BETTER CALL SAUL 6

BETTER CALL SAUL 6

9.0

Práve končí súdny proces medzi Johnnym Deppom a Amber Heard. Výživný materiál pre sociálne siete v podobe teatrálnych gest a kontroverzných vyhlásení dopĺňa chutné meme pre seriálových fanúšikov. Depp opúšťa po víťazstve súdnu sieň v sprievode korunovaného kráľa právnických kľučiek – Saula Goodmana. Aj keď ide samozrejme o trefnú fikciu, Saula ako právnika chcete mať na svojej strane. Všetky kapsy pestrého outfitu má však narvané rôznymi úskokmi a fintami, takže v opačnom prípade to môžete rovno zabaliť a vypočuť si výšku trestu.

Z kalendára trčí apríl 2009 a v druhej sérii opusu Breaking Bad sa objavuje postava právnika Saula Goodmana (Bob Odenkirk), mazaného všetkým čo vie byť mastné od motorového oleja až po Indulonu. Mnohým prirastie k srdcu, dielo obohatí o nezameniteľný humor, mnoho popkultúrnych odkazov a najmä sa nemalou časťou zaslúži o rast kriminálneho impéria Waltera Whitea, resp. Heisenberga. Teraz máme august 2022, vyše trinásť rokov od prvého zjavenia majstra jednorazových telefónov a po šiestich sériách končí jeho vlastný seriál Better Call Saul. A znova dostávame epické finále, aké v televíznych vodách nemá obdoby.

Poďme však pekne postupne. Porovnávanie je doslova nemožné vylúčiť, ale Better Call Saul NIE JE Breaking Bad. Nikdy ani nemal tendencie byť ako jeho starší brat, napriek tomu že taktiež pochádza z kreatívnej mysle génia Vinca Gilligana a spoluautora Petera Goulda. Prostredie je však iba jednou z vecí, ktoré majú seriály podobné. Peniaze a moc (plus zločin, drogy a smrť) síce pretkávajú oba monumenty, no zatiaľ čo v Breaking Bad prevláda egotrip po moci a pokrivený obraz „dedičstva“, na Better Call Saul vrhajú dané témy iné odtiene. Príbeh stredoškolského učiteľa chémie Waltera Whitea končil doslova na Tonyho Montanu, no Saul si odšliapal vlastnú cestičku.

V jadre seriálu tkvie neutíchajúca túžba po hľadaní vlastnej identity, uznaní okolia a odtrhnutí nálepky naničhodníka. Saula sme pred rokmi spoznali ako utáranú jednodimenzionálnu postavu a predstava ako niekoľko rokov ťahá samostatný spin-off bolo nemožná. Preto sa išlo úplne od podlahy a spočiatku je prezentovaný svojim civilným menom – Jimmy McGill. Čerstvý právnik s titulom z pochybnej univerzity, bratom v prestížnej právnickej firme a priateľkou Kim (Rhea Seehorn), ktorá má našliapnuté na sľubnú kariéru.

Z pohľadu hlavnej postavy sú to zaujímavo rozdané karty, no s prihliadnutím na jeho drobnú kriminálnu minulosť a večnú tendenciu vymýšľať podfuky to nemá ľahké. Snaží sa dokázať okoliu, že to myslí vážne a že bude „najlepší právnik na svete“, ako mu to s obľubou pripomína žltý kávový hrnček. Alebo aspoň druhý najlepší. Lenže scenáristickí Bohovia majú iné plány. Jimmy si skrátka nevie pomôcť a jeho neutíchajúca vnútorná túžba po rôznych kľučkách, podvodoch a výmysloch ho postupne hlbšie zahrabáva do kriminálnej spoločnosti mesta Albaquerque, odkiaľ vyjde v podobe Saula Goodmana.

Better Call Saul 6

Seriál najviac charakterizuje jeho detailná prepracovanosť, v niektorých momentoch lepšia ako v Breaking Bad. Pri Better Call Saul tvorcovia viac „dospeli“ a dotiahli papierové ambície do reflexie dokonalosti. Vytvorenie počinu v zaujímavej kombinácii spin-off a prequel, ktorý sa bude odohrávať a najmä začínať dávno predtým, než Walter prvýkrát zakašľal v umývačke áut, bol nesmierne smelý nápad.

Náročná výzva však dodala tvorcom priestor na vykreslenie megalomanskej pavučiny vzťahov, bizarných a tragických situácií a najmä výživnú pôdu na obohatenie sveta, ktorý sprvoti vytvorili. Pomalým tempom a precízne napísaným príbehom so šviháckymi dialógmi zvládli svoj part na výbornú napriek tomu, že sme osud mnohých postáv poznali.

