BRUTÁLNÍ VEDRO

BRUTÁLNÍ VEDRO

6.5

Osemnásťročný Vincent žije v tieni slnečného úlomku, ktorý sa rúti vesmírom hroziac zánikom všetkému, čo mu príde do cesty. Bude to aj naša Zem? To nik s určitosťou nevie. No následky tohto vesmírneho divadla už všetci tak či tak pociťujú v podobe nekonečného „brutálního vedra”. Neprejavuje sa však len na Vinckových spotených tričkách či večne sa krútiacich ventilátoroch v jeho izbe, ale aj svojským správaním ľudí navôkol. Naplno to pocíti, keď sa vydá na strastiplnú cestu za kamošmi na chatu.

Brutální vedro je odvážnym debutom mladého českého režiséra Alberta Hospodářskeho, ktorý napriek rozpačitému scenáru slušne vtiahne do deja apokalyptickou atmosférou aj sviežim drajvom. Ak máte chuť vidieť, ako sa dá pracovať s námetom veľkovýpravných trhákov v lokálnych podmienkach a bez obrieho rozpočtu, je to celkom zaujímavý zážitok. Film, ktorý bol ocenený cenou Proxima – Zvláštne uznanie v Karlových Varoch a v septembri mal slovenskú premiéru na Cinematiku teraz môžete nájsť v programe vybraných slovenských kín.

Vincek (Vincent Hospodářský) je obyčajný tínedžer, ktorý sa snaží žiť svoj život čo najnormálnejšie aj napriek hrozbe blížiaceho sa konca. Veľa toho však na práci nemá. Žije s otcom, ktorý je najradšej, keď má od neho pokoj, a tak neodmietne náhlu ponuku utiecť z nudy za kamošmi kamsi na chatu. Cesta sa však začne hneď v úvode komplikovať, keď kvôli dotieravej staršej nápadníčke zmešká autobus a musí tak vymýšľať náhradný spôsob dopravy. Keby však vedel, do čoho všetkého sa cestou zamotá, možno by sa predsa len radšej doma nudil.

Brutální vedro

Čím ďalej je totiž jasnejšie, že horúčavy ľuďom začínajú slušne liezť na mozog. V niektorých prípadoch to Vincka pobaví či dojme – zdá sa, akoby ľudia pod tlakom blížiacej sa apokalypsy prestávali potlačovať svoje city a nachádzali dávno stratenú súdržnosť. Niekedy je však realita presne opačná – ako vtedy, keď sa Vincek zapletie do pouličnej bitky, ktorá pre neho bude mať desivé následky. Dokáže sa dostať do cieľa? A má to vôbec zmysel?

Tvorcovia Brutálního vedra nemuseli po námet chodiť ďaleko. Scenár síce bez hlbšieho záberu, no čitateľne reflektuje realitu klimatických zmien a globálneho otepľovania. Podľa režiséra je Vincek (hraný aj inšpirovaný jeho mladším bratom) akýmsi modelovým zástupcom celej svojej generácie a rozpačitosti, s akou na výzvy, pred ktorými stojí, reaguje.

Brutální vedro

Divák sa však hádam celkom nesekne, ani ak za Brutálním vedrom bude hádať štipku inšpirácie inými filmami – napríklad hypnotickou Melanchóliou (2011) Larsa von Triera či katastrofickou tragikomédiou Don't Look Up (2021). Porovnateľne veľkolepé ambície však tvorcovia Brutálního vedra, ktoré vzniklo aj s pomocou slovenskej koprodukcie, určite nemali.

A veru možno aj škoda – aspoň pokiaľ ide o scenár, ktorý sa zasekol v polohe mozaiky bizarných náhod bez zjavnejšieho významu či logiky. Niektoré sa vydarili viac (napríklad dialóg o kôlničke či stará pani vo vlaku), iné vyšumievajú celkom do prázdna. V princípe sa divák vďaka svižnému tempu a pestrosti epizódnych postavičiek nestíha nudiť. No zároveň si tak trochu hovorí, čo sa mu tým všetkým chce vlastne povedať?

Brutální vedro

Tvorcom a hereckým predstaviteľom, naopak, všetka česť, pokiaľ ide o atmosféru filmu. Konzistentná predzvesť čohosi temného (a pekelne horúceho) je cítiť v každej scéne a vidieť z každej tváre či pohľadu. Samozrejme, štipku dobrej vôle si to žiada aj od diváka – animovaný „fragment slnka” valiaci sa vesmírom či bizarne nafúknutá maska Vinckovej dobitej tváre môžu (a iste aj vyvolajú) nejeden úsmev. To však uletenému žánrovému debutu 27-ročného absolventa FAMU vyčítať hádam netreba. Žiaľ, sympatie asi väčšine divákov na pocit plnohodnotného zážitku pri tomto divokom zlepenci stačiť nebudú.

Brutální vedro (ČR/SR, 2023, 75 min.)
Réžia: Albert Hospodářský. Scenár: Albert Hospodářský. Hrajú: Vincent Hospodářský, Zdeňka Petrová, Milan Mikulčík, Václav Kopelec, Ivana Uhlířová ...

autor Hana Lippová 4.10.2023