40 ROKOV PANIC

40 ROKOV PANIC

8.0

Kto povedal, že rok 2005 je chudobný na dobré filmy, keď k nám z Hollywoodu s dvojtýždňovým odstupom prichádza ďalšia výborná komédia?

Rok 2005 nie je po komerčnej stránke veľmi úspešný a aj o kvalite filmov mnohí pochybujú. Ale na obzore sa črtá po lovcoch družičiek ďalšia svieža komédia, ktorá vás presvedčí o tom, že tento rok netreba odsudzovať a keď si neužijeme všetku treskúcu akciu plnú banalít a la Stealth, aspoň sa alternatívne schuti zasmejeme a nielen raz. 40 rokov panic prichádza do našich kín s označením jedného z najlepšie recenzovaných filmov za oceánom a distribútor ho nasadil v podstate z týždňa na týždeň. Dlho v pláne nefiguroval vôbec, zrazu sa tam objavil a už ho máme v kinách. A to je len dobre...

Andy Stitzer (Steve Carrell) má pekné meno, dobrý džob v obchode s elektronikou a je to jeden z mála posledných mohykánov - slušných, neskazených chlapov, ktorí nevidia v každej žene sexuálny objekt a zvlčený svojou fantáziou nepoľuje po nociach po rôznych lokáloch, aby si užil. A nie je to ani ten typ, ktorý si už našiel ženu a pekne žije pod papučou s pravidelným prísunom sexu. Nie, nie, Andy Stitzer je slušný chlapec, ktorý má rád svoju robotu, figúrky akčných hrdinov, moderné technológie, videohry a zbiera rozličné predmety. Je to určitý introvert - veci, ktorým nerozumie, radšej necháva na pokoji. Má 40 rokov a je panic, no o tom nikto nevie... až do jednej osudovej hry pokru, kam ho nalákajú najlepší kamoši a zrazu z neho vylákajú info o nulových sexuálnych skúsenostiach.

40 rokov panic 40 rokov panic 40 rokov panic

Ale pretože štvorica chlapíkov musí držať pokope a bláznivé trio chce svojmu priateľovi Andymu pomôcť zbaviť sa panictva neskôr, ale predsa, nasleduje séria bláznivých plánov, pričom mnohé sa krútia okolo rôznych schôdzok naslepo so single-osobami opačného pohlavia. Pravda, môžete mať verných kamarátov, ale keď oni sami nemajú miestami jasno vo svojom (seba)vedomí a príbuznej téme, vznikne skôr kopa absurdných situácii ako naplnenie stanoveného cieľu. Ale to je v poriadku, Andy si totiž musí ujasniť, že tak ako vo svojom tínedžerskom veku, tak aj vo svojej štyridsiatke sa k vyriešeniu svojho "problému" nepriblíži "klofnutím" opitej mladej pipky, ale skrz lásku a veci s ňou spojené. A vida, po rade nešťastných príhod sa objaví Trish (Catherine Keener), ktorá môže do Andyho života vniesť niečo iné ako iba ďalší možný objekt na pretrhnutie 40-ročných sexuálnych suchôt...

Možno sa čudujete, čo môže byť také výborné na komédii, kde sa jeden štyridsiatnik nevie vyspať s nejakou mladšou či staršou ženou a prečo sa o tom musí točiť taký film? Ale nechajte tvorcov na pokoji, tentoraz presne vedeli, do čoho idú. Iste, premisa môže znieť skoro ako z Pikantného pokušenia aka Prci, prci, prcičky, ale finálne vyznenie filmu je rozhodne iné a nie je to len tým, že tu musí prísť o panictvo iba jeden chlapík a nie celá partia.

Pritom 40 rokov panic je príjemná komédia, no zároveň neskutočne vulgárna, čo by ste od niektorých trailerov alebo nevinného plagátu temer ani nečakali. Vulgárnosť je v súlade s predpísanou prístupnosťou, no prejavuje sa úplne inak ako v Prci, prci. Zatiaľ čo tam stavili bratia Weitzovci na hrdinsky trápne situačné prešľapy, pri 40-ročnom panicovi vychádza vulgárnosť z množstva verbálneho prejavu Andyho a jeho partičky baviac sa o ženách či sexuálnych skúsenostiach. Iste, americké reálie a variabilná angličtina tu poskytujú krásne množstvo slovných gagov. Pritom sa kryštalizuje zo 40-ročného panica aj iný komediálny subžáner - tzv. priateľská komédia, kde ťah na bránicu neobstará iba hlavný hrdina, ale často práve jeho kolegovia v snahe mu pomôcť.

