začala rozprávať životopisy či vybrané fázy existencie niektorých druhov alebo prírodných javov. Prvé scény sú profesionálne pripravené, kamera letí naprieč vesmírom a akoby vracajúca sa sonda chce referovať o všeličom videnom. Sugestívna animácia môže slúžiť ako návod na vtiahnutie aj menších i väčších divákov, lebo je profesionálne nastrihaná a usadí vás do sedadla spoľahlivo.

Aldabra: Bol raz jeden ostrov Aldabra: Bol raz jeden ostrov

Lenže po cca 10-minútovom prológu prichádza istý útlm a zmena výhybky. Naplno sa začíname noriť do rozprávania, sledovať ostrov z diaľky či prírodné úkazy v lagúne a do toho sa mieša sledovanie lokálnych druhov. Aldabra sa rozbíja na jednotlivé epizódy: trvajú cca 6 až 10 minút a každá sa snaží pokryť istého živočícha alebo zaujímavosť. Sú rozmanité, striedajú napríklad mesačné fázy a zmenu prílivu/odlivu s jedálnym lístkom niektorých dravcov. Epizódne vyznievanie má výhodu: ak vás istá časť nechytí, nemusíte zúfať, lebo viete, že o pár minút príde ďalšia. Horšia situácia nastane vtedy, ak neupútajú dve-tri epizódy po sebe a začnete sa nervózne pozerať na hodinky.

Aldabra má totiž relatívne pomalé tempo, ktoré vychádza z povahy filmu, nedá sa maximálne urýchliť lov potravy alebo iný úkaz, keď si ho máte vychutnávať postupne. Lenže súčasný divák je zvyknutý spravidla na rýchlejšie zmeny scén, treba sa ozbrojiť trpezlivosťou. Ťažko povedať, kto bude s tým bojovať viac: či detský divák, ktorý absorbuje videné inak ako dospelák, ktorému azda v hlave víria aj iné myšlienky. Zrejme si deti odnesú z Aldabry trochu viac, lebo nebudú riešiť ani premenlivú kvalitu obrazu, kedy perfektné animácie s vyšším rozlíšením strieda autentická kamera. Filmu však neradno uprieť 3D, ktoré niektoré sekvencie posúva do skutočne nádherného divadla. Je to cítiť už v úvodnej scéne postupného prechodu na Zem a aj niektoré ďalšie momenty vás vytrhnú z pokojného sledovania. Čo je iba dobre, lebo presne to potrebujete v čase, kedy vás napríklad opakovaný boj kraba o vajíčka nebaví tak ako napríklad sekvencia zháňania potravy v podaní krásavice.

Obsahová zložka v epizódach totiž väčšinou mapuje to, kto koho žerie alebo ako sa kradne potrava navzájom i funguje celý ekosystém. Druhú líniu autori venovali zmenám atolu a jeho premenlivej vodnej hladine, ktorá má dopad na živočíchy – napríklad veľké korytnačky, ktoré sa nemusia stíhať presúvať a zmeškanie odlivu atakuje ich možnosti prežitia.

Výborne pôsobí dabing Maroša Kramára, ktorý si prakticky vyrozpráva celú Aldabru sám. Mení tón hlasu, polohu, dodáva punc profesionality (je to jeden z najlepších dabingov roka spolu s Monikou Hilmerovou V hlave) a v jeho podaní vhodne padnú aj mená pre niektoré živočíchy. Chvastúň a iné prívlastky pomáhajú najmä deťom odlíšiť dianie medzi inak anonymnou spleťou druhov.

Aldabra je poctivo natočený dokument, kedy sa autori vydali na nedostupné miesto Zeme, aby nám z neho ukázali čo najviac. Pridanie prvkov rodinného filmu pomáha najmä deťom, ale celkovo je film predsa len trošku dlhý aj pri 73 minútach. Ale ak prídete vhodne naladení, budete spokojní.

Aldabra: Byl jednou jeden ostrov (ČR, 2015, 73 min.)
Réžia: Steve Lichtag. Scenár: Steve Lichtag. Komentár v slovenskom znení: Maroš Kramár

autor Michal Korec 22.11.2015