OSLO

OSLO

6.0

Filmová recenzia



Izrael či Palestína? Ktorá strana je v práve? Existuje ešte nejaké kompromisné riešenie? Úlohou filmovej novinky nebolo presviedčať, ktorý z pohľadov na roky trvajúci konflikt je ten správnejší. Dráma z produkcie USA a Českej republiky s jednoslovným názvom Oslo sa v tomto komplikovanom spore venuje veľmi úzkemu, ale za to zásadnému historickému zvratu – podpísaniu mierovej dohody medzi izraelským premiérom Jicchakom Rabinom a predsedom Organizácie za oslobodenie Palestíny (OOP) Jásirom Arafátom v roku 1993.

Do centra pozornosti sa dostáva proces, ktorý podpísaniu dohody predchádzal. Kľúčovými aktérmi tajného vyjednávania predstaviteľov dvoch znepriatelených strán sa stávajú pracovníčka Ministerstva zahraničných vecí Nórska Mona Juul spolu so svojím manželom, sociológom Terjem Rød-Larsenom.

Oslo je adaptáciou divadelnej hry od J. T. Rogersa, ktorá ihneď po svojom uvedení v roku 2016 v New Yorku zožala obrovský úspech. Získala dve ceny Tony (tzv. divadelné Oscary) – za Najlepšiu hru roka a mužský herecký výkon. Impulz pre napísanie hry vznikol pri náhodnom stretnutí amerického dramatika Rogersa a diplomata Larsena. K snímke dramatik napísal aj scenár.

Do deja sa dostávame in medias res. Divákovi k rýchlejšej orientácii pomáhajú titulky, ktoré popisujú jednotlivé historické postavy. Mona nástojčivo telefonuje s manželom, ktorý sa práve nachádza v Jeruzaleme. Spôsob komunikácie naznačuje, že ide o niečo extra utajené. V rozhovore doslova padne veta, aby Terje na blížiacom sa stretnutí neprezradil ani to, kde Mona pracuje. Nórsky manželský pár jednostaj sledujeme pri rôznych rozhovoroch na témy zahraničnej politiky, avšak ich intímne debaty sú v úzadí. Občas preblesknú flashbacky z ich spoločného pobytu v pásme Gazy, ktoré sú, rovnako ako priebeh rokovaní, z filmárskeho či historického hľadiska, až príliš naivné.

Oslo

Píše sa január roku 1993. Manželia pripravujú pre zástupcov štátu Izrael a OOP neutrálnu pôdu, na ktorej by sa mohli znovu pokúsiť dohodnúť o prímerí. Terje je riaditeľom Nórskej výskumnej organizácie (FAFO), ktorá má na usporiadanie stretnutia povolenie od Ministerstva zahraničných vecí. Stretnutie je však dokonale utajené. FAFO totiž, ako maskovací manéver pre nadchádzajúce rozhovory, oficiálne organizuje seminár o životných podmienkach v pásme Gazy. Prvý rozhovor sa koná osemdesiat kilometrov južne od Osla na zámku Borregraard. Dvoch mužov palestínskej delegácie z OOP čakajú na zámku dvaja zástupcovia izraelskej strany, profesor Hirschfeld a vedec Pundak. Rozdiel je zjavný. Oficiálna špička OOP sa na rokovaní stretáva „iba“ s intelektuálmi... Mona a Terje zostávajú nestranní. Dohodnú sa, že sa do konfliktu nenechajú zatiahnuť. Ich úlohou je vytvorenie neformálnej atmosféry pre vybudovanie dôvery a spolupráce... Avšak rokovania viaznu.

Sme svedkami niekoľkých stretnutí s rôznym počtom hostí. Jednotliví predstavitelia znepriatelených strán postupne prezentujú zásady, o ktorých nie sú ochotní vôbec diskutovať. Rozbušky v debatách tlmia niekedy mediátori stretnutia, inokedy kuchár, chyžná alebo aj nórske tradičné špeciality. Pre uľahčenie pochopenia procesu sú rozhovory o konečnej úprave Deklarácie zásad dočasnej samosprávy (podpísanej 19. augusta 1993 v Oslo a 13. septembra v New Yorku) divákovi servírované vo veľmi zrýchlenom chode. Obdobie negociačných rozhovorov totiž v skutočnosti trvalo osem mesiacov (1 100 dní) a dôležitý telefonát medzi Tuniskom a Izraelom zo Štokholmu až deväť hodín.

Oslo

Z formálneho hľadiska televízna novinka Oslo nepatrí k zásadne invenčným. Cítiť na nej divadelný pôvod – opakujúce sa interiérové scény, deklaratívne výstupy postáv apod. Taktiež obmedzený počet lokácií, v ktorých sa príbeh odohráva, sa podpisuje na pomalšom rytme. Vzhľadom na vážnosť témy je snímka dozvučená inštrumentálnymi motívmi.

