DOZVUKY

DOZVUKY

7.0

V poľskom Poklosii sa stretávajú dvaja bratia po 20-tich rokoch na rodnej pôde. Zatiaľ, čo srdnatý Józef Kalina (Maciej Stuhr) obetavo obrába doma svoje obilné pole, starší Francizsek (Ireneusz Czop) prichádza do Poľska po 20-ročnej pracovnej skúsenosti v Amerike. V zapadnutej dedinke na nich čaká prekvapujúce tajomstvo dávnej minulosti – z čias holokaustu, ktorej musia čeliť svorne po bratsky proti zvyšku dediny.

V režisérskom repertoári Wladyslawa Pasikowskeho figurujú najmä akčné drámy (podsvetie, drogy, tajná služba), v minuloročných Dozvukoch (Poklosie) temnú investigatívnu atmosféru buduje na nehektickom a naoko harmonizovanom vidieku.

Dozvuky Dozvuky

Nevľúdne prostredie, kde sa starousadlíci svojpomocne a krvopotne snažia prežiť, režisér i scenárista zároveň divákovi postupne sprístupňuje a zdôrazňuje ich zemitú náturu, ako i schopnosť naoko fungovať odrezano od histórie. Józefova minulosť (žena od neho aj s deťmi utiekla do Ameriky) ich burcuje nielen proti nemu samému, ale aj proti celej Kalinovskej famílii, čo je sprvu Francizsekovi nepochopiteľné. Keď sa Józef rozhodne z úcty k mŕtvym premiestniť staré židovské náhrobné kamene, ktoré miestni použili pri tvorbe chodníkov a ciest, na svoj pozemok, otvorená nevraživosť naberá na sile, hoci sa pre diváka naskytuje nádherná scenéria roztrúsených náhrobkov pomedzi zrelými klasmi v šírom poli.

Pasikowski zaujímavý námet i hrdinské odhaľovanie pravdy v zlovestnom ovzduší starých príkorí ale napokon prerodil do patetickej a zveličenej honby po pravde a spravodlivosti. Obaja bratia čelia situáciám, ktoré sú oveľa prozaickejšie, než ich presenzualizované duševné spracovania a premrštené reakcie v slovnej i činnostnej podobe. Jednoducho, všetci sa ostošesť bijú do pŕs a statočnosť im takpovediac tečie ušami.

Dozvuky Dozvuky

Pre diváka Dozvuky ale prinášajú typicky poľské nezmieriteľné hlavné postavy. Józef i Francizsek síce občas v dialógoch skĺzajú k pátosu a klišé, no atraktívny námet preradí divákovu pozornosť na dejovú stavbu. Nie veľmi dynamizujúcu, ale dostatočne v určitých momentoch prekvapujúcu, takže v konečnej fáze divák dostáva kompaktnú dávku historického presahu deja so znepokojivou thrillerovou akčnosťou a primerane vznetlivými charaktermi postáv, aby z Dozvukov bolo cítiť tú pálčivú osudovosť potomkov jednej rodiny, na ktorú siahlo nepríjemne surové chápadlo histórie.

Pokłosie / Aftermath (Holandsko / Poľsko / Rusko / Slovensko, 2012, 107 min.)
Réžia: Władysław Pasikowski. Scenár: Władysław Pasikowski. Hrajú: Maciej Stuhr, Ireneusz Czop, Jerzy Radziwiłowicz

autor Zuzana Ondrišová 19.11.2013