DÔSTOJNÍK A ŠPIÓN

DÔSTOJNÍK A ŠPIÓN

8.0

Filmová recenzia



Roman Polanski je legendou. Má na konte niekoľko klasík filmového plátna a jeho životné peripetie sú (nechválne) známe po celom svete. Pokúsme sa zabudnúť na druhé a sústreďme sa na jeho prácu. Aj keď v poslednej dobe je pre mnoho ľudí náročné oddeľovať dielo od osobného života umelca. Poľský emigrant nebol nikdy stopercentnou istotou a mimoriadne kúsky (Rosemary's Baby / Rosemarino dieťa, Chinatown / Čínska štvrť, Dance of the Vampires / Ples upírov) často prekladal spotrebným priemerom (Pirates / Piráti, The Ninth Gate / Deviata brána, Frantic). Všetky ale mali spoločné jeho rukopis a silný autorský dotyk. Tentoraz sa rozhodol opäť točiť podľa skutočných udalostí a posvietil si tzv. Dreyfusovu aféru.

Píše sa rok 1894. Francúzsky dôstojník Alfred Dreyfus (Louis Garrel) je odsúdený za vlastizradu a poslaný do väzenia na Diabolské ostrovy (pozdravuje Motýlik). Časom sa ale ukáže, že dôkazy proti nemu boli sfalšované. Armáda však odmieta pred verejnosťou priznať svoj omyl a vedome nechá nevinného človeka bez šance na slobodu. No spravodlivosť si nájde cestu a jeho život je v rukách cudzích ľudí.

Dôstojník a špión nie je prvým filmom na túto tému. Do pozornosti by som dal hlavne vynikajúci The Life of Emile Zola / Život Emila Zolu (Oscar za najlepší film), ktorý sa na tieto udalosti pozerá z perspektívy slávneho spisovateľa. Práve jeho otvorený list prezidentovi (pod názvom J'accuse / Žalujem - čo je originálny názov) oboznámil so situáciou verejnosť. Tentoraz sa takisto nedočkáme sa pohľad skrz hlavného aktéra týchto udalostí. Príbeh sa sústredí na Georgesa Picquarta (Jean Dujardin). Vysoko postaveného armádneho činiteľa, ktorý celej kauze prišiel na kĺb.

Celú aféru sledujeme jeho očami. Skôr než o historický film tak ide o príbeh človeka, prichádzajúceho o ilúzie a hľadaní sily postaviť sa systému, ktorému celý život veril a slúžil. S touto témou sa pracuje veľmi zaujímavo. O jeho predchádzajúcom živote sa dozvedáme pramálo a všetky formujúce prvky charakteru sa priamo viažu na prípad. Príjemný prístup fungujúci v ako osobnej, tak aj v historicky informačnej rovine. 

Dôstojník a špión

Potešujúce je, že titul patrí k lepšej polovici Polanskeho filmografie. A nie iba vďaka sile udalostí, o ktorej pojednáva. Ide o krásne poctivé remeslo a až staromilský prístup k rozprávaniu. Nikto sa nikam neženie, karty sa odkrývajú postupne a všetko krásne plynie v myšlienkovej hodnote a filmárskej čistote. Dobre napísaný a podaný dialóg tak môže byť osudovejším a napínavejším ako digitálne súboje o záchranu sveta, ktorými sa to v bežnej kinematografii iba hemží. Prekvapivé je, že aj napriek potenciálnej slzopudnosti si Polanski zachováva svoj odťažitý a chladný štýl.

Ron Howard alebo Spielberg by to natočili samozrejme divácky prívetivejšie, ale pri znalosti Polanskeho tvorby bolo jasné, že tu budú emócie aj napätie bublať civilne a pod povrchom. S čím bude mať možno hromada moderných divákov problém. Ten film ale nie je určený im a dôležitejšie než citová zaangažovanosť sú iné vrstvy príbehu. Krásne sa tu tak darí presúvať myšlienky z vyše storočného prípadu na aktuálne dianie. Rasová nenávisť, nedôvera v politikov, rozdelená spoločnosť a sila tlače sú stále univerzálne témy. Teraz ešte viac než v časoch, kedy sa príbeh odohráva. 

