OSTROV

OSTROV

6.0

Filmová recenzia



Bulharsko-švédsky film Ostrov sa začína veštením z karát. Amatérsky jasnovidec prezrádza hlavnému hrdinovi, že sa v ňom skrýva niekoľko nepriznaných bytostí, a poučuje ho, aby - ak chce žiť naplno - zabudol na rozum a dal priestor srdcu. Súdiac podľa výsledku, týmto pravidlom sa neriadil iba tridsiatnik Daneel, ale aj jeho tvorca, scenárista a režisér Kamen Kalev.

Najprv to vyzeralo sľubne ako typický dovolenkový film, vhodný pre toto ročné obdobie. Dvojica tridsiatnikov, ktorá žije v Paríži a funguje vo vášnivom vzťahu už štyri roky, sa vyberie na dovolenku do Bulharska, ktorú napriek nevôli partnera presadí nežnejšia polovička páru. Až na mieste sa Sophia dozvie, že Daneel sa v tejto krajine narodil a žil prvých desať rokov v sirotínci. Po šoku z preplnenej pláže odídu na malý ostrov v Čiernom mori, ktorý nespĺňa predstavy o ideálnej relaxačnej destinácii nielen svojím skromným vybavením, ale najmä prítomnosťou záhadných obyvateľov, zrejme sezónnych robotníkov. Nespokojnosť Sophie a nepokoj Daneela, vyvolaný návratom frustrujúcich spomienok, vyústi do krízy mileneckého vzťahu, skomplikovaného ženinou ťarchavosťou, ktorý sa zdanlivo končí jej odchodom z ostrova i z krajiny.

TEXT OBSAHUJE SPOILERY

Opusteného Daneela pohltia spomienky, fantazijné predstavy a morbídne sny, ktoré sú súčasťou jeho hľadania vlastnej identity. Nad príbehovou líniou, aj doteraz len náznakovou, začína prevládať psychologická dráma, ktorá by možno diváka väčšmi oslovila, keby bola lepšie motivovaná, nielen náhle prebudeným symptómom opusteného dieťaťa, a keby bol hrdina sympatickejší. Pri absencii súcitu s dospelým mužom, ktorý sa správa ako nezrelý pubertiak, sa k slovu hlási nuda. Našťastie však Daneel napokon nájde duševnú rovnováhu a radostne telefonuje Sophii, aby vyjadril potešenie z očakávaného potomka. Telefonát však nedokončí, ostrým strihom sa ocitne v novej životnej situácii a diváci v inom filme.

Ostrov Ostrov

Hrdina sa zúčastní na castingu do pamätnej televíznej reality show Big Brother, pre ktorú si vytvorí postavu mentálne retardovaného bezdomovca Toška. (Pozorný divák možno postrehne, že tak sa volala svojrázna figúrka, ktorá oslovila dvojicu na burgaskom letisku so žiadosťou o cigaretu a dva leva.) Psychodráma je zabudnutá, pred nami sa rozvíja satira na súčasný kult televíznej obrazovky, aktérov i tvorcov spomínaných „realít“, na ktorej sa dá aj zasmiať. Smutnejší podtext má vstup Sophie do tejto relácie, ktorá v ňom oprávnene vidí jedinú možnosť, ako sa dostať k svojmu „schizofrenickému“ partnerovi. Film sa však ešte stále nekončí, pribudne záhadné zmiznutie populárneho Toška – Daneela, ktorý stihol obdarovať svojich spolubývajúcich v televíznej vile i narastajúci počet divákov niekoľkými komplikovanými úvahami o súčasnom svete a mieste človeka v ňom, zaznie aj biblický motív, spojený s aktuálnymi Vianocami a blížiacim sa Sophiiným pôrodom, aby sme sa v závere stretli s novou hrdinovou identitou, tentoraz úspešného športovca – cyklistu. Zdá sa, že keby sa na plátne objavil sám Sagan, už by to nikoho neprekvapilo...

Scenárista a režisér Kamen Kalev (narodený r. 1975 v Burgase, absolvent štátnej filmovej školy La Fénnis v Paríži, ktorý po nakrúcaní videoklipov a reklám debutoval r. 2009 filmom Hrať svoju hru – Iztochni piesi, portrétom dvoch bratov, ktorí stratili životné ambície, uvedeným na festivale v Cannes) chcel zrejme svojím druhým celovečerným filmom Ostrov vypovedať veľa o peripetiách partnerských vzťahoch, o prepojení prítomnosti s minulosťou, o etickej kríze súčasného sveta a nadvláde peňazí v ňom, ale nedokázal hierarchizovať a následne pospájať jednotlivé témy tak, aby vytvorili konzistentný, zmysluplný celok. Preto jeho film vyvoláva dojem, že ide o niekoľko postupne vyrozprávaných príbehov, ktoré majú len málo spoločného.

