SÚBOJ POHLAVÍ

SÚBOJ POHLAVÍ

6.0

Súboj pohlaví nie je iba vymyslený názov pre film, ktorý mal najprv slušné oscarové ambície, no veľmi ich nenaplnil. Pod tým titulom sa v histórii tenisu odohralo niekoľko zápasov, ktoré mali nielen zabaviť publikum, ale najmä pomôcť ženským hráčkam dostať sa k vyrovnanejším odmenám. A medzičasom vznikla samostatná ženská tenisová organizácia (WTA) a veci v športe dali priestor na otvorenie iných tém v spoločnosti, najmä postavenie žien.

Jonathan Dayton a Valerie Faris točia v priemere jeden film za päť rokov, preto je náramne zaujímavé sledovať, akú látku si vyberú a čo do nej chcú priniesť. Súboj pohlaví má v jadre prísľub veľkých vecí: napínavé tenisové zápasy, sondu do športu 70. rokov, zrod WTA, klčkovanie sa medzi mužmi, aj ženami či pohľad na charakter oboch protagonistov. Na jednej strane Billie Jean King, silná hráčka odhodlaná búrať mýty či nefér podmienky, ktoré sa majú vyostriť v momente, keď by na jednom turnaji mali dostať 8-násobne menšie víťazné odmeny. Na strane druhej 55-ročný gambler a bývalý skvelý hráč Bobby Riggs, ktorý túžbu po výhre naháňa na každom mieste a je zrejmé, že na tenisovom kurte by mohol ešte čosi zarobiť aj dávno po svojej kariére.

Cesta k ich súboju si dáva pomerne načas, čo prekvapí pár divákov, ktorí sem prídu najmä na tenis alebo na údernú vtipnú komédiu, kde si muži a ženy menia názory v celej stopáži až to vyvrcholí pársetovou bitkou. Režisérske duo Dayton-Faris nám ukáže najprv najmä postavu Billie Jean a jej aktuálne športové možnosti. Boj za lepšie podmienky pre ženy spájaný s ich osamostatnením i pohľad do jej súkromia, tu ťahá takmer celú tour a v jej súkromí sa miešajú viaceré momenty: je manželstvo stále funkčné, keď je nonstop na cestách? Napriek tomu má prvá tretina svoje čaro, ktoré fanúšikom tenisu môže priniesť pár faktov a ukázať boj dám za lepšie prémie i vtipné momenty, kde vynikne manažérka Sarah Silverman.

Súboj pohlaví Súboj pohlaví

No už v prvej tretine sa začne do diania nenápadne zakrádať téma lesbického vzťahu Billie Jean na úkor manželstva či kľúčových zápasov. Jej psychika je ukazovaná vo filme častejšie ako by si mnohí želali, pretože úmyselne spomaľuje film – dáva vyniknúť postave, ale neukazuje veľa dejových chvíľ. Divák sa ponára do dlhých minút Billie Jean v noci, vo dne, na tréningu, pred či po zápase. Toto je film o nej a hoci ide o súboj pohlaví, ťahá za silnejší koniec. Vďaka tomu Emma Stone viac vyniká, je silná žena, no dokáže sa zlomiť, o čom svedčí nejeden zápas, kedy prehráva. No súčasne ju poháňa niečo vnútorne silné. Mnohí si myslia, že lesbický vzťah preberie taktovku a prišli na niečo iné...

...takže je tu dostatočne vtipný Steve Carrell alias Bobby Riggs, o ktorom najprv dumáte, či hrá schválne poľutovaniahodného chlapíka, ktorý si občas zabrúsi do drsného šovinistu, čo chce útočiť na Billie Jean a popritom zarobiť nejaké peniažky. Z filmu nevyplýva, že by bol práve prasiak, čo opovrhuje ženami, hoci sa do roly začne v druhej polovici ľahko štylizovať. Skôr ho vnímate ako človeka, čo je ochotný staviť takmer všetko, nedokáže sa vymaniť z tejto mánie a pritom stále hrá výborne tenis.

Súboj pohlaví Súboj pohlaví

Aj na filmové pomery trvá celkom dlho, kým sa prehupneme k jadru a samotnému zápasu. Polovicu stopáže spoznávame postavy a ich duševné rozpoloženie, až potom sa dostaneme aspoň k prípravám či na chvíľu začne zaznievať sľúbené doťahovanie sa na tlačovke, dopovanie vitamínmi a vážne chvíle na oboch stranách, čo posilňuje dôležitosť zápasu. Samotná bitka na kurte vám dá trošku tenisu, nečakajte však napínavé kamerové oblety, skôr poctivú hru zo základnej čiary a občas dobrý úder.

Súboj pohlaví doručí možno iný film, ako čakáte. Kto čaká treskúce dialógy, prípravu na veľkú bitku a adrenalínový finiš filmu, bude azda sklamaní, ako sú tu limitované emócie. Svedčí o tom aj soundtrack hrajúci väčšinu času pomalú, ambientnú hudbu – a do toho precítená skladba. Presne taký je tento film, viac sa ponára do vzťahov a problémov jednotlivcov ako na ich samotný súboj. Ten je iba katalyzátor ostatného diania. Zaberá spoľahlivo, ak sa pripravíte – ak nie je, dostanete pomalý film s top hercami.

Battle of the Sexes (UK/USA, 2017, 121 min.)
Réžia: Jonathan Dayton, Valerie Faris. Scenár: Simon Beaufoy. Hrajú: Emma Stone, Steve Carell, Andrea Riseborough, Natalie Morales, Sarah Silverman, Bill Pullman, Alan Cumming ...

autor Michal Korec 24.4.2018