V TIENI

V TIENI

8.0

Titul ocenený českou filmovou kritikou ako najlepší film roka 2012. Prehľad nominácii nájdete TU.

50-te roky minulého storočia tvoria atmosférické podhubie filmu Davida Ondříčka V tieni (Ve stínu). Veľmi sugestívna žánrovka s Ivanom Trojanom v hlavnej úlohe vypovedá o neľahkej úlohe morálnej čistoty v špinavých vodách totalitného režimu. V čisto detektívnom duchu dochádza k odhaľovaniu politicko-spoločenskej skazenosti, kde dominuje strach a stiahnuté chvosty pred zlovestnou mocou Štátnej bezpečnosti.

Kapitán Hakl (Trojan) vyšetruje v Prahe roku 1953 klasickú lúpež klenotníctva. Jediným podozrivým sa spočiatku javí zlodej Janata (Norbert Lichý), no kauza prekračuje bežné kriminalistické vyšetrovanie a dostáva sa pod dohľad ŠtB (Marek Taclík, Richard Stanke). Do hry vstupuje nemecký detektívny „kolega“ Zenke (Sebastian Koch) - s následným politickým dohľadom zo sovietskej strany. Obžaloba viní židovskú obec ako pašerákov peňazí na podporu sionistického terorizmu Blízkeho Východu.

Ondříček sa po šiestich rokoch odmlky vracia do režisérskeho kresla na poli hraného filmu. Od zvyšku jeho predchádzajúcej tvorby (Grandhotel, Jedna ruka netleská, Samotáři, Šeptej) sa V tieni líši takmer vo všetkom. Najmarkantnejšou je zvolená téma spoločenskej korupcie, deptajúcej sily moci a obdobie tohto komorného príbehu, na ktoré si pamätá čoraz menej ľudí. Žiadnu typicky „ondříčkovskú“ hravosť film neobsahuje, Trojan dostáva úlohu zodpovedného kriminalistu s tichým a vytrvalým zanietením pre spravodlivosť, ktorý je konfrontovaný s neistou dobou rozsiahlej moci ŠtB. Zároveň stojí zoči-voči obetovaniu vlastnej rodiny (manželka - Soňa Norisová, syn - Filip Antonio) pre čistý a transparentný prístup k rozrastajúcemu sa prípadu. Pribúda násilie, zahladzovanie stôp, svedkovia miznú, Hakl pátra neverejne, na vlastnú päsť...

V tieni V tieni

V tieni plynie pozvoľne v ponurom opare nedohorených cigariet a hanebných konšpiračných praktík. Dominuje hnedosivá farebná clona a výrazné užívanie tieňovania postáv – jednak pre znázornenie spoločensky tajomných persón, jednak na poukázanie vnútorného napätia hlavnej postavy. Banalita bežných kriminalistických postupov prerastá do zámerne mareného hľadania pravdy na pozadí dobových historických udalostí. Atmosféra, detailne prepracovaná, dýcha ponurosťou v ošarpaných budovách i sychravom pražskom exteriéri. Vizualitu ako najcennejší prvok filmu dopĺňajú samotný dej, napojenie sa na neprehľadnú pavučinu ŠtB, ako i v každej pozícii dôležitosti postáv deja vynikajúce herecké výkony.

Síce sa takýto film javí ojedinelým počinom, nesie v sebe ale nadčasovosť boja odhodlaného, no osamelého, predstaviteľa morálky voči masovo organizovanej zločinnosti. Ondříček reflektuje spomínané 50-roky s citom pre detail a atmosférovú dokonalosť a pre väčšinového diváka dostatočne zrozumiteľne odhaľuje spletité väzby vtedajšej úradujúcej moci. Herecky v ňom exceluje nejedna česká filmová hviezda, často v skromnej epizódnej úlohe, no o to poctivejšie zvládajúca svoj part a uveriteľne načrtáva marginálnu postavu príbehu (Klára Issová, Richard Stanke, Jiří Štěpnička, Simona Babčáková, Martin Myšička, David Švehlík, Miroslav Krobot a ďalší.) Na vrchole vedľajších postáv tróni jednoznačne „dederák“ Zenke – jeho postava nenápadne pretkáva dej a svojou postupne odhaľovanou psychologickou hĺbkou sa elegantne prediera do rozhodujúcej dejovej kolízie.

V tieni V tieni

Epsteinov niekoľkokrát prepracovaný scenár dostal skvelé filmové spracovanie v česko-slovensko-poľsko-izraelskej koprodukcii a dobová noir snímka V tieni je hudobne zastrešená nemálo známou Ondříčkovou dvornou hviezdou J.P. Muchowom v spolupráci s Michalom Novinskim. Kamerovo je vynikajúco zvládnutá Adamom Sikorou. Jednoducho, dlhoročná mravenčia práca sa odzrkadlila na vyváženosti filmového diela, kvalitnom výbere tvorcov i bravúrnom profesionálnom hereckom predvedení. V žiadnom prípade sa však do kina nechystajte na klasického Ondříčka. V tieni vzdáva hold neskrivenému ľudskému charakteru a klania sa nezlomnému duchu spravodlivosti v spoločensky neprajnej dobe. Nehravé to posolstvo pre ozrejmenie historických súvislostí mladším generáciám.

Ve stínu (ČR / SR / Poľsko / Izrael, 2012, 96 min.)
Réžia: David Ondříček. Scenár: Marek Epstein, David Ondříček, Misha Votruba. Kamera: Adam Sikora. Strih: Michal Lánský. Hudba: Jan P. Muchow, Michal Novinski. Hrajú: Ivan Trojan, Sebastian Koch, Soňa Norisová, Jiří Štěpnička, Marek Taclík, David Švehlík, Filip Antonio

autor Zuzana Ondrišová 1.10.2012
8.0
8.5