Dôstojník a špión

Ani herci netlačia na pílu. To však neznamená, že vo svojej umiernenosti, nie sú všetci skvelí. Najpotešujúce to je pri Jeanovi Dujardinovi. Ten po Oscarovi za The Artist / Umelca dlho čakal na podobne vďačnú príležitosť. Jeho hlavný hrdina je výsostný profesionál, ktorý sa ale dokáže zlomiť a dať prednosť ľudskosti pred povinnosťami. A keďže kľúčová postava Dreyfusa je iba takým väčším cameom, je celý film jeho veľké sólo. Čo však neznamená, že herci vo vedľajších úlohách nie sú špičkoví. Akurát nemajú toľko priestoru.

Kamera Pawała Edelmana (The Pianist / Pianista, Katyň), hudba dvojoscarového laureáta Alexandra Desplata (The Shape of Water / Podoba vody, Grandhotel Budapest) ani strih Hervé de Luzeho (Carnage, Germinal) ilúziu civilnosti takisto podporujú, čo im sily stačia. Neexibujú, držia sa pri zemi a napriek tomu sa im vynikajúco darí predať atmosféru Francúzska konca 19. storočia. A keď dôjde na výpravné scény, tak je to ešte lepšie. Najmä vydanie Zolovho listu je prehliadkou krásneho filmárskeho kumštu a pripomienkou toho, prečo milujeme pohyblivé obrázky.

Dôstojník a špión

Najviac ovácií si však zaslúži scenár. Vychádza z knižnej predlohy Roberta Harrisa (Polanski ho adaptoval už v Ghost Writerovi). Ten sa s režisérom podieľal aj na filmovej verzii a je príjemné, že film nešuští papierom ani nerieši zbytočné odbočky, ako je v podobných prípadoch nedobrým zvykom. Pred očami sa nám tak rysuje nenápadne strhujúca procedurálka, ktorá nádherne doznieva. A ja rozmýšľam, či deň po dopozeraní predsa len neprihodím do hodnotenia aj deviaty bodík.

Dôstojník a špión je ďalším výborným zárezom do portfólia legendy. Takáto poctivá filmárina sa už tak často nevidí. Je úžasné, že majster to má aj napriek pokročilému veku stále v ruke. Vďaka svojej emotívnej odťažitosti však nejde o titul, ktorý na ide ruku každému. Skôr než o veľkolepý popis (ne)slávnej aféry, pripomína tiché memento s presahom do súčasnosti. Treba ho vidieť, načúvať mu a možno sa z neho poučiť.


J'accuse (Francúzsko / Taliansko, 2019, 132 min.)
Réžie: Roman Polanski. Scenár: Roman Polanski, Robert Harris. Hrajú: Louis Garrel, Christophe Maratier, Pierre Poirot, Stéfan Godin, Jean Dujardin, Grégory Gadebois, Eric Ruf, Wladimir Yordanoff, Didier Sandre, Vincent Perez, Luca Barbareschi, Emmanuelle Seigner ...


autor Peter Pavlík 31.10.2020
Kinema
8.0
Metascore
5.6
Diváci
8.1
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Triler
Minutáž˝: 132 min
Krajina: Francúzsko Taliansko
Rok výroby: 2019

Premiéra: 30.8. 2019
Premiéra SK:
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
5.6
Diváci
8.1
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Triler
Minutáż˝: 132 min
Krajina: Francúzsko Taliansko
Rok výroby: 2019

Premiéra: 30.8. 2019
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
6 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
NAJČÍTANEŠIE
|DUNA: ČASŤ DRUHÁ
1
hodnotenie 9/10
|OHNIVÁ OBLOHA
0
hodnotenie 7/10
|DARKLAND: NÁVRAT
0
hodnotenie 4/10
|DOKONALÉ DNI
0
hodnotenie 9/10
|ŠTYRIA MALÍ DOSPELÍ
0
hodnotenie 7/10
|MILUJE MA, NEMILUJE MA
0
hodnotenie 6/10
|MAMACRUZ
0
hodnotenie 7/10
|IRON CLAW
0
hodnotenie 7/10
|NA CESTE S MAMOU
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.