BOURNEOV ODKAZ

BOURNEOV ODKAZ

7.0

Rok 2007 nám zanechal zdanlivo ukončené trilógie Pirátov Karibiku, Spider-Mana či Bournea. A do piatich rokov sa nám rysujú štvrté časti, reštarty, rebooty atď. Nový diel do série Bournea vo veľkom pripomína osud Spider-Mana: veľká časť tímu tvorcov sa vymenila vrátane všetkých hercov i režiséra. Iba scenáristická pozícia je prepojená medzi trilógiou a novinkou – cez Tony Gilroya.

Nikdy nebol iba jeden. Slogan filmu načrtáva, akým spôsobom sa rozvíja dejová zápletka v univerze vycvičených agentov, ktorí sa rozhodli ujsť z programu. Je tu množstvo odkazov na Bournea, agentúra po ňom vyhladzuje stopy, no na plátne ho už nevidíme. Namiesto neho sa sústredí dianie na ďalšieho superagenta – Aaron Cross rovnako uteká, spojí sa s vedkyňou Martou, ktorá mala na starosti vedeckú časť vládneho programu. Po krku mu ide šéf operácií Byer so snahou vyčistiť vzniknuté problémy. Ale Cross si na rozdiel od Bournea veľa pamätá – a preto môže spôsobiť viac škôd.

Spomínaný Tony Gilroy sa podieľal na scenároch pôvodnej trilógie, preto jeho angažovanie pre tento vedľajší diel ponúkalo unikátnu šancu, že by prepojenie mohlo fungovať. No azda opantaný novými možnosťami a navyše lákavou možnosťou odrežírovať celý film dodáva hutné 134-minútové dielo, ale vo výslednom deji je mierne otupený. Kľúčovým cielom snaženia bolo očividne vytvoriť čo najviac prepojení s minulými filmami, najmä tretím. Výsledkom je séria flashbackov, asociačných skokov či poriadne natiahnutá prvá polovica filmu, kde sa nedeje príliš veľa akčného – ale vytvárajú sa postavy úplne nové, charaktery sa komplikujú, spleť intríg zamotaná. Je tu toľko návnad, že si občas neviete vybrať. Osobne som pristúpil k filmu ako obyčajný divák – pamätám si zhruba dianie trilógie, nemám ju napozeranú pred videním novinky. Na bežné videnie predložený dej stačí – otázne je, či sa správne napája na trilógiu a nevznikli diery v konzistencii. Jedna vec platí – na prvú hodinu je toho veľa.

Bourneov odkaz Bourneov odkaz

Tony Gilroy očividne nedokáže vždy režírovať sviežo. Rovnaký problém ako pri Michael Claytonovi – je to dobre napísaný film, má zaujímavé obsadenie, ale tempo je pomerne pomalé. Občas príde zvrat v šikovnom strihu, ale inak sa musíte obrniť vlastnou trpezlivosťou a obsedieť v kine. Gilroy mal skôr prenechať réžiu niekomu s dynamickou víziou akcie, pretože sám dokáže priniesť dve-tri dobré akčné scény, ale často ju nedokáže uchopiť a zase sype dialógy. Až v druhej polovici filmu sa nájde rýchla akcia (s výborným finále, ktoré atakuje stopáž 20 až 30 minút), no nie vždy je nápaditá.

Ak sa rozhodnete neriešiť odlišnosť častí filmu (prvá viac konverzačná, druhá akciou nabitá), čaká vás pomerne komplexný napínavý triler, kde na zvrat netreba čakať dlho, zamotané časti dajú zmysel a o napínavé momenty nie je núdza. Emócie sa servírujú pomaly, no fungujú, keď sa dá dokopy Aaron s Martou a utekajú spoločne. V tých chvíľach pripomína Bourneov odkaz najlepšie momenty série.

Bourneov odkaz Bourneov odkaz

No vo vašom podvedomí bude hlodať červíček pochybností, že napriek spletitej sieti intrík, novej zápletke a hrdinovi stratila séria kus duše – popri nevyrovnanom tempe a nie príliš agresívnej akcii je na mieste hľadať drobné nedostatky v obsadení. Jeremy Renner je ideálny herec pre vážnejšie drámy ako Smrť čaká všade, no akčný hrdina, ktorý má utiahnuť áčkový film a prevziať štafetu po predsa len kvalitnom hercovi, nedokáže zažiariť na sto percent. Jeho Aaron Cross je vytrénovaný svalnáč, zvláda akciu a pozná čo kedy urobiť, no azda to, že to nie je vyhúkaný bývalý agent vám prekáža v stotožnení – a špeciálne v kontexte tejto série. Rachel Weisz je fajn a v akčnom filme sa nestratí. Za to Edward Norton jasne ukazuje, že návrat ku špekulantovi, hoci na vládnej strane barikády, to je presne rola, čo mu sedí. Zosnovať, exekuovať jasný akčný plán – a improvizovať, keď sa mu začína rozpadávať.

Mohli by sme porovnať ďalšie elementy filmu ako hudbu či kameru, no výsledok už odlišný nebude. Bourneov odkaz je vedľajší produkt – obstojí ako akčný triler (teda viac ako triler, kde sa snaží zaujať zápletkou ako akciou), do série zapadne, trošku ju obohatí, no neraz je kostrbatý. Ako letné kino fajn. Ako nasledovník špičkovej trilógie už toľko bodov nedosahuje, hoci veľmi chce pokračovať ďalej.

The Bourne Legacy (USA, 2012, 135 min.)
Réžia: Tony Gilroy. Námet: Tony Gilroy. Scenár: Tony Gilroy, Dan Gilroy. Kamera: Robert Elswit. Strih: John Gilroy. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Jeremy Renner, Rachel Weisz, Edward Norton, Albert Finney, Joan Allen, Scott Glenn, Stacy Keach, Oscar Isaac

autor Michal Korec 13.8.2012
7.0
6.1