TUČNIAKY Z MADAGASCARU

TUČNIAKY Z MADAGASCARU

8.0

Kvarteto tučniakov sa stalo silným elementom série Madagascar. Dokonca sa osamostatnili, pár rokov napĺňajú vlastný seriál a teraz celý film.

Tesne po udalostiach Madagaskaru 3 (cirkus v Európe) sa tučniaky vydávajú na vlastnú misiu. Idú do Benátok, kde naďabia na chobotnicu s celou armádou pomocníkov a vykľuje sa z nej šialený vedec Octavianus Soľanka, ktorý zosnoval pomstu práve na štvoricu – a rád by ukázal moc vo väčšom pláne. Hneď v Benátkach sa tučniaky stretnú s ďalšou organizáciou ochrancov zvierat – Severákom, ktorá má tendenciu tučniakom pomáhať a Soľanku premôcť. Naši známi sa chcú presadiť na vlastnú päsť, zbaviť iných agentov a porátať s Octavianusom sami.

Spin-offy niektorých veľkých animovaných sérií majú potenciál, no často premenlivú kvalitu. Platí to o Lietadlách, Kocúrovi v čižmách a preto Tučniaky z Madagascaru predstavovali výzvu aj pre celý Dreamworks. Ako pretaviť potenciál a využiť ich v 90-minútovej dĺžke, keď sme ich už videli aj viac ako 100 ráz na menších misiách v seriáli?

Prekvapivo to ide a Tučniaky z Madagascaru dostali silnejší scenár i viaceré elementy, ktoré pomáhajú držať diváka (i dospelého) v strehu celú hodinu a pol. Vydarený je už úvod s návratom k zoskupeniu celej partie – rezko natočené intro je vhodne využité pre celý dej. Špiónska náplň sa rýchlo mení na typický bondovský boj so záporákom a nejeden všímavý divák nájde veľa narážok na posledné filmy s 007: samotné Benátky i výstupy Octavianusa nabádajú k ironickému porovnávaniu – a v kontexte špiónskeho žánru parádne fungujú. Solídna je aj voľba zloducha: Octavianus je variabilný i zlovestný protivník – a ako správny šéf dostal vtipných pomocníkov, čo zabavia diváka aj sami.

Tučniaky z Madagascaru Tučniaky z Madagascaru

Už v prvej polhodine animátori nešetria diváka a servírujú zručne strihané a dynamicky poskladané akčné scény. Naháňačka v Benátkach či ďalšie nasadenia tučniakov ponúkajú to najlepšie v sérii. Čo sme obdivovali na Tučniakoch doteraz, si možno užiť v rozšírenej verzii: bláznivé akcie, neskutočné kombinácie a načasovanie, fantastické schopnosti štvorice. Strih je výborný, hudba vhodne zapadá a akcie tučniakov sú skvostné. Počkajte na veľkolepé finále, nešetrí kamerou či spomalenými zábermi.

Navyše zo štvorice postáv si scenáristi vyberajú postavu Pešiaka na hlbšie vykreslenie a postupný vývoj, čo je výborná voľba, lebo zvyšnú trojicu (Kapitán, Rico, Kowalski) už dobré poznáme. Ale ako zapadne do koloritu Pešiak okrem toho, že je najmladší a najmilší? Je to správny krok a zároveň nechá autorom priestor na eventuálne ďalšie diely a vykreslenie ostatných.

A už keď sa zdá, že si Tučniaky vystačia vo filme so zloduchom, nabehne na plátno svorka iných agentov. Organizácia Severák do akcie prináša nové (a zapamätateľné) postavy, čo je plus najmä pre deti. Jasné archetypy, odčítateľné vlastnosti a treskúce nástupy slúžia na ďalšie pobavenie či ironické narážky v celom žánri. Ich interakcia s tučniakmi je veľmi dobrá, miesto v deji sa pre nich nájde a aj v akcii. Pomáhajú udržiavať variabilitu – je fajn upozorniť rodičov, že hlavná štvorica z Madagascaru nedostala ani cameo roličku. Ak by ste chceli zobrať deti na Tučniakov v domnienke, že na nich vyskočí skôr alebo neskôr Marty či Alex, nerobte to. Prím tu hrajú tučniaky a poctivá akčná story.

Azda aj preto sa môžu páčiť skôr starším deťom či dospelým divákom, lebo tí ocenia toľké narážky a šikovne poskladané akcie. Áno, pre mnohých to bude splnený malý sen – Tučniaky dostali celý film a užívajú si ho pre seba. V tomto smere to zafungovalo a je to kvalitná odbočka série. Navyše aj 3D je vo viacerých scénach dobre využité.

The Penguins of Madagascar (USA, 2014, 92 min.)
Réžia: Eric Darnell, Simon J. Smith. Scenár: John Aboud, Michael Colton, Brandon Sawyer

autor Michal Korec 28.11.2014