VŠETKO NAJHORŠIE 2

VŠETKO NAJHORŠIE 2

5.0

Prvý diel Všetko najhoršie mal výborný námet – intráková slečna sa zobúdza každé ráno na cudzej izbe, aby prežila rovnaký deň stále dookola, lebo ju zväčša večer niekto zavraždí. Systém ju nepustil – kým sa jej nepodarilo odhaliť vraha, musela v tejto slučke fungovať neustále: občas sa niečo naučila, ale inak bol výsledok vždy rovnaký: čepeľ noža ju počkala okolo deviatej večer. Mix VreskotuNa Hromnice o deň viac zabral, väčšinu stopáže bol svieži, hral sa so žánrom a pôsobil brutálne i vtipne.

Tak si režisér so scenáristami povedali, že budú kuť železo za horúca a za menej ako 18 mesiacov dali svetu dvojku. Mnohí sa budú báť, že Christopher Landon zoberie iba inú postavu, nechajú ju prežiť to isté a novinka je hotová. Alebo že zoberie hrdinku a nájde jej novú slučku, z ktorej sa bude musieť vymotať. Šialený scenár dvojky zájde ešte ďalej, nielenže ponúkne oba vyššie tipy, pridá veľa nových elementov. Spočiatku pôsobí veľmi dobre, no postupne sa snaha rozpadáva a ostáva iba ďalší slasher. A už asi ani tá hrdinka nie je taká sympatická...

Oproti jednotke nie je scenár celistvý a cítiť to na viacerých styčných bodoch. Spočiatku neviete určiť protagonistu – úvodná štvrťhodina nadhodí novú slučku, v ktorej sa ocitne kamoš Ryan a začnú sa mu diať podobné stavy ako Tree v jednotke. Režisér Landon nahodí scénu s viacerými epizódkami, ktoré by sa eventuálne dali alternovať v ďalších dňoch. Akurát niečo nesedí – a pozorný divák si všimne pri návšteve intráku Tree a Cartera v objatí, čo znamená, že toto je už asi deň po udalostiach jednotky...

...lenže rýchlo sa dopracujeme k časovým paradoxom a myšlienke, že za udalosťami stojí istá mašina, ktorú študenti látajú niekde v campuse a práve kvôli nej nastáva slučka. A aby to nebolo ľahké ani pre Tree, dotkne sa opakovanie dňa i jej. Ba čo viac, autori zájdu ďalej a laškujú s myšlienkou dvojníkov, alternatívnych realít a tie smerujú k bizarnému rozhodovaniu Tree, v akej časovej rovine chce ďalej žiť. Na známosť sa dá dilema: nemôžu žiť asi všetci a teraz je otázne, koho si vyberie do budúcnosti.

Všetko najhoršie 2 Všetko najhoršie 2

Christopher Landon sa náramne snaží koncipovať dvojku ako rozšírenie pôvodného dejového rámcu a univerza, no miestami pôsobí úplne inak: hry s časom sú stále fajn, ale vyústenia majú skôr podobu alternatívnych scén z prvého dielu. Akoby Landon zobral zo strižne to, čo sa nedostalo na DVD do sekcie zmazaných záberov a zostrihal z nich nový film s pár osvieženiami. Rozšírené motivácie postáv sa občas dobre hodia do existujúceho koloritu a inokedy umelo popierajú, to čo sme videli minule. Je na to ľahké vysvetlenie: (h)aha, sme v alternatívnej realite, takže si budeme robiť, čo chceme. Akurát to nie vždy zapasuje do toho, s čím sme sa už stotožnili. Scenár je podstatne komplikovanejší a neskôr v druhej polovici máte pocit, že si iba hľadá nové prekážky na 15-20 minút, vyrieši ich... a prídu nové.

Existujúca štruktúra je rozbitá a prirodzene ráta so znalosťami deja jednotky, lebo sa občas k nim vráti a pokúsi sa o ich paródiu či iný uhol rozprávania. Žiaľ, aj za cenu pomerne umelo napasovaného finále – pôsobí ako najväčšia výzva v kontexte úskalí, má aj nový zvrat, ale chápete, že musí byť akčnejšie a akože gradovať do finále. Landon sa hrá s postavami, hoci strácame k nim sympatie – hrdinka Tree v podaní Jessicy Rothe niektorým pila krv už v jednotke a tentokrát doručí slabší výkon. Podobne aj ostatní – ale všetko je dané kvalitou scenára, ktorá išla o úroveň nadol.

Všetko najhoršie 2 Všetko najhoršie 2

Najlepšie tak pôsobia vtipné veselé montáže, čo znalcom ukážu v rýchlom slede patálie z opakujúcej sa smrti, alebo nového nápadu. Netrvajú dlho, majú fajn instantných nápadov a zabavíte sa na nich. Naopak, priestory začínajú pôsobiť už pomerne unavene – pohybujeme sa na campuse, v reštaurácii či v nemocnici a riešime podobné výzvy.

Pri Všetko najhoršie 2 bolo zrejmé, že titul bude sčasti variť z vody. Keď sa tvorcovia úspešne vyhli pokušeniu urobiť iba repete či remake, prišlo niečo odlišné, ale v priamom porovnaní s jednotkou je cítiť stratu sviežosti i nápadov. Päťka neznačí iba - priemerný komediálny horor, ale že oproti jednotke už stráca dva body na skóre.

Happy Death Day 2U (USA, 2019, 100 min.)
Réžia: Christopher Landon. Scenár: Christopher Landon, Scott Lobdell. Hrajú: Jessica Rothe, Israel Broussard, Phi Vu, Suraj Sharma, Sarah Yarkin, Rachel Matthews.

autor Michal Korec 4.3.2019