Ostrov Ostrov

K získaniu dobrého dojmu nepomohlo ani obsadenie pôvabnej francúzskej modelky a herečky Laetitie Casty (1978, filmy Asterix a Obelix, Gainsbourg, Smrteľné lži), ktorá sa pred kamerou správala prirodzene a sympaticky, ani angažovanie dánskeho herca Thure Lindhardta (1974, filmy Pelle Dobyvateľ, Anjeli a démoni, osobitné znamenie – plynulá znalosť šiestich jazykov), ktorý sa snažil vyjadriť všetky citové poryvy svojho rozorvaného hrdinu, no najlepšie sa mu darilo v komickej polohe. Kamera Juliana Atanasova využívala hojne fotogenickosť Čierneho mora, ktoré občas „zahralo“ aj v dramatickom kontexte (scéna podmorského milovania dvojice počas idylického začiatku dovolenky a podobná scéna pokusu o takmer utopenie partnerky v období vrcholiacej krízy).

Niekto z internetovej diskusie k filmu označil Ostrov za „mysteriózny úlet“, päť stoviek hlasujúcich rešpektovaného portálu IMDb mu prisúdilo rating 4,9 (z možných 10 bodov). Škoda, že snímka nesplnila to, čo sľubovala v prvých minútach: príjemný filmový zážitok, pre ktorý sa oplatí ísť do kina.


The Island (Bulharsko/ Švédsko, 2011)
Scenár, réžia, produkcia: Kamen Kalev. Hrajú: Laetitia Casta, Thure Lindhardt, Alejandro Jodorowsky, Bertille Chabert, Rousy Chanev, Petar Popyordanov a ďalší


autor Nina Hradiská 20.8.2013
Kinema
6.0
Diváci
-
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 95 min
Krajina: Bulharsko Švédsko
Rok výroby: 2011

Premiéra: 10.10. 2011
Premiéra SK: 15.8. 2013
  • Tiché znamenia / Blink Twice. Miliardár Tatum pozýva na ostrov, kde sa veci vymknú kontrole (30.04.2024 0:22:19)
  • Festival na Kanárskych ostrovoch vyhral filmový diptych Joãoa Canijoa (29.04.2023 10:21:11)
  • Krátkometrážná dráma Ostrov svobody s Jiřím Mádlem a Judit Bárdos (15.09.2022 18:47:10)
  • Séria dokumentárnych filmov o kreatívnych centrách Ostrovy je v polovici (30.06.2022 9:46:17)
  • Film o korupcii a tajnom jazyku z Kanárskych ostrovov (15.06.2020 23:43:54)
  • Filmy o prežití na opustenom ostrove vám môžu pomôcť aj pri projekte AreaZ (06.04.2020 13:38:47)
  • Na Berlinale sa predstaví aj dráma o teroristickom útoku na ostrove Utøya (08.02.2018 11:07:46)
  • Kto ešte vkročí na Ostrov lebiek? (13.08.2015 18:59:45)
  • Ešte jedna plavba na Kukuričný ostrov (27.03.2015 11:22:51)
  • Tom „Loki“ Hiddleston vstúpi na Ostrov lebiek (26.09.2014 21:47:35)
  • KASKADÉR
    [RECENZIA ]
    1
    Súperi
    SÚPERI
    [RECENZIA ]
    SPIACI ÚČET
    [RECENZIA ]
    PRÍPAD GOLDMAN
    [RECENZIA ]
    KOLAPS
    [RECENZIA ]
    Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    Diváci
    -
    Ohodnotiť

    Žáner: Dráma
    Minutáż˝: 95 min
    Krajina: Bulharsko Švédsko
    Rok výroby: 2011

    Premiéra: 10.10. 2011
    Premiéra SK: 15.8. 2013
    0 z 10
    0 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    25.4 |
    hodnotenie 7/10
    25.4 |
    hodnotenie 8/10
    25.4 |
    2.5 |
    2.5 |
    hodnotenie 8/10
    2.5 |
    9.5 |
    hodnotenie 8/10
    16.5 |
    NAJČÍTANEŠIE
    |SMRŠŤ
    1
    hodnotenie 5/10
    |KOLAPS
    0
    hodnotenie 8/10
    |OPIČÍ ČLOVEK
    0
    hodnotenie 7/10
    |SÚPERI
    1
    hodnotenie 8/10
    |MANŽELIA STODOLOVCI
    0
    hodnotenie 7/10
    |ÚTEK Z UTÓPIE
    0
    hodnotenie 8/10
    |TO SA MI SNÁĎ LEN ZDÁ
    0
    hodnotenie 8/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 6379
    02 |
    návšt. 3868
    03 |
    návšt. 3865
    04 |
    návšt. 3518
    05 |
    návšt. 2098
    06 |
    návšt. 1798
    07 |
    návšt. 2057
    08 |
    návšt. 1557
    09 |
    návšt. 764
    10 |
    návšt. 551
    REBRÍČEK US
    01 |
    $11,0 mil.
    02 |
    $10,0 mil.
    03 |
    $9,6 mil.
    04 |
    $8,9 mil.
    05 |
    $4,8 mil.
    06 |
    $4,7 mil.
    07 |
    $4,5 mil.
    08 |
    $2,9 mil.
    09 |
    $2,3 mil.
    10 |
    $1,8 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.