DIVOCH

DIVOCH

6.0

O živote pouličných gangov na Novom Zélande asi väčšina z nás veľa nevie. Možnosť rozšíriť si obzory ponúka dráma Divoch (Savage), ktorú po dávnejších festivalových uvedeniach v Pusane či Londýne teraz do svojho programu nasadilo aj HBO.

Film je osobným príbehom spoluzakladateľa fiktívneho gangu Divochov, ktorý sa okrem celoživotnej kariéry bitkára môže pochváliť aj neprehliadnuteľným tetovaním na tvári. Ako sa vlastne stal tým, kým je? A dokáže sa z tejto role niekedy vymaniť? Film sa pokúša poodhaliť dušu zatvrdeného vyvrheľa, ktorý však svojou agresívnou maskulinitou napokon možno len prekrýva vlastné traumy. Pútavý námet, žiaľ, ťahá nadol nie celkom presvedčivé spracovanie.

Na svete sa iste nájdu aj takí, čo sa napriek všemožnej podpore, neobmedzeným možnostiam a kope šťastia dobrovoľne vydajú na krivé chodníčky. Za väčšinou pohnutých osudov sa ale skrývajú vcelku ťažké a poľutovaniahodné príbehy. Týka sa to aj hlavného hrdinu snímky Divoch, Dannyho (v rôznych vekoch ho hrajú Olly Presling, James Matamua a Jake Ryan), ktorého v úvode snímky stretávame už ako dospelého muža, prominentného člena nekompromisného motorkárskeho gangu.

Za drsnou fasádou nenapraviteľného vagabunda sa ale v skutočnosti ukrýva zranená duša chlapca, ktorý si toho veľa vytrpel pod rukou vlastného otca, ako aj v polepšovni, kam sa dostal kvôli drobnej krádeži. Ponižovanie, bitky, výsmech, ale aj zneužívanie na detskej duši nepochybne zanechali svoje stopy. Napokon však Dannyho práve v tom najtemnejšom období postretlo aj čosi dobré – skutočný nerozlučný priateľ, ktorý s ním všetky tieto útrapy zdieľal.

Mojžiš (Lotima Pome'e/Haanz Fa'avae-Jackson/John Tui) sa stane Dannyho najbližším priateľom. Spoločne z polepšovne utečú a aby na ulici prežili, založia svoj vlastný gang – Divochov. Rešpekt a postavenie si však najskôr musia vybojovať so znepriateleným gangom, ktorého členom je náhodou aj jeden z Dannyho bratov...

Dannyho celoživotná dilema medzi lojalitou k vlastnej rodine a vernosťou gangu je jedným z hlavných motívov rovných 100 minút dlhej drámy, ktorá je celovečerným debutom novozélandského režiséra Sama Kellyho. Hoci sú Danny aj jeho Divosi len filmovou fikciou, režisér ich príbeh údajne vystaval na reálnych námetoch zo sveta pouličných gangov na predmestí mesta Wellington, kde sám vyrastal.

Divoch

Film nás prevedie hneď troma dekádami, ktoré Dannyho a jeho gang formovali. Vidíme ho ako nepochopeného a zanedbávaného chlapca, citlivého, no bezprizorného tínedžera aj drsného chlapa s masívnym tetovaním na tvári, ktorý sa vypracoval až na najobávanejšieho bitkára v meste. Samotný príbeh, žiaľ, nijako extra neoslní. Dannyho osud síce vyvoláva určité sympatie aj snahu pochopiť jeho životnú cestu, v podstate je však vcelku predvídateľný a neprináša veľa nového. Celkom zaujímavý motív naznačuje Dannyho celoživotná trauma z údajnej homosexuality, z ktorej ho od útleho veku obviňoval tyranský otec. Sú všetky tie bitky a tetovania len spôsobom, ako sa tejto “kliatby” striasť? Škoda, že film tento námet trošku viac nerozvinul.

Veľkú časť deja vypĺňajú výjavy a peripetie z každodenného života Dannyho gangu. Nič hlbšie sa pritom však o jeho fungovaní ani konkrétnych členoch nedozvedáme, sú to poväčšine len akési voľne usporiadané scénky žúrov, pitiek, bitiek, násilností, silových hier a priateľských (alebo aj nie) výmen vulgarizmov. Hoci hlavný hrdina, ako vo finále pochopíme, prechádza určitým vývojom, ktorý vyústi až do túžby po veľkej zmene, tak trochu ťarbavé tempo snímky nedokáže túto gradáciu divákovi dosť dobre sprostredkovať.

Divoch

Chýbajú tu tiež zaujímavejšie, viacvrstvové vedľajšie postavy. Tváre a figúrky okolo Dannyho zaujmú výzorom, no ich charaktery pôsobia celkom genericky. Ťažko chápať, aký vzťah ich s hlavným hrdinom vlastne spája a prečo by teda diváka vôbec mali zaujímať. Napokon, aj samotnému Dannymu mohol scenár venovať o kus viac pozornosti. Pokiaľ opomenieme ľútosť, ktorú vzbudzuje jeho ťažké detstvo, či zopár elementárnych prejavov svedomia a ľudskosti, ktoré ho, povedzme, mierne odlišujú od ostatných gangstrov, nie je celkom jasné, aké pocity by v nás vlastne mal vyvolávať.

Na Divochovi je tak v konečnom dôsledku asi najzaujímavejším a najvďačnejším nevšedné prostredie, v ktorom sa odohráva. Z Nového Zélandu síce tentokrát veľa prírodných krás neuvidíte (monumentálne exteriéry à la Pán prsteňov určite nečakajte), o kultúrno-spoločenskú “exotiku” tu ale núdza rozhodne nie je: Ako často, napríklad, vidíte na plátne či obrazovke partiu maorijských motorkárov ovešaných zástavami s hákovými krížmi?

Savage (Nový Zéland, 2019, 100 min.)
Réžia: Sam Kelly. Scenár: Sam Kelly. Hrajú: Jake Ryan, John Tui, Chelsie Preston Crayford, Seth Flynn, Haanz Fa'avae-Jackson, James Matamua, Jack William Parker, Alex Raivaru, Olly Presling ...

autor Hana Lippová 14.1.2021