HASTA LA VISTA

HASTA LA VISTA

7.0

Hneď v úvode treba poznamenať, že kto je zvedavý na ďalšiu verziu „prcičiek“ s prívalom sexuchtivého nevkusu, sa v prípade belgickej snímky Hasta la vista! nedočká zadosťučinenia. Klubová asociácia ponúka v našich kinách komorný civilný príbeh troch hendikepovaných kamarátov, ktorých už omrzel život panica. Režisér Geoffrey Enthoven im vybral lákavú španielsku destináciu s vychýreným bordelom Selecta, aby tam Philip, Lars a Jozef keď už po prvýkrát, tak kvalifikovane, nazreli do tajov sexu.

Príbeh filmu sa zakladá na skutočnom čerpaní sexuálnych skúseností Astu Philpota a jeho priateľov. Enthoven volil žáner komediálnej drámy s prvkami road movie. Zabŕdol do škatuľky, kde sa ľahko skĺza k sentimentu, citovému vydieračstvu a paľbe nemiestnych prvoplánových vtipov. Mladí muži očividne dychtia po sexe, no takmer slepý Jozef (Tom Audenaert) ledva prečíta návod na kondóme, Lars (Gilles De Schrijver) sa pohybuje kvôli šíriacemu sa mozkovému nádoru na vozíčku a Philip (Robrecht Vanden Thoren) je paralyzovaný od krku nadol. Ani výrazné postihnutie im nezabráni v zosnovaní tajného plánu – pod zámienkou cesty za krásami francúzskych a španielskych vín sa vydávajú na veselé putovanie do bordelu. Autor vo vzťahu k divákovi vykresľuje zvláštnu trojicu rovnoprávne, ba až výbojne, hoci aj tak je z plátna cítiť závan súcitu – hlavne z pozícií rodinných príslušníkov.

Hasta la vista Hasta la vista

Hasta la vista! citlivo pristupuje k jednotlivým typom hendikepov, nutne musí užiť aj tony humorného nadľahčovania a v civilnom duchu oboznamuje diváka s charakterovými nuansami hlavných hrdinov. Tí „klopú na nebeskú bránu“ obkolesení dobrým vínom s vidinou sľubného cieľa v španielskom Punta del Mar. O odvoz sa im stará sprvu nevrlá francúzsky hovoriaca šoférka a ošetrovateľka Claude (Isabelle de Hertogh), ktorá počas niekoľkých dní príjemne pretaví svoju šťavnatú povahu do jedinečného a nezištného strážneho oka bizarnej trojice mrzákov.

V rukách Geoffreyho Enthovena dostali postavy Philipa, Jozefa a Larsa uveriteľné a akceptovateľné obrysy. Niekedy si so svojou roztopašnosťou neberú servítku pred ústa. Občas sa zdujú ako malé deti a občas režisér pripustí istú dávku existenčného bôľu. Bez fešáckej Claude by ale trojica len ťažko rozohrala dopointované party. Isabelle de Hertogh hrá jej postavu celým svojím kyprým telom a výrazným veľavravným pohľadom „mamutky“. Samotný cieľ cesty zostáva vo filme nevyzdvihnutý, príjemne prichádza akoby mimovoľne v defilé zážitkov, kde je jedným z mnohých.

Hasta la vista Hasta la vista

I keď sa Enthoven vynasnažil neuviaznuť v sieti žobrania o súcit, už len základná zápletka, bohužiaľ, nemôže nebyť o inom. Philip, Lars i Jozef veselo a zvysoka kašľú na svoje nedostatky, a to je jediným možným východiskovým bodom, ako komediálnej línii učiniť zadosť. Tak okatý postih, tak prostučký cieľ a tak súcitná Claude. Veľa tlačenia na pílu sa ukázalo ako scenáristická slabota na 115-minútový film. Nepochybujem ale, že mnohých za srdce chytí, veď Nedotknuteľní si tu toť pred necelým rokom vybudovali solídnu základňu fanúšikov...

Hasta la vista! (Belgicko, 2011, 115 min.)
Réžia:Geoffrey Enthoven. Hrajú: Charlotte Timmers, Roos Van Vlaenderen, Robrecht Vanden Thoren

autor Zuzana Ondrišová 17.5.2013