DRAGON BALL SUPER: SUPER HERO

DRAGON BALL SUPER: SUPER HERO

6.5

Vo svete anime to vrie a Sony cíti, že z japonského fenoménu sa dajú vykresať globálne hity. Najprv to biznisom: firma Crunchyroll prejde od Warnerov k Sony. Teraz ide Sony s jasným plánom posielať silné japonské tituly na západné trhy. V USA to už celkom ide, o čom svedčia otváracie víkendy hitov Demon Slayer či najnovšieho Dragon Ball Super: Super Hero. Teraz je otázne, či animé prerazí u nás a dočkáme sa ďalších chuťoviek v kine ako One Piece Red či novinky od Makoto Shinkai (Your Name).

Vybral náš distribútor pre prvú anime premiéru dobre? V podstate chňapol po aktuálnom hite, ktorý mal premiéru nedávno. Akurát Dragon Ball je v Japonsku absolútna klasika ešte z 80. rokov minulého storočia, existujú stovky dielov anime, desiatky hier i obrovské množstvo filmov. To v praxi znamená, že ak niekto o Dragon Ball nevie nič, bude mať čo robiť, aby pochopil niektoré postavy, množstvo zvratov a celkový dej. Je to akoby ste išli pozerať seriál od 50. časti a snažili sa pochopiť, čo sa deje. A aj tak by ste dostali „len“ jednu ďalšiu časť, ktorá by vás možno navnadila na tie minulé či ďalšie.

Presne takto pôsobí Dragon Ball Super: Super Hero – a to hovorím ako polovičný znalec, t.j. niekto, čo odohral x hier, pozná základné postavy (aspoň Goku, Piccolo, Bulma, Vegeta...) a má isté očakávania. Úplní začiatočníci dostanú na začiatku únos, resp. budovanie partie zloduchov (Red Ribbon Army), do toho sa neskôr vloží postava, ktorá má chrániť otca dievčatka. Navyše sa tu vyrábajú nebezpeční androidi Gamma 1 a Gamma 2, no nie sú to typickí zloduchovia, hoci aktuálne slúžia záporákov. Veľmi rýchlo pochopíte, kto je ten dobrý, kto sú tí zlí a budete čakať, kedy sa začnú mlátiť a ako tie bitky dopadnú.

Lenže za desiatky rokov vzniklo obrovské množstvo postáv, ktoré chcú japonskí scenáristi vložiť aj do najnovšieho filmu, a tak to vyzerá ako by každá ďalšia scéna priniesla niekoho nového. Je zrejmé, že má svoju rolu a rýchlo je zaškatuľkovaný – napríklad dobrí bojovníci by mohli pomôcť. A naopak, rad zloduchov sa môže tiež rozšíriť o isté posily, najmä keď začnú šéfkovia experimentovať v laboratóriu.

Dragon Ball Super: Super Hero

Spojitosť scén je však zvláštna – pre Japoncov typická v tom, že na konci si uvedomíte, že charakterov tam bolo aj viac ako 20, no niektoré mali len jednu-dve scény alebo boli vložené do obrovskej bitky neskôr. Dragon Ball Super nemá zložitý scenár, v podstate iba jeden veľký konflikt, ktorý rieši naprieč celou stopážou. A ako to v hrách, ehm, filmoch býva, na prvý raz nemusí niekto zomrieť, aby sa objavil neskôr a mohlo byť ešte silnejší alebo ukázať nové schopnosti.

Je to pestrý guláš s obrovským množstvom postáv, ktoré možno budete chcieť spoznávať a možno nie. Lenže tvorcovia vám nedávajú na výber: ak sa nechcete nudiť, treba sledovať a skúsiť pochopiť. Pár hrdinov je super a možno vás prekvapia, aké kúsky stvárajú a najmä vo finále.

Dragon Ball Super: Super Hero

Film rešpektuje klasické rozdelenie na tri akty. Prvý je skôr zoznamovací a nastolí zápletku. Druhý ju trošku zahustí a prinesie prvé bitky (nie márne, ale medzi nimi je aj balast). Tretí akt je obrovské finále s premenami hrdinov i zloduchov na ešte silnejšie verzie a bitka je rozdelená na viacero fáz. Spájajú sa rozličné postavy a záporák je skutočne smrtonosný, rozosieva deštrukciu cez celé plátno a jeho rany ochromia neraz pol sveta – presne ako to od anime čakáte.

Pre fanúšikov bude finále určite zadosťučinenie a bude sa im páčiť. Nováčikovia budú asi neveriaco pozerať ako vyzerá japonská akcia. A to jej bude predchádzať hodina odkazov, spomienok a čudných scén. Nuž, tento film sa nedá pozerať ako úplný vstup do série – ale ak by ste išli do kina s fanúšikom, mohol by vám pár vecí po videní určite vysvetliť. (I keď je jasné, že návštevu asi nerisknete, že idete na ďalší animák, čomu svedčia titulky – a pozor, zvuková stopa je anglická, nie originál japonská).

Dragon Ball Super: Super Hero

Ako divák na polceste (dlhoročný hráč Dragon Ball hier, no nie divák všetkých sérií anime) mám na film skôr pozitívny pohľad. Na jednej strane je fajn vidieť novinku v kine, zároveň je zrejmé, že ak na anime majú začať chodiť aj neznalí diváci, treba im dať aj niečo samostatné. Takto je Dragon Ball Super: Super Hero najmä lákadlo pre fanúšikov, ktorí dielko už roky žerú – a konečne v kine.

Doragon bôru sûpâ: Sûpâ hîrô (Japonsko, 2022, 100 min.)
Réžia: Tetsuro Kodama. Scenár: Akira Toriyama. Hlasy: Masako Nozawa, Toshio Furukawa, Yûko Minaguchi, Ryô Horikawa, Aya Hisakawa, Mayumi Tanaka, Miki Itô ...

autor Michal Korec 23.9.2022