KING KONG

KING KONG

8.0

Po dokončení Pána prsteňov sa režisér Peter Jackson ocitol v zvláštnej situácii. Jeho meno má oveľa väčšiu váhu než predtým, no zároveň sa s ním spájajú obrovské očakávania. Časy, keď v úplnej anonymite tvoril skvosty ako Dead Alive či Heavenly Creatures, sú nenávratne preč. "Slávny Jackson" si za svoj ďalší projekt vybral remake filmu, ktorý ho vo veku 8 rokov nadchol pre kinematografiu -  King Konga z roku 1933.

Témou snímky je výprava, na ktorú sa za vydáva filmár Carl Denham so svojim na rýchlo zlepeným štábom. Jeho úmyslom je nájsť tajomstvom opradený Ostrov lebiek a nakrútiť na ňom film. Aj ho objavia, no čoskoro sa okolnosti začnú rýchlo vymykať spod kontroly. Herečku Ann Darrow unesú domorodci, aby ju obetovali. Pri pokuse o jej záchranu uvidí Denham prvýkrát Konga – obrovskú gorilu, ktorá si odnesie bezmocnú Ann ako hračku.

King Kong King Kong King Kong

Príbeh King Konga je približne známy azda každému, hoci jeho prvá filmová verzia je už dávno neaktuálna. Jacksonovo spracovanie sa snaží o neľahký kompromis medzi moderným spracovaním a zachovaním čara originálu. Tón snímky je na dnešné pomery pomerne melodramatický a pokiaľ si naň nezvyknete, pôsobí rozpačito. Hneď po úvode filmu však nastupuje presvedčivá atmosféra hrozby a až na jednu výnimku (stretnutie s domorodcami) drží diváka bezpečne v hrsti.

Scenár sa nevyhne hluchým miestam, ale v zásade sa veci hýbu rovnomerne a majú spád - až na to, že niektoré akčné scény sú natiahnuté do neuveriteľnej dĺžky. Napríklad zápas Konga s dravými dinosaurami je vyžmýkaný do poslednej kvapky adrenalínu. Nie že by išlo o nudné miesta – naopak, sú to majstrovsky zvládnuté akčné sekvencie. Pri toľkom boji však nevyhnutne vzniká pocit presýtenia. Z mamutej dĺžky filmu 190 minút by sa pokojne dalo 15 alebo aj 20 ubrať bez toho, že by utrpela spojitosť deja či impozantnosť príšer.

King Kong King Kong King Kong

Herecké výkony fungujú, až na spomínanú melodramatickosť, solídne. Úbohá Naomi Watts je po väčšinu deja odsúdená na nemožnú zmes hrôzy, nehy a žiaľu – navyše je odkázaná takmer výhradne na mimiku. Zvláda to slušne, no v pamäti aj tak najviac utkvejú jej scény z úvodu filmu, kde dostala viac priestoru. Jack Black sa v postave bezohľadného pokrytca Denhama cíti ako doma, no práve na jeho hranie si treba zvyknúť. Denham sa pred ostatnými veľmi nešikovne snaží o určitú pózu a spočiatku ťažko rozoznať, či jeho afekt patrí postave alebo hercovi. Povinnú love story zaobstaral tradične výborný Adrien Brody. Fanúšikov skvelého filmu Billy Elliot navyše poteší prítomnosť Jamieho Bella, pravda, už o pár rokov odrasteného.

Z pohľadu čisto zmyslového zážitku je King Kong nádherný. Samotný Kong pôsobí dokonale realisticky a aj z ostatných predátorov na ostrove budete mať zimomriavky. Najrôznejšie akčné scény sú po technickej stránke vcelku vydarené. Úroveň špeciálnych efektov je prekvapujúco nevyrovnaná, ale slabšie miesta budú rušiť skôr filmového fajnšmekra než bežných divákov. Medzery v logike či fyzike ťažko odsudzovať – film s osemmetrovou gorilou sa rozhodne vzdal ambície na dokonalý realizmus.

King Kong King Kong King Kong

King Kong si nerobí nároky ani na hlboké posolstvo. Kým v pôvodnej verzii bola podstatným prvkom satirická kritika hollywoodskej megalománie, v novom spracovaní mizne pod ťarchou megalománie skutočnej. Na obranu Jacksona treba povedať, že tento film robil s očividným zanietením - jeho vnímanie príbehu je však poznačené dávkou spielbergovskej nevinnosti či naivity. Splnil si detský sen tým, že nakrútil drsnú rozprávku. Určite si nájde veľa vďačných divákov, mnohí si však v kútiku duše zaželajú, aby si nabudúce našiel o niečo dospelejší projekt...

King Kong (USA, 2005, 190 min.)
Réžia: Peter Jackson. Scenár: Peter Jackson, Fran Walsh, Philippa Boyens. Kamera: Andrew Lesnie. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Naomi Watts, Jack Black, Adrien Brody, Andy Serkis, Colin Hanks, Kyle Chandler, Thomas Kretschmann, Jamie Bell, Evan Parke, John Sumner, Richard Kavanagh, Craig Hal

autor Ján Hušták 15.12.2005
8.0
8.2