Okrem návratu ikonických postáv (Gus, Mike alebo Hector) nám tvorcovia predstavili široký kolorit nových charakterov. Jednou z najlepších a najtragickejších je bez debaty Nacho Varga s dobrým srdcom, ale zlými životnými rozhodnutiami. Netreba však opomenúť ani renomovaného právnika Howarda Hamlina či Jimmyho brata Chucka.

Better Call Saul 6

V posledných sériách vletel do rozohranej partie démonický úsmev Lala Salamancu, no a reputáciu ženských postáv zo sveta Vinca Gilligana napravila Kim, miláčik divákov. Mala síce obdobne podvodnícke maniere ako Jimmy, avšak s neškodnými úmyslami a podstatne silnejším morálnym kompasom. Všetci majú pre celkový dej podstatný význam a dotvárajú košatý dej.

Pri začiatkoch pred siedmymi rokmi lavírovala čierna dramédia medzi súdnymi lavicami a komplikovaným vzťahom dvoch bratov. Na prelome tretej a štvrtej série sa naplno ukázal potenciál večne problémového právnika a jeho úplný prechod na temnú stranu. Komediálne prvky však idú viac do úzadia a na scénu sa prediera trpká Shakespearovská tragédia. No a to je práve obeživo záverečnej šiestej série, ktorá znova ukazuje silu a kapacitu kriminálneho sveta v Albaquerque.

Pred ňou viselo v albaquerskom ovzduší viacero otázok, napríklad či sa na záver objavia Walter s Jessem, čo sa nakoniec stane s Kim a ako to celé tvorcovia prepoja tak, aby dobre bolo. Posledných trinásť epizód je podobne ako v Breaking Bad (alebo nedávne ukončenom Ozarku) rozdelených na dve etapy, našťastie s odstupom len dvoch mesiacov.

Tvorcovia znova vyťahujú priestranné pončo z líščej kože a doťahujú viaceré aspekty na ďalší level extrému. Spočiatku je séria vo vykreslení ďalšieho Jimmyho podfuku klasická, no netreba sa nechať prekabátiť, pretože vo výsledku je veľmi premyslený. Divák miestami nevie, čo sa odohráva a štýl vytvárania zdanlivo nesúvisiacich scén len podčiarkuje kreatívnu genialitu Gilligana s Gouldom.

Better Call Saul 6

Všetko je súčasťou vyššieho princípu vo vytvorení epickej fresky s tragickými následkami. V poslednej sérii je okrem finálneho rozhrešenia a napojenia na predošlý seriál aj detailný pohľad na Saula v období po udalostiach v Breaking Bad, kedy seká škoricu v Nebraske pod menom Gene Takavic. Ide o čiernobiele pasáže, ktorých úryvky sme mohli vidieť v niekoľkých epizódach predošlých sérií. Ťarcha okolností, tragická nátura udalostí a monochromatický obraz evokujú priam nezávislé snímky zo Sundance. Dozaista zaujímavý prvok beztak bezchybnej technickej práce štábu.

Počet nádherných, do detailov premyslených záberov a scén v celom Better Call Saul by vydal na veľmi dlhú filmársku prehliadku. Toto je rýdzi príklad diela, ktoré oveľa viac ukazuje a menej hovorí, napriek tomu, že má skvelé dialógy. V mnohých prípadoch je až neuveriteľné, čo kameramani dokázali vymyslieť v otázke uhlov či polôh kamery. A netreba zabúdať na kreatívne scény, ktoré zaváňali prvotriednou filmovou tvorbou s veľmi symbolickými prvkami (scéna s kornútom zmrzliny v piatej sérii je strop). K tomu je uspôsobená aj fantastická strihová zložka, ktorá má vrcholy hlavne v závere poslednej série, najmä keď čiernobiele scény striedajú farebné.

Better Call Saul je hodný hodinových analýz, nekonečných debát a rozplývania sa nad detailnosťou a pevnou štruktúrou príbehu, dejovo precízne napasovaného pred svojho predchodcu. K tomu sa najlepšie hodí zopár pimento sendvičov a jedna-dve fľašky fiktívnej tequily Zafiro Añejo.

Tvorcovia Vince Gilligan a Peter Gould dokázali vytvoriť komplexný a prvotriedny seriál, napriek tomu že proti nim v podstate stál úspech Breaking Bad. V niektorých aspektoch je Better Call Saul azda aj lepší, ale to potvrdí až čas. Takto zatiaľ stoja bok po boku ako špička televíznej tvorby. Hoci ide o dva seriály, ale zato jednu siahodlhú pekelnú jazdu naprieč kriminalitou a drogami nasiaknutými ulicami Albaquerque v sprievode ikonických, perfektne napísaných a famózne zahraných postáv. It’s all good, Saul!

Hodnotenie: 9/10 sa vzťahuje rovnako na šiestu sériu, ako aj na celý seriál.

autor Lukáš Slovák 27.8.2022
9.0