DAREBÁK A PRETEKÁRKA

DAREBÁK A PRETEKÁRKA

6.0

Meno belgického režiséra Michaëla R. Roskama nie je už žiadnou neznámou. Svojím celovečerným debutom, na Oscara nominovanou snímkou Býčia šija, zaťal do živého a zanechal nezmazateľnú stopu. Bolestná snímka a pri pohľade na osudový moment v živote hlavného hrdinu i bolestivá naštartovala trilógiu o zločine inšpirovanú reálnymi kriminálnymi prípadmi z Belgicka. Pre tvorcu sa však stali len pozadím pre fiktívne osudy.

Vyfabulovaným príbehom je aj Darebák a pretekárka. Hoci sa v úvode predstaví ako klasická romanca, neskôr prerastie do bohato rozvetvenej melodrámy s nečakanými zvratmi. Gigi a Bibi rýchlosťou blesku prepadnú vzájomnej príťažlivosti a obaja do vzťahu vkladajú maximum rovnako ako do svojich „profesií“. To, že obaja milujú adrenalín, sa postupom času prenesie aj do ich vzťahu. Nie je to však zapríčinené temperamentom, ale zločinom. Láska verzus zločin sa ak vznáša nad celou belgicko-francúzskou drámou.

Žánrovo režisér označil svoj film za kombináciu amerického film noir a francúzskeho polar. Viac sa však približuje k francúzskej fatalite a na nej stavia celý príbeh. Zločin napokon prekryje vzťah dvoch ľudí snažiacich sa za každú cenu premôcť neľútostný osud, ktorý im nedopraje užívať si vzájomnú prítomnosť. Ešte nemilosrdnejší je scenár. Konštruuje prekážky ťažko zvládnuteľné aj pre automobilovú pretekárku a lupiča a v istých momentoch sú aj pre diváka len ťažko uveriteľné a vstrebateľné.

O vizuálnu stráviteľnosť a vťahujúcu silu filmu sa postarala ústredná dvojica v podaní Matthiasa Schoenaertsa, dvorného herca Michaëla R. Roskama, a Adèle Exarchopoulos, najmladšej držiteľky Zlatej palmy v histórii MFF Cannes. Obaja dostali príležitosť zúročiť svoje herecké skúsenosti z emocionálne vyhrotených drám s romantickým motívom. Kým Belgičan predviedol rôzne polohy citového napätia vo filmoch Z hrdze a kosti či Ďaleko od hlučného davu, herečka strhla na seba pozornosť najmä v Živote Adéle a stala ďalšou francúzskou femme fatale.

Darebák a pretekárka Darebák a pretekárka

Okrem výrazných hereckých výkonov a emotívnosti príbehu vyčnievajú vyšperkované akčné pasáže. O tie sa paradoxne v takej miere nepostarala pretekárka Bibi, ale jej partner. Do detailov premyslené ťahy a vynikajúce dejové i strihové načasovanie posúva belgický kúsok technicky o level vyššie. O rýchlu jazdu tu takisto nie je núdza, no preteky zostávajú v úzadí. Na plyn hrdinka dupne častejšie pri ventilovaní svojich nahromadených problémov v uliciach mesta.

Formálne snímka nevybočuje z radu, štandardne a lineárne prechádza cez gradujúci príbeh. Členenie na kapitoly sa zdá preto celkom zbytočné, až zaváňa samoúčelnosťou. Z minulosti Gigiho sa dozvedáme útržkovito, no autori scenára nám dopriali aspoň niečo, kým z minulosti Bibi sa nám nepredstaví nič ani len z osobného života a už vôbec nezistíme, kam siaha vášeň pre rýchle kolesá. Väčšia dotiahnutosť a sofistikovanosť by príbehu pristala oveľa viac. Nejde totiž o poetické a metaforické obrazy, aj keď sa tvorcovia snažili uchopiť záver v tajomnom odkaze.

Tajomstvo si film zachoval, hoci sa zdá, že to nemal byť zámer. Ostáva preto priestor pre rôznorodé interpretácie. Výsledné vyznenie je však rozpačitejšie ako kriminálka s Tomom Hardym Špinavé prachy (2014) a napriek obdobnej emotívnosti, s akou narábala Býčia šija, oproti nej zostáva takisto v úzadí. Mnohé silné momenty inak krásnej, trpkej, povznášajúcej a zničujúcej melodrámy preto nevyvážia často sentimentálne a prekombinované dejové prvky.

Le Fidèle (Belgicko / Holandsko / Francúzsko, 2016, 130 min.)
Réžia: Michaël R. Roskam. Scenár: Thomas Bidegain, Noé Debré. Hrajú: Matthias Schoenaerts, Adèle Exarchopoulos, Igor van Dessel, Jean-Benoît Ugeux, Sam Louwyck, Corentin Lobet, Gaël Maleux

autor Barbora Bačíková 25.3.2018