BANGER

BANGER

7.5

Autentických žánroviek pre mladé publikum sa v našich končinách nakrúca ako šafranu. A keď už to aj niekto skúsi, žiadne ohňostroje sa zväčša nekonajú. V čom je vlastne problém? Chýbajú snáď témy? Kulisy? Tí správni herci?

Pri pohľade na Banger, energetickú bombu českého režiséra Adama Sedláka (seriál Semester, Domestik), ktorá sa v lete stala jedným z najdiskutovanejších domácich filmov na festivale v Karlových Varoch, sa človek neubráni dojmu, že tvorcom vlastne chýba len odvaha – či priam drzosť. Uletená dramédia o tom, ako si nádejný raper chcel privyrobiť na prvý hit veľkou drogovou blamážou teraz prišla aj do slovenských kín.

Alex (Adam Mišík) je v Prahe známy ako díler s najčistejším matrošom. On však túži po celkom inom druhu slávy: Stať sa úspešným raperom s miliónmi pozretí na YouTube a vypredanými koncertmi. Našliapnuté má dobre: Tisíce investoval do značkového šatníka a hrubých reťazí, dokonca už má aj tetovania na tvári. Teraz by to však predsa len chcelo aj nejaký ten „banger”, čiže chytľavý hit, vďaka ktorému by jeho meno konečne poznal každý. Ideálne v spolupráci s niekým, kto už dieru do sveta urobil – ako Sergei Barracuda (občianskym menom Erik Peter), samozvaný kráľ ostravskej hip-hopovej scény.

Takéto hviezdy však zadarmo do štúdia nevlezú, a tak pred Alexom a jeho dvorným producentom Láďom (Marsell Bendig) stojí neľahká úloha splašiť za jediný večer 5 tisíc eur. Bude to divoké, nelegálne a nebezpečné. Môže to vôbec dobre dopadnúť?

Natočiť autentickú súdobú žánrovku z ulice je v niektorých ohľadoch iste ťažšie než zrealizovať veľkovýpravnú historickú drámu. Ľudia, ktorých jazykom film hovorí a ktorých svet sa pokúša zachytiť, budú totiž sedieť priamo v kinosále či pred obrazovkou a žiadny falošný tón filmu nedarujú. Nájsť správne lokácie, zakomponovať do filmu pár trendy songov či vystajlovať postavy – to sa ešte zvláda. Na kom to však často celé stojí a padá, to sú hereckí predstavitelia, často vytypovaní do svojich rolí tak trochu od stola.

Banger

Banger však túto kľúčovú úlohu zvládol skvelo. Aj keď si blonďavého speváka Adama Mišíka (syna Vladimíra Mišíka), ktorý sa preslávil skôr romantickým popom než vulgárnymi dissovačkami, možno v úlohe dílera neviete predstaviť, sedí mu to parádne. Jeho zúfalú nezrelosť a urputnú snahu udržať si frajerku, ktorá mu dáva košom pre šancu zapadnúť do lepšej spoločnosti (intelektuáli a bohémovia na čele s výtvarníkom Davidom Černým), mu bez problémov veríme. Vlastne si možno skôr vravíme, či k Alexovi nakoniec nemá bližšie, než by sa mohlo zdať, aj v realite.

Absolútnym zásahom do čierneho je však Marsell Bendig (brat úspešného superstaristu Jana Bendiga) v úlohe Láďu, Alexovho večne sfetovaného kumpána, ktorý ho na bláznivej jazde verne sprevádza. Ich spoločné scény a slangové prestrelky patria vo filme k najvydarenejším a Láďa sa so svojou rýdzou komediálnosťou hravo stane miláčikom divákov. Aj keď sú obe tieto postavy v podstate absolútni lúzri, motáci a v určitých chvíľach aj pekní hajzlíci, pravdepodobne im budete držať palce, aby dosiahli svoje. Napokon, akékoľvek kladné postavy by ste v Bangeri aj tak hľadali márne.

Banger

Druhou zásadnou prekážkou, na ktorej si už mnohí vylámali zuby, je scenár. Autenticitou a priamočiarosťou by mal zodpovedať téme, prostrediu a cieľovému divákovi. Nájsť správny pomer medzi prostotou a dramatickým potenciálom však nie je ľahké. Aj Bangeru sa to, napokon, darí len sčasti. Zápletka je pomerne banálna a ľahko predvídateľná. Neraz divák evidentne vie, kam veci spejú skôr než hlavné postavy. Vtedy film zbytočne stráca šťavu – a možno by pritom stačil len radikálnejší strih.

Trošku prepálene film tiež pôsobí v neskoršej moralistickej polohe, kedy sa bezstarostný úlet dvoch grázlikov nevyhnutne obracia do fázy príčin a dôsledkov. Ponaučenie je, samozrejme, v tomto prípade povinnou jazdou a nikoho asi neprekvapí. Chcelo by to však o trochu menej tlačiť na pílu a ostať verný úprimnému tónu, ktorým film hovoril doteraz.

Banger

Po vizuálnej stránke je inak Banger vysoko pozerateľný, hoci bol nakrútený len na obyčajný iPhone, a to vraj dokonca iba za 15 dní. Napokon, aj to je v dokonalom súlade s jeho obsahom. Verbálny humor dopĺňajú priliehavé memečka a virálne videá, takže máte chvíľami pocit, akoby vám dej niekto prerozprávaval do chatového okna. Nie je toho však priveľa. Spolu s množstvom kultúrnych a spoločenských narážok je to, napokon, ďalší dôkaz, že Adam Sedlák drží prst na tepe doby presne a neomylne.

Banger nie je žiadny scenáristický diamant ani prevratný originál, no rozhodne je tým, čo sľubuje – teda „bangerom”, počinom, ktorý neprehliadnete, neprepočujete a zapamätáte si ho.

Banger (ČR, 2022, 105 min.)
Réžia: Adam Sedlák. Scenár: Adam Sedlák. Kamera: Dušan Husár. Hudba: Oliver Torr. Hrajú: Adam Mišík, Marsell Bendig, Sergei Barracuda, Anna Fialová ...