MLÁDEŽI NEPRÍSTUPNÉ

MLÁDEŽI NEPRÍSTUPNÉ

3.0

Plagát na Mládeži neprístupné sčasti klame; film nemajú na krku iba tvorcovia Niečo na tej Mary je, okrem Farrelyovcov totiž režíroval takmer ďalší tucet tvorcov a výsledkom je bizarná komická mozaika, ktorá má blízko ku Scary Movie či Bulšitu.

Rámcová línia o tom, ako tínendžeri hľadajú titulný Movie 43, je sama o sebe slabá a na 98 minút rozhodne nestačí. Preto scenáristi nasadili fragmentovaný štýl rozprávania, po cca 7-10 minútach sa striedajú príbehy s rozličnými hercami, spravidla áčkového formátu, a vy sa snažíte pochopiť, čo ich motivovalo do tohto projektu ísť. Honorár to zrejme nebol, možno chuť vystreliť si zo seba či dostať sa do nepravdepodobnej roly a možnosť porovnať si svoj part s kolegami z Hollywoodu. Paradoxne pôsobí novinka miestami podobne ako nejedna menej vydarená paródia typu Scary Movie, dokonca občas ešte horšie, keďže jej chýba ústredná téma a už po 20 min sa zvrhne iba na prehliadku skutočne nechutného humoru, kde fekálie alebo telesné tekutiny hrajú hlavný prím. Po absencii viacerých slabučkých paródií s tematikou 300 či upírov, ktoré sa v USA pár týždňov ohriali v kinách a išli na DVD, no u nás sa kinám úplne vyhli, ide o (ne)želaný návrat.

Mládeži neprístupné sa tvári ako epizódna komédia, a bez dejového tmelu vyznieva ako béčková produkcia. Hoci obsahuje množstvo známych tvárí, ich prítomnosť sa až na niekoľko výnimiek na výslednom filme málokedy prejaví. Naopak, mnohí herci klesajú na pomyselné dno, mnohí ich fanúšikovia budú nemilo prekvapení, do čoho sa namočili – najmä Hugh Jackman a Kate Winslet.

Mládeži neprístupné Mládeži neprístupné

Časť príbehov je celkom vtipná – šialené rande Halle Berry má ideálnu dĺžku a nie je zbytočne naťahované. Epizóda s Naomi Watts-Liev Schreiber má výborný nápad v podobe domácich učiteľov, ktorí sa menia do rolí podľa učebnej látky. A basketbaloví černoši majú skvelé gagy. No ostatná časť scén je často trápna. Zraz superhrdinov je kráľovskou ukážkou, kde bol jeden hlavný tip, čo by sa mohlo do komédie hodiť, jednotlivé postavy a ich dialógy ho však rozbili do nudnej kaše. Keď sa s odstupom času pozriete na Mládeži neprístupné, mnohé vtipy vám prídu silené, až je podozrivé, že prečo pri toľkej premenlivosti nemohli tvorcovia vytvoriť lepší celok. Pretože ak už striedajú hercov či epizódy po 10 minútach, čakali by ste, že budú nabité parádnymi frkmi, nie naťahovanými scénami a navyše málinko originálnymi.

Problematický je celkový humor. Iste, svojím spôsobom ide nadoraz a chce ukážať, ako je všetko bláznivé, perverzné a vystupujú tam áčkové celebrity. No pokiaľ si odmyslíte vulgárny i sexuálny podtón, kvantum telesných tekutín či exkrementov, neostane vám veľa zábavného. Humor nie je vôbec politicky nekorektný, je často až banálny, čím sa odlišuje napríklad od Borata či Diktátora, ktorý určitú mieru vulgárnosti využíval k tvorbe sofistikovanejších vtipov. Tu chýba hlbší podtón, je tu veľa sexuálnych narážok... asi ako v Prcičkách a ich klonoch.

Mládeži neprístupné Mládeži neprístupné

Očividne tu chýba pevná ruka režiséra, ktorá by rozhodla o tom, ako tento celok zlepiť dokopy. Scenáristi si robili prakticky, čo sa im zachce a na výsledku je to vidieť. Je tu všetko a nič. Každý divák sa bude baviť niekde inde, no polovicu či dve tretiny bude neveriaco zízať na plátno, pýtať sa prečo sú tam ostatné časti filmu a že to celé je vlastne blbosť.

Áno, je to tak. Ako experiment si môžete Mládeži neprístupné strihnúť, no idete do experimentu za vlastné peniaze. Osobne som ho takto absolvoval raz a stačí mi. Nemá zmysel ho vidieť znova – a pre mnohých vlastne ani prvý raz.

Movie 43 (USA, 2012, 98 min.)
Réžia: Elizabeth Banks, Steven Brill, Steve Carr, Rusty Cundieff, James Duffy, Griffin Dunne, Peter Farrelly, Patrik Forsberg, James Gunn, Bob Odenkirk, Brett Ratner, Jonathan van Tulleken. Scenár: Steve Baker, Will Carlough, Patrik Forsberg. Kamera: Frank G. DeMarco, Steve Gainer, William Rexer ... Strih: Debra Chiate, Jon Corn, Patrick J. Don Vito ...  Hudba: Billy Goodrum Hrajú: Emma Stone, Gerard Butler, Hugh Jackman, Chloë Grace Moretz, Elizabeth Banks, Kristen Bell, Kate Winslet, Anna Faris, Naomi Watts, Uma Thurman

autor Michal Korec 27.1.2013
3.0
1.6