METAL LORDS

METAL LORDS

7.0

Death to all but metal! Tak znie názov jednej z najznámejších skladieb americkej comedy rockovej skupiny, Steel Panther. Zároveň je to motto, ktoré vystihuje premisu netflixovského Metal Lords. D.B. Weissov (jeden z hlavných tvorcov Game of Thrones, r. 2011 – 2019) premiérový scenáristický zárez na filmovom poli má v sebe oboje – rock / metal, aj komédiu. Okrem toho sa venuje romantike, útrpnému životu tínedžerov, mentálnemu zdraviu, priateľstvu, či hľadaniu vlastnej identity. Poďme ale pekne poporiadku.

Kevin je typickým príkladom stredoškolského outsidera. Nemá dievča, nemá sociálnu skupinu, do ktorej zapadá, a ani šikanovaniu sa dôsledkom jeho malej a vychudnutej postavy nevyhne. Má presne jedného priateľa, ktorý trpí podobným vyradením z kolektívu. Jeho meno je Hunter – a metal je jeho životom. Tak vzniká Skullfucker, post death metalová, ultra tvrdá, non-konformistická hudobná skupina, zložená z nášho dua vydedencov.

Škola organizuje súťaž hudobných zoskupení. To znamená jediné: Skullfucker musí zohnať basgitaristu, aby na pódiu mohol predviesť výkon hodný metalových bohov. Kde ho však nájsť? Kevin má nápad: prečo neskúsiť prehovoriť novú spolužiačku zo Škótska, ktorá má síce trošku problém s ovládaním hnevu, no za to dokáže solídne hrať na čelo, ktoré by im suplovalo tóny basovej gitary? Avšak Hunter je striktne proti, čo vedie k zápletke, ktorá je...

...stereotypná. Nebudeme si klamať. Príbeh nie je silnou stránkou projektu. Scenár brázdi vyjazdenú dráhu amerických stredoškolských feel-good komédií s romantickým rozmerom, ktorým sa darilo predovšetkým v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch. D.B. Weiss odškrtáva jednotlivé povinné políčka: dievča ako zdroj rozkolu medzi dvoma kamarátmi – škrt. Neustále šikanovanie a ponižovanie zo strany väčších a obľúbenejších spolužiakov – škrt. Strata panenstva – škrt. Konflikt najlepšieho priateľa a novej lásky protagonistu – škrt.

Metal Lords

Chápete pointu. Dej neprekvapí, no musím uznať, že nie všetky žánrové štruktúry sú tu len slepo replikované. Hudobní rivali Huntera s Kevinom nie sú opovrhnutia hodní kreténi a aspekt serotonínového disbalansu, ktorým trpí postava Emily je sviežim závanom do tohto zatuchnutého subžánru.

Mimochodom, postavy – ústredné trio vyvrheľov pôsobí sympaticky, človek im okamžite fandí, aj keď občas nad ich pubertálnym správaním krúti hlavou, či má chuť im jednu vylepiť. Ostatne, tak to má byť. Podstatné je, že to všetko dobre dopadne a odpadlíci triumfujú, po svojom.

Keďže chválim postavy, musím pochváliť aj ich predstaviteľov. Isis Hainsworth (Emma.) ako labilná a plachá Emily, Jaeden Martell (Defending Jacob; Knives Out) ako zmätený, metalových reálií neznalý, a submisívny Kevin, začínajúci herec Adrian Greensmith ako výbušný, excentrický Hunter, majúci vášeň pre úderné gitarové riffy a zimomriavky prinášajúce sóla – všetci si zasluhujú uznanie za svoje výkony.

