PERZSKÉ LEKCIE

PERZSKÉ LEKCIE

7.0

Filmová recenzia



Čo všetko by sme boli ochotní spraviť, aby sme si zachránili vlastný život? Dávame morálku pod hrozbou smrti bokom? Často spolu s nami rozhodujú okolnosti. V podobnej situácii sa nachádza aj mladý židovský chlapec Gilles z bieloruského filmu Perzské lekcie v nacistami okupovanom Francúzsku. V roku 1942 ho spolu s ďalšími chytia nemeckí vojaci. Osudnou sa mu stane výmena básnickej zbierky v perzštine za bochník chleba.

V odľahlých lesoch sa ozývajú mechanické výstrely. Všade počuť smrť. Gilles, aby neskončil s guľkou v zátylku, sa rozhodne klamať. Syn belgického rabína zaprie svoj židovský pôvod a prehlási sa za Peržana. Klaus Koch, jeden z dôstojníkov v koncentračnom tábore, sníva svoj sen, že si po vojne otvorí reštauráciu v Teheráne a preto žiada Gillesa, aby ho učil jazyk farsí. Avšak mladík vie po perzsky iba jedno slovo, takže si musí perzštinu – slovo za slovom – vymýšľať a naviac si ho aj dobre pamätať...

Sfilmovaný príbeh, podľa scenára Iľju Zofina, je inšpirovaný skutočnými udalosťami, miestami však pôsobí nevierohodne. Koncept vynúteného priateľstva veliteľa a väzňa môže slovenským divákom pripomínať Solanovu drámu Boxer a smrť z roku 1962, kedy sa nadriadený pokúša udržiavať sa vo fyzickej kondícií práve s podporou väzneného. Spoločne strávený čas sa od nesymetrického oťukávania nakoniec pretaví do akejsi vzájomnej potreby. Hoci obe strany pochádzajú z rozdielnych kultúr a postavenia, postupom času začínajú v sebe vidieť nielen číslo vytetované na ruke či nepríjemného veliteľa, ale aj človeka.

Perzské lekcie

Do hlavných úloh sa ukrajinskému režisérovi Vadimovi Perelmanovi podarilo obsadiť neopozerané tváre, ktoré zaručujú divákovi vyššiu autenticitu snímky. V úlohe „Peržana“ sledujeme Nahuela Péreza Biscayarta, ktorého si slovenskí diváci môžu pamätať z drámy 120 BPM (r. Robin Campillo, 2017). Biscayartovej tvári dominujú veľké hlboké a tmavé oči, ktoré dokážu odohrať mnohé dôležité scény príbehu. Ani stvárnenie vojakov v pracovnom tábore nie je čiernobiele – starší Koch (Lars Eidinger) s temnými emóciami a naproti nemu mladý strážnik Max (Jonas Nay), ktorý tuší, že ide o podvod... Okrem scén, v ktorých väzňov nemilosrdne týrajú, vidieť i také, v ktorých vojaci nasadzujú svoju ľudskejšiu tvár.

Perzské lekcie

Zámerom režiséra nebolo zločiny a zverstvá nacistických prisluhovačov ospravedlňovať, ale vytvoriť hmatateľný pohľad na konkrétne osudy ľudí. Aj keď väčšina z vojakov v sebe nosí otvorený rasizmus a nadradenosť nemeckej rasy, v konečnom dôsledku nie všetci sa stali monštrami bažiacimi po smrti iných. Obyčajnosť ich životov ilustrujú scény spoločných obedov či piknikov, počas ktorých sa navzájom doťahujú, aj keď všetko v silnom kontraste k beznádeji a utrpeniu väznených Židov. Ak by sa velitelia v tábore nestali zástancami režimu, z mnohých by sa pravdepodobne stali úplne bežní občania Nemecka. Rovnako ako z Kocha, ktorý ani presne nevie povedať, prečo vlastne do SS vstúpil.

Tvorivý tím formálne nepredviedol žiaden zásadný prínos, dominuje však posolstvo príbehu. Perzské lekcie boli oficiálnou Oscarovou nomináciou Bieloruska v kategórii Najlepší zahraničný film. Akadémia však nomináciu nakoniec neuznala, pretože sa na filme podieľalo viac štábov iných krajín, ako sú zadefinované pravidlá.

Perzské lekcie

Osemdesiat rokov od holokaustu filmári stále nachádzajú nové inšpirácie a spôsoby, ako si pripomenúť stratené životy zavinené ideológiou nacizmu. Niektoré sú postavené na psychologizácií postáv, iné prinášajú modernejšie náhľady na vojnu (Saulov syn, Dunkirk) či zobrazujú jej nekonečnú krutosť (Pomaľované vtáča). Perelman sa senzácii opatrne vyhýba a napätie dávkuje na menej očakávaných miestach. Keď sú väzni odoslaní do Poľska, svoj osud už tušia. Pomalšie rozbiehajúci sa dej ukončuje prekvapujúci záver. Gillesovi udržanie nažive nestačí...


Persian Lessons (Rusko / Nemecko / Bielorusko, 2020, 127 min.)
Réžia: Vadim Perelman. Scenár: Ilja Zofin, Wolfgang Kohlhaase (novel). Hrajú: Nahuel Pérez Biscayart, Lars Eidinger, Jonas Nay, David Schütter, Alexander Beyer, Andreas Hofer, Leonie Benesch, Luisa-Céline Gaffron, Nico Ehrenteit, Giuseppe Schillaci, Antonin Chalon, Serge Barbagallo ...


autor Barbora Gvozdjáková 29.6.2021
7.0
PERZSKÉ LEKCIE
+ neopozeraní herci
+ minimalistické spracovanie
+ plastickosť postáv
+ námet
- ťažko uveriteľný príbeh s relatívne šťastným koncom
Kinema
7.0
Diváci
7.2
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 127 min
Krajina: Rusko Nemecko Bielorusko
Rok výroby: 2020

Premiéra: 22.2. 2020
Premiéra SK: 6.5. 2021
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
7.2
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 127 min
Krajina: Rusko Nemecko Bielorusko
Rok výroby: 2020

Premiéra: 22.2. 2020
Premiéra SK: 6.5. 2021
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|DUNA: ČASŤ DRUHÁ
1
hodnotenie 9/10
|OHNIVÁ OBLOHA
0
hodnotenie 7/10
|DARKLAND: NÁVRAT
0
hodnotenie 4/10
|DOKONALÉ DNI
0
hodnotenie 9/10
|ŠTYRIA MALÍ DOSPELÍ
0
hodnotenie 7/10
|MILUJE MA, NEMILUJE MA
0
hodnotenie 6/10
|MAMACRUZ
0
hodnotenie 7/10
|IRON CLAW
0
hodnotenie 7/10
|NA CESTE S MAMOU
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.