MATRIX RELOADED

MATRIX RELOADED

8.0

Človek versus stroj. Všemocný program a túžba po slobode. Veľká akcia a ešte väčšie slová. Biblické podobenstvá, neúprosný boj o pravdu a Veľké víťazstvo. Taký bol Matrix. Mysleli sme si, že to skončilo, no mýlili sme sa. Stroje znovunatiahli program. Je tu nový Matrix. Rýchlejší, smrteľnejší. Upgradovaný. Tak čo, červená, alebo modrá?

Mesiace a roky pôstu, naplnené surfovaním na internete a hľadaním odpovede na otázku, ktorá mnohých z nás nevýslovne mučila, sa skončili. Tá otázka, mnohí ju poznáte, znela: Čo je to Reloaded? Či presnejšie: Aký je Reloaded? Niektorí sa dostali iba na povrch, iní sa dostali ďalej. Čriepky informácii a dohadov kolovali zástupmi zasvätených. Legendárny Sion však zostal v nedohľadne. Dodnes. Dnes sa všetky dvere otvárajú a my môžeme nazrieť dnu. Konečne môžeme zistiť ako hlboko vedie králičia nora.

Matrix Reloaded Matrix Reloaded Matrix Reloaded

Od prvých chvíľ budete mať pocit určitého déja vu. Skrz zelené reťazce kódov, skrz ten istý znak ako pred rokmi vnikneme priamo do akcie. Opäť to bude Trinity, kto predvedie prvé saltá a fantastické údery. Boj s agentmi je tanec na hrane (veľmi) ostrej čepele a nie každý ho zvládne. O čo ide? Žeby ďalšia porucha systému? Po chvíli sa ocitnete na lodi Nabuchodonozor a rýchlo sa zoznámite s obmenenou posádkou. Chvat je na mieste. Správa z Osirisu je šokujúca a všetci kapitáni lodí sa majú okamžite vrátiť domov. K poslednej obrane. K už tak dosť veľkým starostiam (približne 250 000 dôvodov na starosti), pridáva Neo ďalšie (neobmedzený počet). Starý známy agent Smith sa totiž vracia a rozhodne je vo forme. Podľa hesla: "Ak nás nemôžeš poraziť, tak sa pridaj!" sa kopíruje rýchlejšie než pirátske CD Reloaded. Ono to bude pravdepodobne tým, že sám Smith sa stáva tak trochu pirátom. Nepovoleným softvérom, ktorý koná na vlastnú päsť.

Zatiaľ posledná bašta ľudí pripravuje obranu a skôr než sa rozhýbe, musí pozametať pred vlastným prahom. Očividné nezhody vedú k drobeniu snáh a k oslabeniu šancí na prežitie. Jednoducho akcia a reakcia. Otázka znie: prečo? Ide o obyčajné vzájomné nesympatie, ide o strach, alebo o niečo úplne iné. O zradu? O podvod? Spoznáte nové postavy, z ktorých mnohé (Commander Lock, radný Hamann, či Niobe bývalá Morpheusova priateľka) budú mať čo do príbehu povedať.

Ergo príbeh. Osobne by ma zaujímal výsledok ankety, kde by otázka znela: Čo vás na Matrixe dostalo viac? Efekty, alebo príbeh? Ja by som (napriek dych berúcemu stoptime) rozhodne hlasoval za príbeh. A z tejto pozície musím byť teraz sklamaný. Reloaded natiahol vyššiu rýchlosť a explozívnejšie výbuchy, ale príbeh výrazne pokrivkáva za prvým dejom. "Čosi" sa deje, ale žiadnej veľkej mystiky, úžasného nápadu a pokračovania v načatom sa jednoducho nedočkáte. Možno práve preto, že nič načaté nezostalo. Ak nič iné, tak MR dokázal, že Matrix vznikol ako uzavretý celok, do ktorého sa teraz (trochu zúfalo) dokladá čosi, čo nie je veľmi treba. V tých lepších momentoch rozohráva vzory fungujúce predtým. Asi najviac sa podaril odkaz na ľudské povery a predstavivosť. Tak ako sa v M vyhrali s existenciou déja vu (nespomínal to už niekto?), tak teraz "vysvetlili" pravdu o anjeloch, upíroch, či vlkolakoch. To som si nechal ľúbiť. Na druhú stranu encyklopedické chŕlenie Architekta, a jeho slovný ping-pong s Neom mali od skutočných a do písmena dokonalých prejavov agenta Smitha ďalej, než Neo od Duracelky. Jednoducho trochu metafyzických žvástov, trochu nezrozumiteľného blábolu, ktorý vyplní priestor medzi skutočnými podstatami. Koľká škoda.

Nik, kto videl Matrix Reloaded nemôže pochybovať, čo je tou podstatou. Úžasné akčné scény, nádherné choreografie boja. Spomalenie? Poprosím. Ešte viac úderov vo výskoku? Vyššie skoky? Nech sa páči. Lietanie, boj so zbraňami aj bez nich? Nové efekty? Tu sú. Tak isto aj všetko ostatné, na čo si len spomeniete a v požehnanej miere. Ba možno až priveľa. Jednoducho aj najlepšieho jedla sa presýtite, najmä keď ho nemáte čím preložiť. Popri všetkej tej (zaslúženej) chvále na vizuálne divadlo, ktoré môžete zhliadnuť,  mi nedá trochu si pošomrať. Pôvodne veľkolepá scéna boja Nea so stovkami Smithov vyzerá (na Matrix) neskutočne počítačovo, umelo a tým pádom nedôveryhodne a lacno (aj keď som si istý, že lacná nebola).

Je niekoľko náznakov, pre ktoré sa dá dúfať, že záver trilógie bude stáť za to. Že popri trikových orgiách sa dostane aj na čosi hlbšie. Že príbeh, tak nečakane odstrihnutý, bude pokračovať skutočnou Revolúciou. Veľmi nerád by som mal (tak ako teraz) z príbehu, z hudby i z myšlienkového posolstva neznesiteľne ľahký pocit recyklácie.

Rozhodne počkajte do konca titulkov. Radia tri z troch veštkýň.

The Matrix Reloaded (USA, 2003, 135 min.)
Réžia: Andy a Larry Wachowski. Scenár: Andy a Larry Wachowski. Kamera: Bill Pope. Hudba: Tim Commerford, Don Davis, Tom Morello, Brad Wilk, Zack De La Rocha. Hrajú: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Monica Bellucci

autor Vladimír Kurek 22.5.2003
8.0
8.4