MAKE YOUR MOVE

MAKE YOUR MOVE

5.0

Už-už ste si mysleli, že máme nepárny rok a tým pádom sa vyhneme tanečným filmom s nadanými mladými tanečníkmi. No absencia Step Up či StreetDance nie je dôvodom pre plnenie si veľkých snov v rytmických hudobných filmoch, kde sa dokážu búrať mýty a archetypy rázom padajú. Ba čo viac, tento október nás čaká dvojitá porcia – už na konci mesiaca dorazí očakávaný Battle of the Year, ktorý sľubuje najmä pestrú svetovú zmes tanečníkov a aj Make Your Move má ázijský element.

Dlhé roky im patrili sotva vedľajšie roličky v hollywoodských produkciách, no nejeden producent vie, že v domácej krajine patria za obrovské stars a teraz ich treba vytiahnuť do globálneho povedomia. Mrštní Ázijci ukázali kedysi agilitu a nadanie v bojových umeniach a môžete si byť istí, že keď dokážu rozdávať kumite údery, nestratia sa ani na tanečnom parkete. V ich žilách koluje horúca krv a urputný až tvrdohlavý charakter ich zase predurčuje na dosahovanie nesplniteľných výkonov.

Dej je zasadený do New Yorku, kde si dve mladé hviezdičky chcú plniť svoje sny. Najprv každý osamote, neskôr prekonajú prvotné predsudky, spoja sa a nemôže chýbať ani love story. Scenáristi asi vytušili hneď v zárodku, že táto predloha je prostá a rýchlo do nej tlačili pár prvkov na obohatenie. Po prvé, aby bola romanca silnejšia, pôsobí ako tanečná variácia na Rómea a Júliu – troška tragédie, svár, tvrdohlaví bratia, konkurenčné kluby. Po druhé, aby film nebol iba moderným spracovaním R&J klasiky a zapadol do tanečného prostredia, odohráva sa akože na tanečnej scéne, resp. v undergrounde. Po tretie, aby toto nebola tuctová romanca, On je Američan, ale Ona je z Ázie.

Make Your Move Make Your Move

V tanečných filmoch už vidíme dej dvojako: buď ako klasickú variáciu na všetko videné (tento prípad) alebo nečakane odhodlanú myšlienku, ktorú by ste v tanečnom svete už nečakali (Step Up 4 a snaha zastaviť developerov tancom ako protestom). Make Your Move si nekladie veľké ambície a samotná variácia na Shakespearovú klasiku je východisko z núdze. Bez neho by bola bežným tanečným filmom o dvojici, ktorá o sebe najskôr netuší a teraz si hľadá cestu k sebe, tak je do zhodnej situácie vložených ešte pár vedľajších postáv a citácia klasiky. Nič viac nečakajte.

Ak sme v romantickej rovine, treba uznanlivo prikývnuť hlavou: hlavný pár má skutočne dobrú chémiu a keď začne tancovať... Fúha, klobúk dolu, medzi týmito dvomi to iskrí nielen v spálni (čo nevidíme), ale najmä na parkete (a toho je film plný).

Make Your Move síce nemá natrieskaný soundtrack veľkými menami ako zrejme neprekonaný Step Up 3D, ale na počúvateľné (občas instantné) songy je navrúbovaná veľmi slušná choreografia a je sa na čo pozerať. Osobne sa mi pozdáva film už v prvej polovici pri sólo výkonoch, ale keď sa dá párik dokopy, očakávajte peknú sériu tanečných scén. Na pomery žánru dobrý štandard, hoci tie dychberúce momenty z vlaňajšieho Step Up 4 sú neprekonané – tu sa tvorcovia toľko nehrajú s prostredím

Make Your Move Make Your Move

No casting boduje. Derek Hough vyhral zopár ráz súťaž Dancing With the Stars (obdoba Let’s Dance z našej TV) a je svetový šampión v latine. O silnom hereckom výkone nemôže byť reč, ale na parkete je stopercentný. A kórejská speváčka BoA (skutočne sa tak volá a nemá nič spoločné s legendárnym videohitom s dvojicou bojových plazov) je známa na Slovensku možno stovke znalcov K-Popu, no v skutočnosti sa dokáže vypnúť rovnako k dobrým výkonom. Spolu im to ladí a to je podstatné.

Ako zhrnúť výsledné snaženie šikovného tanečníka, kórejskej speváčky a najmä scenáristu Duana Adlera, ktorý celý život píše iba tanečné filmy a konečne ho pustili k réžii ďalšieho? Kvalitný priemer, čo poteší na jedno videnie. Určite lepšie ako vlaňajší StreetDance 2, no na sériu Step Up sa nechytá.

Make Your Move (Južná Kórea/USA, 2013)
Réžia: Duane Adler.

autor Michal Korec 20.10.2013