TEMNÉ NEBO

TEMNÉ NEBO

6.0

Na predmestí žije malá obyčajná rodinka. Rodičia a dve deti. Spokojne trávia roky života, no zrazu sa v ich dome začnú diať čudesné veci. Miznú im predmety i jedlo. Alarm sa spúšťa sám od seba. V okolí sú mŕtvi vtáci, čo predtým nebol bežný jav. Neskôr sa prenesú úkazy priamo na ich telá (modriny) či do mysle (zlé sny). To je už príliš veľa záhad v krátkom čase a je iba niekoľko možností, čo sa tu vlastne deje. A jednou z nich sú mimozemšťania...

Dobré záhadné sci-fi z predmestia sa bežne netočí a sci-fi žáner má vôbec problémy, z ktorých sa nevie vymaniť. Tento rok nás čaká séria veľkých filmov na sklonku civilizácie či aspoň druhý Star Trek, no inak by ste po žánri pátrali v kinách márne. Temné nebo chce ukázať, že aj za pár miliónov dolárov dokáže rozohrať pekný príbeh, štylizovanú atmosféru i interesantnú pointu.

Bolo by príliš ľahké odsúdiť Temné nebo ako tuctovú epizódu Aktov X v civilnom prostredí bez dvojice agentov. Režisér Scott Stewart však chce ísť hrdinom pod kožu viac ako obyčajne, čím sa neraz priblíži celkom atmosférickému hororu Sinister z minulej jesene. Civilní hrdinovia majú svoje problémy a osudy, ktorým sa scenáristi radi venujú – a je to rozhodne dobrý krok, pretože ich nevnímame ako anonymné charaktery a terče záhad. Najmä starší syn a jeho part s prvou láskou je ukážkový, ak ste ochotní ponoriť sa na chvíľu do takého žánru.

Temné nebo Temné nebo

Rovnako dobre je však spracovaný aj osud celej rodiny a jej pozície v dnešnom ťažkom svete, kde prídu eventuálne ataky z cudzieho sveta. Niektorí diváci ich rýchlo zaradia do kategórie Nudaaaa, ale bola by to škoda; Temné nebo nie je bežný tupý sci-fi či nadprirodzený film, aký sa každý rok valí do kín v podobe Paranormálnych aktivít.

Budete prekvapení z troch častí filmu: pomerne rýchle zoznámenie sa s postavami do 15 minút, solídne budovanie tajomna v ďalších 40 minútach, kde sa vrstvia jednotlivé javy a napokon efektné ľakačky či až dobre budovaný teror v závere. Sci-fi tu dominuje, horor sa pripája neskôr. Najväčšie napätie prichádza vo finále, ktoré nemusí každý akceptovať, ale ako vyvrcholenie a vydýchnutie si po predchádzajúcich udalostiach sa hodí.

Temné nebo Temné nebo

Žiaľ, mnohé civilné scény majú tendenciu byť aj naťahované – a za tie budú mnohí diváci trhať body. Je tu relatívne slušné množstvo klišé a nehororové scény či momenty bez sci-fi môžu vadiť (opäť platí, je to subjektívny pohľad, no stojí aj dva body v hodnotení). Nasadenie kamier s nočným videním v polovici filmu je z hľadiska deja vhodné, ale spracovanie ľahko zvádza k porovnaniu s Paranormal Activity a film sa tu stáva dosť ošúchaný.

V konečnom zúčtovaní malý, nenápadný, ale na jedno zhliadnutie dobrý sci-fi horor. Nenakrúca sa ich veľa, takže ak máte chuť sa trochu báť a ísť na emzákov, civilných, a nie vybuchujúcich, je tu akceptovateľná alternatíva.

Dark Skies (USA, 2013, 97 min.)
Réžia: Scott Stewart. Hrajú: Keri Russell, Jake Brennan, Josh Hamilton, Dakota Goyo, Kadan Rockett

autor Michal Korec 10.5.2013