Metal Lords

Najlepšou vedľajšou postavou tu potom je Joe Manganiello. On je tou osobou, ktorá vyriekne všetky potrebné múdrosti, skomentuje podstatu života a pripraví snímku na finálny akt. Dostaneme aj cameo kvarteta žijúcich legiend tvrdej muziky, medzi nimi i Toma Morella – gitaristu Rage Against the Machine, ktorý pomohol vzniku filmu z pozície „výkonného producenta hudby“. Je to vtipná, vypointovaná, a ,pre metalistu, aj pamätná scéna.

Za osobitnú zmienku tiež stojí scéna verejnej konfrontácie Huntera a Emily, ktorá je zároveň najlepším okamihom filmu. Režisér Peter Sollett predviedol svoju osvedčenú hravosť, doplnenú hrejivým ozvláštnením atmosféry, ktorú si divák môže pamätať z jeho Nick and Norah's Infinite Playlist (2008). Vidieť, že snímky s hudobnou témou ho bavia.

Samotné pilotné predstavenie skupiny je patrične epické. Song Machinery of Torment, ktorý tu mladí hrajú s vervou a zúrivosťou nepochopeného stredoškoláka, je plný dvojkopáku a špinavých vokálov, nechýba ani chytľavý riff. Fantastické sólo, počas ktorého je využitý napríklad aj „tapping“ (prikladanie a odťahovanie prstov zo strún na gitarovom hmatníku bez použitia trsátka), roztápa moje metalové srdiečko. Ak inklinujete, k hraniu na gitaru, budete sa doma obzerať, kamže ste to odložili ten starý stratocaster a hľadať, v ktorej skrini je odprataná vaša „les paul-ka“. Vynikajúca bodka.

Metal Lords

Soundtrack ako celok je tu fenomenálny. Je plný skladieb od legiend hard rocku a viacerých metalových subžánrov. Diváckemu uchu ulahodia Metallica, Guns N´ Roses, Motörhead, Pantera, Iron Maiden, Judas Priest, Black Sabbath... Objaví sa aj temno-temný black metal. Čo ma zamrzelo, je fakt, že tvorcovia sa pri výbere držali klasiky a zo súčasníkov scény sú k dispozícii iba Avenged Sevenfold, Mastodon a Zeal & Ardor.

Absencia najväčších aktuálnych mien, ktoré kraľujú svetovým festivalom tvrdej hudby, ako napr. Parkway Drive, Trivium, Killswitch Engage, alebo Five Finger Death Punch, je neblahá. Tak isto som očakával aspoň pár reprezentantov death metalu, či Slipknot, ktorí sa tam spomínajú a postavy sa ich učia hrať, no ich tvorba v soundtracku zahrnutá nie je. Škoda.

Ohraná zápletka, obohatená o neohranú tému – tak by sa dali Metal Lords opísať jednou vetou. A zatiaľ, čo Weissov scenár prináša minimum nového, Sollettova réžia, spoľahliví herci a excelentná hudobná stopa pretvárajú priemerný koncept na nadpriemerný filmový zážitok, ktorý stojí za to okúsiť. Ak nie ste priaznivcom extrémnej hudby, jeden bod si odrátajte. Ak vášmu playlistu dominuje Lemmy, James Hetfield, či Bruce Dickinson a pravidelne si na koncertoch užívate moshpit a head-banging, kľudne si ho pre zmenu pridajte.

P.S.: Ak vás film zaujal, odporúčam nasledovné príspevky do kategórie „metalová komédia“: Deathgasm (2015); Hevi Reissu (2018); Airheads (1994). Na temnejšiu nôtu potom hrajú Lords of Chaos (2019) a Málmhaus (2013). Metalheads, up your horns!

Metal Lords (USA, 2022, 97 min.)
Réžia: Peter Sollett. Scenár: D.B. Weiss. Hrajú: Jaeden Martell, Adrian Greensmith, Isis Hainsworth, Noah Urrea, Brett Gelman, Analesa Fisher, Michelle Mao, Phelan Davis, Austin Huynh, Joe Manganiello ...

autor Róbert Humeník 23.4.2022
7.0
METAL LORDS