Hoci je jedným z producentov Steven Spielberg, ktorý si za kameramana vybral Janusza Kamińskiho (predchádzajúca spolupráca na Schindlerovom zozname a Zachráňte vojaka Ryana.), dráma sa pravdepodobne do filmovej histórie významne nezapíše. Pri uvedení novinky sa k obsahu objavili prirodzene aj kritické hlasy. Portál Hollywood Insider píše o hre, ako o bezzubom príklade amerického nepochopenia konfliktu na Blízkom a Strednom východe. Autor textu Tyler Sear tvrdí, že rokovania v Osle pomohli k zmieru medzi stranami len čiastočne. Pre latimes.com sa negatívne vyjadrila aj Lorraine Ali, ktorá komentuje samotné spracovanie konfliktu ako veľmi zjednodušujúce a ploché. Nedostatočná košatosť, ako aj plasticita príbehu patrí tak k najväčším výhradám počinu. Tvorcovia sa sústreďujú na politické rokovania, akoby ich vôbec nezaujímala kríza, ktorú aktérom situácia spôsobila.

Oslo

Do hlavnej úlohy Mony sa prevtelila britská herečka Ruth Wilson, ktorá stvárnila političku ako chladne racionálnu bytosť, bez úsmevu. Vo výrazne usmievajúcejšej úlohe jej sekunduje Andrew Scott. Zástupcov palestínskych území ako aj štátu Izrael si zahrali typovo vhodne vybraní herci. Dôležitú rolu vyjednávača Uriho Savira si strihol Jeff Wilbusch, ktorý sa objavil mimo iných aj v úspešnej minisérii Unorthodox, zástupcu ministra zahraničných vecí Izraela Josiho Bejlina si zahral Itzik Cohen (seriál Fauda) a samotného šéfa rezortu Šimona Peresa stvárnil Sasson Gabay (seriál Shtisel).

Koprodukčné Oslo prinieslo príležitosť aj českým tvorcom. Nakrúcalo sa na zámkoch Kačina a Dobříš, v kláštore Doksany, v Pražskom kongresovom centre (letisko v Osle) a v štúdiách Barrandov. Filmový priestor so zopár úsečnými replikami dostali Jana Plodková, ktorá si zahrala nepríjemnú zamestnankyňu Švédskeho kráľovského paláca, a Zdenka Volencová, ktorá sa mihla na plese v róbe švédskej kráľovnej.

Hoci dôležitosť informačnej hodnoty drámy ako aj silný prínos mierových posolstiev netreba spochybňovať, snímke Oslo mimoriadne škodí zjednodušený pohľad na komplikovaný a stále neukončený spor dvoch národov na jednom území. Ak by ste chceli vniknúť do problematiky hlbšie a pochopiť, kde celý konflikt začal, skúste si pozrieť video z platformy Dejepis inak -  Čo sa deje v Izraeli? História a príčiny konfliktu.


Oslo (USA, 2021, 118 min.)
Réžia: Bartlett Sher. Scenár: J.T. Rogers. Hrajú: Ruth Wilson, David Olah, Sam Goldin, Andrew Scott, Karel Dobrý, Tobias Zilliacus, Itzik Cohen, Salim Dau, Doval'e Glickman, Waleed Zuaiter, Zdenek Pecha, Geraldine Alexander ...


autor Barbora Gvozdjáková 19.6.2021
6.0
OSLO
+ aktuálnosť témy a živý konflikt
+ výrazné herecké výkony
- monotónna forma
- plochosť deja
- prílišné zjednodušenie historických faktov
Kinema
6.0
Metascore
5.4
Diváci
5.0
Ohodnotiť

Žner: Detektívka/Triler
Minutáž˝: 118 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2021

Premiéra: 29.5. 2021
Premiéra SK: online
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
5.4
Diváci
5.0
Ohodnotiť

Žáner: Detektívka/Triler
Minutáż˝: 118 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2021

Premiéra: 29.5. 2021
Premiéra SK: online
0 z 10
0 z 10
5 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|DUNA: ČASŤ DRUHÁ
1
hodnotenie 9/10
|OHNIVÁ OBLOHA
0
hodnotenie 7/10
|DARKLAND: NÁVRAT
0
hodnotenie 4/10
|DOKONALÉ DNI
0
hodnotenie 9/10
|ŠTYRIA MALÍ DOSPELÍ
0
hodnotenie 7/10
|MILUJE MA, NEMILUJE MA
0
hodnotenie 6/10
|MAMACRUZ
0
hodnotenie 7/10
|IRON CLAW
0
hodnotenie 7/10
|NA CESTE S MAMOU
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.