R.M.N.

R.M.N.

8.0

„Pozor na divú zver. Je bližšie, ako si myslíš!“, čítame napísane na tabuli. Zo začiatku kráča malý Rudi lesom smelo a sám. Zrazu niečo zbadá, zľakne sa... a uteká preč. Odvtedy už nikdy nejde do školy bez sprievodu. Prestáva hovoriť.

Vo filme sa staneme svedkami sedemnásť minútovej scény (bez strihu!), počas ktorej občania chrlia zo seba nenávisť. Najprv v kostole, neskôr v obecnom dome. „Cigáňov sme sa zbavili a teraz sa budeme hádať kvôli nejakým cudzincom?“ „V Paríži je teraz viac negrov a arabov ako Francúzov!“ „Vážte slová, západ nás sleduje!“ Vety, ktoré sú aj na Slovensku tak často používané.

Najnovší film R.M.N. od rumunského režiséra Cristiana Mungiu je pomalou a pochmúrnou drámou, ktorá upozorňuje na reálny vzostup pravicového extrémizmu a xenofóbie v Európe. Mungiu postupne odhaľuje latentný rasizmus v menšom mestečku, v ktorom žijú v zdanlivej rovnováhe spoločne Maďari, Rumuni, Rómovia a Nemci. Hladinu pokojných vôd rozčerí príchod cudzích nádenníkov.

Matthias (Marin Grigore) po kolízii s majstrom uteká z Nemecka, kde pracoval na bitúnku ako gastarbeiter. Obraz bitúnku ako symbolu stádovitosti oviec (tradičné zviera rumunských valachov) ako aj spôsob útoku, ktorým Matthias zranil majstra, už niečo napovedá. Hlavná postava sa tak nečakane vracia domov, do nemenovanej multietnickej obce v Transylvánii uhniezdenej na úpätí Karpát. Vracia sa k synovi Rudimu a ku svojej žene, ktorá ho víta chladno a príkro „Čo si nezavolal? Vyzuj sa!“ Žiadna radosť, žiaden súzvuk.

Nerozumejú si ani pri výchove syna. Zatiaľ čo z Csilly, jeho bývalej milenky, ktorá si medzičasom zrenovovala na kraji lesa dom po rodičoch, cítiť, že jej vzťah k Matthiasovi ešte nevychladol. Bude to však stačiť? V susedstve žije francúzsky ekológ, ktorý počíta v miestnom lese medvede. Má európsky šarm a kultúrny nadhľad. Majiteľka pekárne, v ktorej Csilla pracuje, túži po stále vyšších dotáciách z EÚ. Miestna pekáreň má však problém s najímaním ďalšej a ďalšej pracovnej sily. Ponúkjú totiž tak nízky plat, že lokálni dedinčania ani na opakované ponuky nereagujú. Csilla s majiteľkou zamestnajú troch chlapov zo Srí Lanky...

R.M.N.

Rumunská snímka R.M.N. pracuje s viacerými linkami, ktoré sa prekvapivo nespoja. Rôzne žánre a témy Mungiu kombinuje relatívne konvenčne a formálne. Ťažiskom filmu nie je experiment, ktorý zvykol využívať v začiatkoch svojej tvorby. Režisér sa však opakovane nebojí kritizovať rumunské pomery, či už ide o domácich podnikateľov alebo cirkev.

Mungiu je majstrom vo vykresľovaní filmových postáv, s ktorými sa vieme ľahko stotožniť alebo si za ne vieme dosadiť konkrétne osoby z nášho okolia. Bravúrne odkrýva vykorenenosť ako aj mierny mačizmus Matthiasa, ktorému je, napriek tomu, že pochádza z nemeckého etnika, nadávané do cigáňov.

Mungiu je tiež majstrom atmosféry s precízne vystavaným napätím. Čo videl Rudi? Divoké zviera? Možno jedného z prisťahovalcov, o ktorých domáci tvrdia, že nevyznávajú miestne hodnoty? Alebo je to len zlá predtucha? Matthias začína nosiť všade so sebou pušku, začína učiť Rudiho ako založiť oheň, ako chytať zvieratá do pascí... učí ho ako prežiť. „Ti, čo majú zľutovanie, umrú ako prví.“ Každý divák, a nielen iba ten, ktorý pozná princíp „Čechovovej pušky“ (kedy prvok uvedený na začiatku deja naberie význam neskôr), sa oprávnene znepokojí.

