Kino recenzia > Dracula: Neznáma legenda
A Cure for Wellness
Agnus Dei
Jackie

DRACULA: NEZNÁMA LEGENDA

Vlad III. vládol zemičke menom Transylvania, no ich dni boli zrátané, keď začal na hraniciach búšiť do boja osmanská ríša a neľútostný sultán. Postaviť sa mu by bola takmer samovražda a sultán...

Universal reštartuje svoje hororové klenoty: v talóne má Múmiu, Frankensteina, ale začína Draculom, no s odlišným žánrovým konceptom.

Vlad III. vládol zemičke menom Transylvania, no ich dni boli zrátané, keď začal na hraniciach búšiť do boja osmanská ríša a neľútostný sultán. Postaviť sa mu by bola takmer samovražda a sultán žiada vydať tisíc mužov s jeho vlastným synom do vlastnej armády. Vtedy sa vzoprie a rozhodne sa ukuť iný pakt – nie s pozemskou veľmocou, ale nadprirodzenou silou. Vládca sa stane Drakulom, dokáže poraziť veľké vojská, no prichádza naňho aj iná kliatba.

Zmeniť žáner z hororu na napínavú akciu nie je v podaní Universalu zlý nápad. Efektný trailer ukázal veľa akcie a prezentuje transylvanskú postavu ako akčné eso, ktoré sa mení na kŕdeľ netopierov a kosí vlny nepriateľov, čo je sľubná návnada. Dej nie je postavený príliš originálne a sústredí sa najmä na súboj vládcu so sultánom, čo sprehľadňuje motivácie postáv. Jeden chce Transylvaniu dobyť, druhý ju chce chrániť a rovnako aj svoju rodinu. Jeden si pýta tisícku vojakov a potom pošle veľkú armádu. Tu a tam sa kopia klišé, ale treba brať do úvahy zmenu žánru i vyznenie filmu.

Fanúšikov originálu bude určite zaujímať, či vo filme ostala ešte štipka napätia a odpoveď je kladná. Najmä v prvej tretine a pri fáze premeny sa nájdu napínavé scény ako z bežného hororu, ale netreba čakať veľa násilia či hutnú atmosféru pri voľnejšej vekovej prístupnosti. Zrod je celkom dobrý, temný a poslúži ako akceptovateľná zložka prvého (tzv. origin) filmu. Lebo možnosti deja sú otvorené a tento príbeh nemusí nutne vyriešiť všetko. Okrem napätia tu nájdeme veľa dialógov, ktoré poslúžia ako vata a prepašoval sa tu aj kus povinnej romantiky.

No gro divákov sem príde na akčné scény a tie sú solídne. Akcia síce pôsobí občas zbrklo a nejednu scénu by ste radi natiahli o pár minút (z 92-minútovej dĺžky cítiť veľa strihu alebo snahu nenudiť, no výnimočne by mohol byť film aj o 10-15 minút dlhší), ale hrá sa tu jasne na efekt ako pri druhej 300 a nechýbajú rozličné filtre (pravda, ladené najmä do tmavých farieb). Akčných scén nie je málo, ani sa nestačíte nudiť a film končí. Menšie potýčky sú pomerne krátke a neberú sa vážne, krvi veľa netečie ani z krkov, ani bojisku. Ramin Djawadi sa činí a jeho hudba neustále duní.

Väčšie bitky sú neprehľadné kvôli kamere, ale za to pôsobia ako najefektívnejšie momenty filmu. Nie je ich veľa a musíte si na ne počkať, no potešia oko diváka. Za stredne veľký rozpočet vznikol solídny celok. Karpatské oblohy, staré zámky, šíky armád a do toho naštvaný Vlad III. sú efektívne kombo. Keď sa bojuje a nekecá o tradícii, rodine, láske či cti, máte sa na čo pozerať. Jediné, čo možno filmu chýba, je viac ľahkosti, takto sa berie strašne vážne, titulný Luke Evans je furt naštvaný a vystačí si s jedinou emóciou. Stále je však najlepšie obsadeným hercom. Dominic Cooper ho tesne nasleduje, opäť hrá tuctového zloducha ako v Need for Speed, len v stredovekom prevedení.

Samozrejme, Drakula: Neznáma legenda je popcornová akčná verzia a na nič sa nehrá. Bod navyše si zaslúži za odlišné nazeranie na hrdinu, dobré efekty, šikovný strih a krátku stopáž. Na klasiku kašle, ale nie je to druhý Underworld – i keď je otázne, kam sa môže potenciálna séria uberať.

Dracula Untold (USA, 2014, 92 min.)
Réžia: Gary Shore. Scenár: Matt Sazama, Burk Sharpless. Hrajú: Luke Evans, Dominic Cooper, Sarah Gadon

2014-10-1818.10.2014 | Michal Korec