AŽ VYJDE MESIAC

AŽ VYJDE MESIAC

9.0

Štyridsaťtriročný americký scenárista, režisér a producent Wes Anderson je povestný svojráznym rukopisom. Jeho filmy ako Taká zvláštna rodinka, Život pod vodou, Darjeeling s ručením obmedzeným sú v podstate rodinné drámy, no posunuté akoby do inej dimenzie, do sveta kde banálne je podstatne a výnimočné je marginálne.

Andersonove snímky poučene narábajú s charakteristickými znakmi najrôznejších filmových žánrov, so stereotypmi a klišé, aby ich analýzou a následnou syntézou, za použitia zveličenia, nadhrávania, banality i gýča vytvárali originálne absurdné filmy s bláznivými postavami, bizarnými príbehmi a špičkovými hereckými hviezdami. Andersonov vtip je neobyčajný, nesmierne suchý, často nedopovedaný, no len málokedy čierny. Jeho filmy s obľubou uvádzajú špičkové festivaly (Berlín, Cannes i Benátky) a fanúšikovia sú nadšení, no bežné publikum im nerozumie – a znepokojujú ba rozčuľujú i mnohých filmových labužníkov.

V roku 2009 Anderson nakrútil ďalší zo svojich typických opusov Fantastický pán Lišiak, lenže tentoraz ako animovaný film – a odrazu všetko zapadlo na svoje miesto. Príbeh, rozprávanie, štylizácia, charaktery i humor. Keď zostal zachovaný priestor na zapojenie diváckej predstavivosti, keď si publikum mohlo dielo dotvárať vo svojej mysli, vytratila sa znepokojujúca ťažkopádnosť, doslovnosť a banálnosť, do popredia vystúpili vtip, dôvtip a poézia.

Moonrise Kingdom je síce opäť typický andersonovský film – a opäť hraný – no zachováva si ľahkosť, hravosť, poéziu, čaro i vtip Pána Lišiaka, pretože autor ho štylizuje do podoby detského rozprávania. Možno spomienok dospelých na detstvo, alebo predstáv detí o tom, ako žili ich rodičia, keď sami boli deťmi.

Až vyjde mesiac Až vyjde mesiac

Odohráva sa na malom ostrove Nového Anglicka v roku 1965 a rozpráva romantický príbeh osudovej lásky skautíka Sama (Jared Gilman) k Suzy (Kara Hayward), dcére miestnych právnikov (Bill Murray a Frances McDormand). Obe deti majú dvanásť rokov a obe sú outsideri, svojím okolím nepochopení, často aj urážaní a prenasledovaní. Nečudo, že sa rozhodnú ujsť spolu do “divočiny”, ktorej však je na malom plochom pokojnom a civilizovanom ostrovčeku fatálne málo. Do pátrania sa zapojí skautský oddiel pod vedením veliteľa Warda (Edward Norton), šerif Sharp (Bruce Willis) a zasiahnu doň aj skautský náčelník Pierce (Harvey Keitel) a úradníčka Sociálnej služby (Tilda Swinton). Príbehom nás sprevádza rozprávač (Bob Balaban), nadšený lokálpatriot s imidžom záhradného trpaslíka a využitie našiel aj ďalší Andersonov kmeňový herec Jason Schwartzman. Všetci hrajú úžasne ako z veľkej knihy, no pre zvolený spôsob rozprávania vystupujú do popredia najmä výkony oboch detských hercov.

Základným princípom je výmena úloh. Deti tu s vážnou tvárou deklamujú patetické “dospelácke” filmové frázy a prehrávajú typické ľúbostné scény, kým dospelí rozprávajú a aj sa správajú detinsky. Stavby evokujú domčeky pre bábiky, hračky slúžia namiesto skutočných rekvizít, ale na druhej strane deti nemajú v rukách napodobeniny, lež skutočné zbrane. To všetko – spolu s hudbou Alexandra Desplata no i Benjamina Brittena – robí z filmu hru, ktorá podľa zákonitostí detskej fantázie a logiky nemá ani pravidlá ani hranice. Režisér umne a vtipne dopodrobna rozohráva jednotlivé línie, niektoré aj zdanlivo vedľajšie a nepodstatné, aby ich napokon majstrovsky spojil a vypointoval v grandióznom finále.

Až vyjde mesiac Až vyjde mesiac

Slovenský názov Až vyjde mesiac odráža neistotu prekladateľa. Originálny titul Moonrise Kingdom (Kráľovstvo vychádzajúceho mesiaca alebo poetickejšie a vnútornému významu bližšie Kráľovstvo mesačného svitu) je názvom Samovho obrazu, zachytávajúceho spomienku na večerný tábor v zátoke a je poetickým, náladotvorným výrazom – ako mnoho ďalších v tomto neobyčajnom a zábavnom filme.

Akoby nám tvorcovia chceli na spôsob Clauda Moneta pripomenúť, že podstatné nie je ani opájanie sa akčnými scénami, ani hĺbanie nad životnými pravdami, ale radostné, čisté a úplné prežívanie každého okamihu až do poslednej kvapky impresie. Tak, ako to dokážu iba deti.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

Text bol publikovaný na portáli filmpress.sk

Moonrise Kingdom (USA, 2012, 94 min.)
Réžia: Wes Anderson. Scenár: Wes Anderson, Roman Coppola. Kamera: Robert D. Yeoman.Hudba: Alexandre Desplat, Benjamin Britten. Hrajú: Kara Hayward, Jared Gilman, Bruce Willis, Edward Norton, Bill Murray, Jason Schwartzman, Tilda Swinton, Frances McDormand, Harvey Keitel, Bob Balaban, Neal Huff a ďalší.

autor Miloš Ščepka 23.7.2012
9.0
8.4