R.M.N.

V príbehu však zlom nastane. Po prvotnom a láskavom prijatí cudzincov sa začínajú objavovať rasistické a xenofóbne vyhrážky. Ak by sme vo filme nepočuli maďarčinu, rumunčinu či francúzštinu, pokojne by sa jadro konfliktu mohlo odohrávať v kdekoľvek na Slovensku. Režisér má dokonalo odpozorované nálady upracovaných ľudí, nedostatočne maskovaný rasizmus farníkov či zaužívané slovné skratky a urážky. Najsilnejšou je scéna miestneho stretnutia obyvateľov, kde snáď z každého rohu zaznieva paranoja z neznámeho. Scéna je nasnímaná v jednom nepretržitom a statickom zábere.

Rumunský režisér Cristian Mungiu nie je slovenskému divákovi neznámy. Jeho výnimočná dráma 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni (2007) získala na festivale v Cannes tri ceny vrátane Zlatej palmy pre najlepší film. Snímka rozpráva príbeh dvoch dievčat, ktoré riešia nelegálny potrat. Vo filme Za kopcami z roku 2012 Mungiu opäť zobrazuje dvojicu dievčat, z ktorých každá, ocitnúc sa v mimoriadne dogmatickej komunite, túži po niečom inom. Morálne zaujímavý príbeh otca, ktorý dopomôže dcére zmaturovať, sa objavuje v Skúške dospelosti (2016). Takmer vo všetkých svojich dielach Mungiu zobrazuje mravné dilemy a problematické nastavenie spoločnosti. Patrí k uznávaným matadorom „novej vlny“, ktorá je povestná svojou schopnosťou zachytiť aj na malej ploche veľké témy.

R.M.N.

R.M.N. je skratka pre „Rezonanta Magnetica Nucleara“, akronym magnetickej rezonancie v rumunskom jazyku. Ide o lekárske vyšetrenie, ktoré deteguje zhubné nádory. Matthiasov otec stráca pohyblivosť a jasnosť mysle. Obrázok otcovho mozgu z R.M.N. si Matthias pozerá v mobile. Skúma, čo je pod povrchom. Čo útočí na mozgovú funkciu jeho otca? Aká rakovina sa práve zakorenila v jeho najbližšom okolí?

Najnovšia Mungiuho snímka R.N.M. mala premiéru v máji tohto roku na festivale v Cannes, kde bola nominovaná na Zlatú palmu. Na snímke sa režisér Cristian Mungiu podieľal aj ako scenárista. Nadpriemerne vyčnieva práca kameramana Tudora Vladimira Panduruho (dlhé široké zábery striedané s ručnou kamerou) a zvuky a ruchy pod vedením Constantina Fleancua (večne štekajúce psy či chrapštiace konáre v lístí).

Téma snímky mimoriadne vhodne zapadá do súčasnej debaty o konšpiráciách a dezinformáciách. Snímka až prorocky dešifruje, ako ukrivdený národ môže smerovať k fašizácii. Ako sa z problémov jednotlivcov rodia problémy celej spoločnosti, ktoré následne ovplyvňujú znova jednotlivcov. Režisér priame súdy nevynáša, len pozoruje. Neposkytuje ani nádej. Iba analyzuje. Niektoré linky ani nedopovie. Avšak všetkým nastavuje zrkadlo, kam môže ľudí doviesť polarizácia.

Jedine hŕstka osvietených obyvateľov mestečka na čele s odvážnou Csillou (Judith State) sa dokáže postaviť hrozbám a zastrašovaniu. Mierne mystický záver filmu naznačuje, že ide o prehratý boj? Naozaj pomôže iba mágia?

R.M.N. (Rumunsko / Francúzsko / Belgicko / Švédsko, 2022, 125 min.)
Réžia: Cristian Mungiu. Scenár: Cristian Mungiu. Hrajú: Marin Grigore, Judith State, Macrina Barladeanu, Orsolya Moldován, Rácz Endre, József Bíró, Andrei Finti ...

autor Barbora Gvozdjáková 20.11.2022