Je potrebné podotknúť, že film je dosť dlhý - amerických 116 minút je skutočne dosť, no to nič nemení na fakte, že každá scéna je zručne zrežírovaná a ctí scenár rozdelený približne na dve rovnaké polovice. Zatiaľ čo v prvej sa môžeme naplno oddať situačnej a najmä verbálnej komike štvorice miestami zvláštnych chlapíkov (počas nich však vyplávajú na povrch viaceré zaujímavé skutočnosti o fyzickom pôsobení mužov na žien a vice versa), v druhej polovici už putuje nastolený problém čiastočne do úzadia a rieši sa vzniknutá romantická línia dvoch štyridsiatnikov, Andyho a Trish. Je zrejmé, že pôvodný problém sa musí opäť nastoliť a vyriešiť, ale to už sa dopracujeme aj k niekoľkým banálnym poučkám typu uznávania sexu prepojeného s láskou a podobne.

Keď pozeráte 40-ročného panica, uvedomujete si Andyho pozíciu dinosaura a na druhej strane vám ho je trošku ľúto, pretože on jeden z mála tu sám dodržiava isté mravné zásady spoločnosti. Je to prototyp priemerného introvertného krásavca, ktorý si jednoducho na strednej či vysokej škole neužíval s každou druhou spolužiačkou alebo si nehľadal partnerky len preto, aby s nimi mohol pravidelne spávať. Je to jednoducho slušný človek, ktorý sa v spoločnosti na začiatku 21. storočia len tak ľahko nenosí. Je celkom možné, že bez pričinenia svojich kamošov by Andy zostal panicom až do konca života. Na druhej strane si možno položiť otázku, či je na tom niečo zlé a či nie je snaha zbaviť sa Andyho panictva už trošku samoúčelná a nepopiera pôvodne nastolené hodnoty?

40 rokov panic vychádza veľmi dobre oproti iným komédiám najmä vďaka výbornému scenáru, ktorý si potrpí na zaujímavé situácie, ale neženie ich do prílišnej miery trápnosti, kam spadajú tínedžerské komédie. Iste, sprostá vrava akurát zvyšuje neprístupnosť a pravdu povediac, dospelejšie publikum si možno túto komédiu vychutná skutočne viac ako násťroční. Leví podiel na tom má ústredná štvorica kamošov, ktorej jasne dominuje Steve Carrell v hlavnej úlohe, no Paul Rudd mu slušne sekunduje. V druhej polovici sa vodopád vulgarizmov trošku zmenší a film ukáže svoj ďalší triumf - výborný výber castingu, ktorý dal dokopy Carrella a Catherine Keener, ktorým nechýbajú potrebné sympatie či chémia.

Budete sa smiať, príjemne baviť, obdivovať Stevea v prvej poriadnej roli i Andyho neľahkú úlohu v štyridsiatich. A to všetko vám vydrží takmer na dve hodiny čistého filmového času, ktorý udrží vašu pozornosť bez problémov. 40 rokov panic je milým prekvapením po stránke obsahu, formy i načasovania príchodu do našich kín. Berie si na paškál známu tému i situácie, ale rieši ich oveľa dospelejšie, čim si zasluhuje aj dostatočne vysoké hodnotenie.

The 40 Year-Old Virgin (USA, 2005, 116 min.)
Réžia: Judd Apatow. Scenár: Judd Apatow, Steve Carell. Kamera: Jack N. Green. Hudba: Lyle Workman. Hrajú: Steve Carell, Catherine Keener, Paul Rudd, Romany Malco, Seth Rogen, Elizabeth Banks, Leslie Mann, Jane Lynch

autor Michal Korec 14.10.2005
8.0
7.4